Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Hmm.. det är väl programberoende? Dowloader Pro sorterar väl på exif-datum?

Jovisst, jag menade om man bara kikar på filerna i filsystemet eller t.ex. i Adobe Bridge som inte är så bra på att sortera på EXIF-info, om jag inte missat någon inställning nånstans.
 
Omar eller Jesper

Henrik Ekelund ( Fujis tappre riddare och stora försvarare)skriver att 1dmk3 har högre brus än 5d i d3X tråden. Jag är hemma i helgen i Lund. Sticker till Ystad om vädret är fint.
Har någon av er möjlighet att träffa mig så kunde vi testa om det är någon skillnad mellan de två kamerorna vad det gäller brus..

Mikael
 
macrobild skrev:
Omar eller Jesper

Henrik Ekelund ( Fujis tappre riddare och stora försvarare)skriver att 1dmk3 har högre brus än 5d i d3X tråden. Jag är hemma i helgen i Lund. Sticker till Ystad om vädret är fint.
Har någon av er möjlighet att träffa mig så kunde vi testa om det är någon skillnad mellan de två kamerorna vad det gäller brus..

Mikael
Jag lästa också det och undrar lite vad han har för belägg för de påståendena. Tyckte till och med att han hävdade att Mark III:s brusnivåer skulle vara rätt tydligt sämre. Tyvärr har jag aldrig provat eller ägt en 5D men enligt allt som går att läsa om kamerorna, tycker nog jag att Mark III verkar vara den något vassare på högre iso-tal. Det negativa jag läst är att Mark III inte är så mycket bättre som man kanske förväntat sig från början. Sammantaget verkar det röra sig om en tredjedel till ett halvt stegs fördel för Mark III men då endast på höga iso, typ 1250-6400. En del tycker inte den är bättre än 5D. Men att den skulle prestera sämre är jag tveksam till. Jag känner mig inte rädd för att dra upp iso på min. Med min D200 var jag betydligt försiktigare med högre iso, men den rädslan har släppt lite sen jag fick min nya kamera.
 
Tror jag kanske sagt det förut men en jämförelse mellan 5D och 1D Mark III är rätt ointressant som jag ser det, äpplen och päron och olika användingsområden. Däremot är det ingen tvekan om att Mark III är ett stort steg upp från Mark II som den ju egentligen ersätter.
 
Anders Östberg skrev:
Tror jag kanske sagt det förut men en jämförelse mellan 5D och 1D Mark III är rätt ointressant som jag ser det, äpplen och päron och olika användingsområden. Däremot är det ingen tvekan om att Mark III är ett stort steg upp från Mark II som den ju egentligen ersätter.

AMEN!

Förstår inte heller jämförelsen mot 5D, Ska man jämför, så bör man väl rim ligen jämföra med MkII, (som du påpekar). Om 1D MkIII är i närheten (eller tom. bättre) än 5D, som är kung. Så är det väl ett gott betyg?

Jag blev i varje fall mäkta imponerad av ISO3200, när jag plåtade lite konsert, för er som missat det, finns det exempelbilder i min blogg
 
Anders Östberg skrev:
Tror jag kanske sagt det förut men en jämförelse mellan 5D och 1D Mark III är rätt ointressant som jag ser det, äpplen och päron och olika användingsområden. Däremot är det ingen tvekan om att Mark III är ett stort steg upp från Mark II som den ju egentligen ersätter.
Kamerorna i sig skiljer sig naturligtvis åt, men nog kan man jämföra en enskild egenskap som brusnivåer i alla fall. Sen säger kanske inte det så mycket om kamerorna i övrigt. Det intressanta är väl också den nya tekniken bakom Mark III:s lågbrusiga sensor. Den skvallrar väl i alla fall lite, om vad som komma skall på nästa generations FF.
 
Det vore väldigt enkelt att ta reda på hur det förhåller sig.
Testmotiv står klart, jag har 5d men det fattas en 1dmk3
Mikael
 
macrobild skrev:
Omar eller Jesper

Henrik Ekelund ( Fujis tappre riddare och stora försvarare)skriver att 1dmk3 har högre brus än 5d i d3X tråden. Jag är hemma i helgen i Lund. Sticker till Ystad om vädret är fint.
Har någon av er möjlighet att träffa mig så kunde vi testa om det är någon skillnad mellan de två kamerorna vad det gäller brus..

Mikael

hehe, ja det här lär man väl få äta upp...
=)

och så himla tapper är jag inte,
tycker bara att S5 har sina poänger,
det har säkert MKIII också när den blir färdig och med intrimmad AF,

Men så skall det ju vara med nya kameror, D200 var ju helt obrukbar första halvåret pga bandningsproblemet...vem minns det idag?

;)
 
ANNONS