** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon RCC rocks!

Canon RCC i Mölndal är *bäst*! Dom fick kameran från InfoCare igår eftermiddag, har justerat autofokusen och lagt in nya programvaran idag och jag får den levererad hem i morgon - helgen är räddad. Kan bara säga "lysande service".
 
Jo jag hoppas AF funkar bra nu förstås. Jag får ju en dag för kontroll hemma först och sedan kan jag ta några "lite mindre viktiga" racebilder under lördagen och kolla dom på kvällen så jag vågar lita på kameran för söndagens fotograferande. Ska bli kul! Vädret ser ut att bli lite smått molnigt och svalt, så varken jag eller AFen ska väl behöva få värmeslag heller. :)
 
solvargen skrev:
Måste vara mycket frustrerande att ha men ändå inte ha. Undrar om de som jobbar på RCC Mölndal har läst dina inlägg här på fotosidan, Anders?
Hoppas verkligen att de lägger på ett "kol" för att du skall få din kamera tillbaka snabbast möjligt.
Mvh Thomas
Jag tror de läst dina inlägg. Lycka till
Mvh Thomas
 
hej hej

Nu har jag märkt tydliga problem med focus.
Tog stillasittande på en annan stillasittande och det borde ha varit klockren focus på alla men icke, flera var ju bra men alla borde ha varit det i den rådande situationen.
20D:n hade klarat det galant i den situationen.
Hoppas det kommer en lösning.
/Rogge
 
rogge skrev:
hej hej

Nu har jag märkt tydliga problem med focus.
Tog stillasittande på en annan stillasittande och det borde ha varit klockren focus på alla men icke, flera var ju bra men alla borde ha varit det i den rådande situationen.
20D:n hade klarat det galant i den situationen.
Hoppas det kommer en lösning.
/Rogge

Hej

Kommer ihåg när jag fotade en fjällvråk i ett träd med mark2N + 500mm + 1.4xtc och med snabb slutartid (typ 1/2000s eller så) ett flertal bilder var ur fokus. Kommer inte ihåg men tror att jag fokuserade om så blev de i fokus.

Säkerligen finns det fokus problem med mark3, men rent psykologiskt tror jag många som fotar med mark3 och som känner till af problematiken med mark3 från nätet, tänker direkt på den när de får bilder som är ur fokus och att det då är fel på mark3. Urfokus har jag fått med mark2 också.


Själv har jag bara ringa erfarenhet av mark3 och då bara med 400mm 5.6 + 1.4xtc vid f/8. Tycker väl att AF är ungefär som mark2, men hade dock hoppas på bättre AF, jag får dock en del urfokus bilder med mark3 som med mark2 på flygande fågel, fastän tiden är snabb och mitt af är på fågeln.

Inget AF system är perfekt.


Mvh

Omar
 
Jag tog några tusen bilder under EM-deltävlingen i Roadracing under helgen och jag får nog säga att jag inte ser någon direkt skillnad i AF-funktion mellan Mark II och Mark III (vilket förstås inte betyder att det inte finns andra kameror med problem). Dålig skärpa i många av mina bilder beror fortfarande på att jag använt för lång slutartid, misslyckats med panorering eller pekat på fel ställe med fokuspunkten.

Ska sägas att jag använde endast en fokuspunkt, utan expansion. Jag blev lite misstänksam mot den funktionen tidigare, undrar om den inte har för liten vikt på den valda punkten och är för snabb att växla till andra punkter även när det borde gå att låsa på vald punkt. I alla fall tyckte jag att jag såg sådana tendenser när jag testade lite med oroliga bakgrunder tidigare och växlade mellan enbart centerpunkten och samma punkt men med expansion. Det var förstås med förra firmwareversionen, har inte gjort om testet än.
 
Nån som vet hur man med hjälp av multicontrollern ( den lilla joysticken) kan byta fokuspunkt ?

Jag har inte hittat den funktionen.
Tycker att det är lite omständigt att först behöva trycka på (+) för att sen ratta in rätt fokuspunkt.
 
Hej

Det verkar som firmware 1.1.0 kommer den 31.

"I just got a mail from Canon.

The new firmware for the Mark III should be generally available at this website:
http://web.canon.jp/imaging/BeBit-e.html

at 10am Tokyo time (GMT+9) july 31th.

It includes the following improvements and fixes:

1. Improves the look of images when played back on the LCD monitor.

Applies a slightly stronger sharpness setting to the LCD monitor when images are
played back.


2. Countermeasures for Main Dial response errors (Main, Quick Control, Vertical-grip

Main).


Fixes a rare response error in the Main Dials in which they either did not respond

when rotated or would change several clicks' worth even if only clicked once.


3. Reduces the tendency to autofocus on the background instead of the main subject when shooting in AI Servo AF under certain conditions.

Reduces the tendency of the camera to autofocus on high-contrast backgrounds when shooting in conditions where AF detection is difficult, such as when the main subject is not completely covered by the AF frames or if the main subject's contrast is low.

4. Corrects errors in the Italian and Simplified Chinese menu screens.


5. Fixes a rare phenomenon in which the camera cannot start normally when the battery is inserted.

Fixes a rare phenomenon in which the camera cannot start normally when the battery is inserted, such as after replacing the battery. This phenomenon sometimes occurred with the version 1.0.9 firmware when the battery was inserted into the camera due to the camera's communication timing. The occurrences were extremely rare, and abnormal operation could be fixed by reloading the battery.

The version 1.1.0 firmware incorporates countermeasures for this phenomenon"

Från http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=24187015

Mvh

Omar
 
JoeCole skrev:
Nån som vet hur man med hjälp av multicontrollern ( den lilla joysticken) kan byta fokuspunkt ?

Jag har inte hittat den funktionen.
Tycker att det är lite omständigt att först behöva trycka på (+) för att sen ratta in rätt fokuspunkt.
Jag tror du kan bara använda joysticken för att byta mellan vald fokuspunkt och alla punkter, om du tillåter det med en CF-funktion (kommer inte ihåg vilken just nu).
 
Ja, det är d jag har hittat, men jag tycker att det är dåligt att man inte kan välja AF-punkt fritt med joysticken.
 
Man kanske kan hoppas på en firmwareuppdatering med det (fast Canon är dåliga på att lägga till funktioner i efterhand)
 
Underbart, idag kom en av porrtidningarna; nämligen Digital Foto med test av Mk3 och jag har inte fått kameran.
Fattas väl bara att Foto hinner ploppa ner i lådan innan jag fått kamera...
 
ANNONS