Annons

Canon 1Ds Mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

StaffanW

Aktiv medlem
Tänk så här, 1Ds Mark III är ju ingen mellanformatskamera.
Det är en småbildskamera.
och det finns folk som alltid ska ha det värsta. Har man pengarna så...
Fast hade jag obegränsat med pengar. Visst skulle jag ha en 1DsMKIII ibland utrustningen. Men med till släktfesten skulle jag ta med 5DMKII eller kanske en Canon G11 eller Olympus E-P1 med fast objektiv. Tror inte jag skulle släpa på tung 1DsMKIII kamera till släktfesten.

Men visst, vi är alla olika, finns säkert dom som gör det med.
 

johann1983

Aktiv medlem
Fast hade jag obegränsat med pengar. Visst skulle jag ha en 1DsMKIII ibland utrustningen. Men med till släktfesten skulle jag ta med 5DMKII eller kanske en Canon G11 eller Olympus E-P1 med fast objektiv. Tror inte jag skulle släpa på tung 1DsMKIII kamera till släktfesten.

Men visst, vi är alla olika, finns säkert dom som gör det med.
Eftersom jag aldrig har ägt en 1Ds mark III så kan jag inte argumentera mer i frågan.
Dock så tror jag att om jag skulle få råd att köpa en så lär jag glömma pengar till en extrakamera såsom Canon G11.
Däremot så har jag på senaste tiden sneglat åt en G11 för just fester och resor.

Även en E-P1 skulle kunna locka eftersom jag redan har ett par bra olympus objektiv men jag känner mig osäker på bildkvalitén på E-P1 men jag gillar att efterfrågan på mina objektiv förmodligen växer om jag vill sälja dom.
 

henrikgbg

Aktiv medlem
när tror ni 1Ds mk IV kommer?

Sitter i väntan på när Canon ska släppa nästa version av 1Ds (mark IV kommer den väl heta)

När tror ni?
 

henrikgbg

Aktiv medlem
usch,

att väntan ska bli så lång...

då står jag i valet och kvalet om jag ska köpa en 1ds mark III eller en 5D mark II.

min 40D dög gott som semi-pro men har gått in i satsningen att arbeta till 100% med fotograferingen
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
då står jag i valet och kvalet om jag ska köpa en 1ds mark III eller en 5D mark II.
Jag vet flera studio och reklamfotografer som bytt från Eos 1D Mark II till 5D Mark II och inte alls efterfrågar 1Ds Mark III. Bildkvaliteten i 5D är bättre och skärmsökaren gör att skärpan sitter där den ska.
 

photographer

Aktiv medlem
Tips:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111087

jag tror inte på Januari 2010, då kommer snarare 1D Mark IV

Johan ett tips !

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96680&highlight=eos+mk+iv

EOS 1D MKIV eller EOS 1Ds MKIV dom går båda under samma tråd, du är lite sent ute verkar det som, hoppa in i din 60D tråd som är så viktig för dig ;-)

Du skrev i din 60D tråd att moderatorn skulle byta namn på din 60D tråd till 7D om det ingen 60D kom hur gick det ?


//Photographer
 

johann1983

Aktiv medlem
Johan ett tips !

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96680&highlight=eos+mk+iv

EOS 1D MKIV eller EOS 1Ds MKIV dom går båda under samma tråd, du är lite sent ute verkar det som, hoppa in i din 60D tråd som är så viktig för dig ;-)

Du skrev i din 60D tråd att moderatorn skulle byta namn på din 60D tråd till 7D om det ingen 60D kom hur gick det ?


//Photographer
1Ds Mark IV och 1D Mark IV är två olika kameror för två olika målgrupper och ändamål
 

johann1983

Aktiv medlem
Skojjar du ???


//Photographer
Nej, däremot tror jag att du gör det om du har frilansat som nyhetsfotograf.

Canon 1D vänder sig till blandannat journalister och sportfotografer med behov av snabb AF och snabba serietagningar. Megapixlar är inte i fokus. Istället har fokus lagts på snabbhet.

Canon 1Ds vänder sig till blandannat studiofotografer och landskapsfotografer där fps inte är lika viktigt som dynamiskt omfång och hög upplösning.
 

johann1983

Aktiv medlem
Eller kvalitetskrävande reportagefotografer som behöver bra AF och tåligt hus.
Ja, fast AF är bra även på 1D och huset är väl lika tåligt.

Däremot en fotograf som jobbar så säg dagens nyheter och som snabbt ska ta några bilder på Fredrik Reinfeldt under senaste presskonferensen för att sätta ut dessa i fulpressen (jämför med finpress) så är inte behovet på megapixlar och dynamiskt omfång så stort. Då räcker Aps-H
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja, fast AF är bra även på 1D och huset är väl lika tåligt.
Visst, men ska man göra böcker eller reportage i tidskrifter är det trevligt med den extra upplösningen. Och alla är ju inte förtjusta i APS-formaten.

Känner en fotograf på Expressen som kör 2 st Eos 1Ds. jag var med när han köpte en 1D mark III, men det lämnade han tillbaka. Det skulle vara fullformat för honom.

Även på Aftonbladet och DN ingår 1Ds i standardutrustningen. Mer än 5 bps behövs bara till sport.
 

johann1983

Aktiv medlem
Visst, men ska man göra böcker eller reportage i tidskrifter är det trevligt med den extra upplösningen. Och alla är ju inte förtjusta i APS-formaten.

Känner en fotograf på Expressen som kör 2 st Eos 1Ds. jag var med när han köpte en 1D mark III, men det lämnade han tillbaka. Det skulle vara fullformat för honom.

Även på Aftonbladet och DN ingår 1Ds i standardutrustningen. Mer än 5 bps behövs bara till sport.
1Ds borde vara överkurs för aftonbladet och DN att ha i sin standardutrustning.
Även för webpublicering.

Ge mig gärna en källa på detta

Angående din vän på expressen, det är klart att det finns ju naturligtvis folk som föredrar 1Ds.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
1Ds borde vara överkurs för aftonbladet och DN att ha i sin standardutrustning.
Även för webpublicering.
Varför det? Tåligt hus, bra AF och fullformat är väl toppen.

Och bildkvaliteten kan ju behövas för bilagor och magasin som Sportbladet. Och vid vidareförsäljning av bilder.

Att DN kört med 1 st 1D och 1 st 1Ds per fotograf framgår av flera artiklar i fotopressen, sen kan enskilda fotografer önskat annan set-up. På Aftonbladet har det varit 2 st 1D och 1 st 1Ds som standard.
 

johann1983

Aktiv medlem
Varför det? Tåligt hus, bra AF och fullformat är väl toppen.

Och bildkvaliteten kan ju behövas för bilagor och magasin som Sportbladet. Och vid vidareförsäljning av bilder.

Att DN kört med 1 st 1D och 1 st 1Ds per fotograf framgår av flera artiklar i fotopressen, sen kan enskilda fotografer önskat annan set-up. På Aftonbladet har det varit 2 st 1D och 1 st 1Ds som standard.
Det är väl samma hus och AF på både 1D och 1Ds

Det är överkurs eftersom i fulpressen så märker man ingen större skillnad på om bilderna är tagna med en 4MP kamera än en 21mp kamera
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är väl samma hus och AF på både 1D och 1Ds
Jepp. Men olika sensorstorlek och en del vill ha fullformat i helprofessionellt hus.

Det är överkurs eftersom i fulpressen så märker man ingen större skillnad på om bilderna är tagna med en 4MP kamera än en 21mp kamera
Jag har jobbat som pressfotograf i flera år och det där stämmer inte alls. Det gick direkt att se när tidingarna fick över till Nikon D3 på sportsidorna pga det lägre bruset på höga ISO.

Dagstidningstrycket på många håll inte så dåligt. Vidare gör exempelvis Aftonbladet sitt sportmagasin på fint papper.

Utöver detta har du vidareförsäljning och att det känns bättre att fotografera i studio med högre kvalitet.

Det är alltså flera faktorer som spelar in.

I en del fall kanske beslutet är taget på att man vill ha fullformat. På DN har många börjar med Eos 5D, men den håller inte för dagligt slit och släng. En 1D mark IV med FF-sensor skulle säkert minska efterfrågan för 1Ds-kameror på redaktionerna. Fast en sådan kameror skulla knappast ha 4 megapixel, snarare 16-21.
 

photographer

Aktiv medlem
Nej, däremot tror jag att du gör det om du har frilansat som nyhetsfotograf.

Canon 1D vänder sig till blandannat journalister och sportfotografer med behov av snabb AF och snabba serietagningar. Megapixlar är inte i fokus. Istället har fokus lagts på snabbhet.

Canon 1Ds vänder sig till blandannat studiofotografer och landskapsfotografer där fps inte är lika viktigt som dynamiskt omfång och hög upplösning.
Thankzs for letting me know ;-) i had no idea ;-)


//Photographer
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS