Annons

D3 får "FEE" fel med icke G-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

cy_berg

Aktiv medlem
Jag har ställt samma fråga på Nikonforum, men försöker även här:

Hej alla!
Som vissa av era kanske har sett i "min" objektivtråd är jag en nybliven ägare till en D3. Efter åratal med Canon har jag nu gått över till den mörka sidan ;-) Jag sålde av alla mina Canon-prylar och köpte ett begagnat D3-hus, och började såklart direkt jakten på gluggar. Eftersom jag blev allt för otålig av att bara sitta hemma och titta, och hålla i, min D3 utan möjlighet till att plåta, köpte jag lite spontant ett nytt Nikkor 50mm f/1.8-G. Jag måste säga att jag verkligen älskar känslan i mina nya kamera! Jag kommer från en Canon 5D (och delvis 5D MKII) som är en fantastiskt prisvärd porträtt-kamera, men jäklar vilken skillnad med D3! SÅ snabb AF, så BRA AF även när man kör på alla 51 fokuspunkterna (automatiken), och överhuvudtaget en väldigt "snabb" känsla när man plåtar. Slutar-ljudet är inte heller direkt en nackdel :wub:

MEN, sedan stötte jag på patrull. Jag var och kollade på ett par begagnade gluggar i förrgår och döm om min förvåning när min D3 vägrade att "ta" dem. Det ena var en Nikon 80-200mm f/2.8 AF-D NIKKOR ED (http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm) och det andra var en Nikon 20-35mm f/2.8 D AF (http://www.kenrockwell.com/nikon/2035af.htm). Med båda objektiven fick jag samma fel: Felkoden "FEE" lyser där bländarvärdet annars skulle stått på kamerans display. Resultatet är alltså att kameran inte fattar vilken bländare det är. Det går att fokusera, men inte exponera. Jag dubbelkollade att bländarringen på objektivet stod på högsta värdet (minsta bländaren) men utan framgång. Testade bara i Aperture Priority på kameran, men det borde inte vara problemet. Ägaren till objektiven hävdade att de funkade felfritt på hans D700 och jag har ingen anledning att tvivla på honom.

Jag googlade på detta, och det finns en hel del trådar om det men utan att jag hittar nån vettig lösning eller någon egentligen källa till problemet. Jag var inne på Kameraservice i Malmö idag, och när vi testade med en gammal Nikon glugg (minns inte exakt beteckning) så fick vi exakt samma fel. MEN, just den gluggen funkade om man ställde bländarringen på f/5.6. Lasse på Kameraservice rengjorde kontakterna på min D3 men återigen med samma, dåliga, resultat.

Så, är det någon som haft samma problem och lyckats lösa det?!
 
Ställ in bländarkontrollen så att kameran sköter den (kommer inte ihåg vad det heter). LiveView funkar inte heller om man inte gör det.
 
Om objektivet verkligen står på minsta bländare, bländarringen är hel och objektivet sitter som det ska, så skulle det kunna vara fel på AI-kopplingen.

Tittar vid den övre högre skruven i bajonetten här:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/images/d3-mount-950.jpg

Den svarta plastpiggen där ligger emot bländarringen och känner av hur du ställt in den, både för att veta om du ställt den på minsta bländare och vad du ställt in om du använder ett manuellt objektiv. Man kan också använda bländarringen på AF-objektiv om man ställer in kameran för det. Du skulle kunna pröva att försiktigt peta den bort från bländarringen (som om du ställt in en mindre bländare än möjligt) när objektivet är monterat för att se om kameran blir nöjd då. Alternativt ställer du om kameran för att använda bländarringen och ser om det du ställer in stämmer med vad kameran tror, om det ens fungerar.

(Fee brukar betyda att bländarringen inte står på minsta bländare för AF-objektiv. När kontakterna strular brukar det istället resultera i F--.)
 
Jag har samma med min D3a faktiskt. Det här ska ha med att göra att det kommit in vatten/fukt mellan kamerahus och objektiv och att det därför blir något krångel. Min blev så efter att jag plåtat i regn med en 17-35/2.8 (alltså inte vädertätad). Prisuppgiften jag fick av Nikon Solna när jag hade den inlämnad var om ca 2000:- och då gick den största kostnaden på nya klädslar eftersom alla klädslar tydligen var tvugna att tas bort (och dom vägrar sätta tillbaka dom gamla) för att öppna huset som dom ville.

här finns lite mer info som kanske kan vara bra att läsa igenom:
http://forums.dpreview.com/forums/thread/2353250#forum-post-28360290

/ m
 
Jag har samma med min D3a faktiskt. Det här ska ha med att göra att det kommit in vatten/fukt mellan kamerahus och objektiv och att det därför blir något krångel. Min blev så efter att jag plåtat i regn med en 17-35/2.8 (alltså inte vädertätad). Prisuppgiften jag fick av Nikon Solna när jag hade den inlämnad var om ca 2000:- och då gick den största kostnaden på nya klädslar eftersom alla klädslar tydligen var tvugna att tas bort (och dom vägrar sätta tillbaka dom gamla) för att öppna huset som dom ville.

här finns lite mer info som kanske kan vara bra att läsa igenom:
http://forums.dpreview.com/forums/thread/2353250#forum-post-28360290

/ m
Tack för infon! Det verkar vara rätt lång service-tid hos Nikon just nu (det pratades om 3-4 veckor) så det blir väl till att hålla sig till G-objektiv tills vidare istället.
 
ANNONS