Annons

Den oroliga hobbyfotografen

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Javisst. FOTO var en högklassig tidskrift, med god blandning av fotoämnen. Dessutom var den svenskproducerad med originalartiklar, istället för inköpta, översatta dito. Jag läste den också med stort nöje. Det är sorgligt att Aller Media valde att lägga ner FOTO 2015. Såvitt jag minns så var det (åtminstone delvis) av andra skäl än ekonomiska, även om otillräcklig lönsamhet framfördes som ett huvudargument. Krille som var teknisk redaktör på FOTO vet säkert mer…
Ja Foto var en klassisk tidning, man väntade alltid på nästa nummer, så skojigt med dom återkommande testerna av kompaktkamerorna, många av dom var relativt ofta mera prisvänliga och lättare att köpa i konkurrens med allt annat som skulle handlas. sedan sviktar minnet en del då det blev någon form av sammanslagning så man började informera ihop med filmkameror och tidningen bytte namn, det var extra bra då jag själv höll på med superåtta filmer och sedermera gick över till kamera med VHS-C kassetter ( en mindre variant som man fick klicka i en stor modul som drevs med batterier och då kunde köras i dom då populära VHS-spelarna )- man filmade och gick direkt hem och kollade på resultatet suveränt på den tiden.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ta alltid ut glädjen i förskott. Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! 😆
Härligt! Ytterligare ett visdomsuttryck från denna tråd, att bära med sig ut i foto-livet. Kloka ord att plocka fram när oron gör sig påmind. 🙂

1. If it ain’t broken, don’t fix it.
2. Ta alltid ut glädjen i förskott.
 
Senast ändrad:

hampusm

Aktiv medlem
Härligt! Ytterligare ett visdomsuttryck från denna tråd, att bära med sig ut i foto-livet. Kloka ord att plocka fram när oron gör sig påmind. 🙂

1. If it ain’t broken, don’t fix it.
2. Ta alltid ut glädjen i förskott.
Ha alltid låga förväntningar. I bästa fall blir du glatt överraskad, i värsta fall kan du vara glad åt att du hade rätt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ha alltid låga förväntningar. I bästa fall blir du glatt överraskad, i värsta fall kan du vara glad åt att du hade rätt.
Det är också en bra inställning! Om allt går åt skogen så kan man trösta sig med att foto bara är en hobby. Misstag och klantigheter kan faktiskt vara nyttiga - man lär sig något av dem!

Jag tror det var Nelson Mandela som uttryckte det så bra:
”I never lose. Either I win, or I learn.”
Eller möjligen sade han:
”I never fail. Either I succeed, or I learn.”
Det gäller även inom fotografin.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Jag blev inspirerad av en annan pågående forumtråd, och vill därför ge ytterligare ett exempel på den oroliga hobbyfotografens våndor:

Ångesten för smuts och damm på objektivets frontlins (eller på filtret som man eventuellt har påskruvat). Så fort man ser minsta lilla prick så börjar oron gnaga. Hjääälp, tänk om smutsen gör mina bilder dåliga?😱 Det kliar i fingrarna och man vill genast dit och putsa. Någon som känner igen sig? 😉

Men är det så farligt med en liten smutsprick eller ett dammkorn egentligen? Måste man hålla på och putsa stup i kvarten? Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag tror att ganska många hobbyfotografer putsar alldeles för ofta. Man har ”putsnoja”. Man gnuggar på frontlinsen helt i onödan.

Nästa gång du ser någon liten prick på objektivet, gör följande test:
1. Låt pricken sitta kvar och ta ett antal bilder på olika motiv.
2. Putsa bort pricken.
3. Ta samma bilder på nytt med det putsade objektivet.
4. Granska alla bilder noggrant! Ser du någon skillnad på bilderna före/efter putsning?

I de allra flesta fall kommer du inte att se någon skillnad på bilderna. Det krävs normalt ganska mycket smuts på frontlinsen för att det ska påverka bildkvalitén märkbart.

Kolla på yrkesfotografer på olika evenemang. De hanterar ofta objektiv betydligt mer ovarsamt än vad vi amatörer gör. De slänger ofta ner gluggarna i fotoväskan utan att ens sätta på objektivlocken. Inte är de bekymrade över lite smuts eller damm, och de får bra bilder ändå. Kanske putsar de utrustningen hemma ibland, men de håller inte på och gnuggar på objektiven i tid och otid. En liten gnutta skit är inte farligt. 🙂
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Det krävs i allmänhet betydligt mer än lite smuts på frontlinsen för att det ska bli en märkbar försämring av bildkvaliteten.
En klassiker: http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
Oh jäklar va bra, he,he, linsskyddet kanske kan vara kvar också. Med telefonen kommer det upp bort i mellan att man skall rengöra linserna för skarpa bilder, har liksom väntat på att någon tillverkare skulle ha något skjutbart skydd som man kunde använda, nog har jag genom åren varit lite nojig över dammiga linser, och vad man läst tusen gånger om olika rengörings preparerat, gummiblåsan är väl klassisk och skall alltid finnas med precis som Tv-kocken som alltid har en muskotnöt i fickan.
 

PMD

Aktiv medlem
Med telefonen kommer det upp bort i mellan att man skall rengöra linserna för skarpa bilder, har liksom väntat på att någon tillverkare skulle ha något skjutbart skydd som man kunde använda
Som den här kanske? :)
https://www.ephotozine.com/article/samsung-galaxy-k-zoom-review-25810
Bläddra ner lite för att se de två första bilderna.

Notera datumet på artikeln …

Sony Ericsson K750, från 2005, hade ett skjutbart skydd över objektivet, men ett lite enklare objektiv än ovanstående telefon.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Som den här kanske? :)
https://www.ephotozine.com/article/samsung-galaxy-k-zoom-review-25810
Bläddra ner lite för att se de två första bilderna.

Notera datumet på artikeln …
Jag mins att du har pratat om denna tidiga zoom-telefon, du hade ju en sådan, vad hände igentligen med fortsättningen, ansågs den för klumpig eller vad hände. Min första autofokus kamera andra generation Minolta där kit objektivet hade ett finurligt inbyggt linsskydd som man då kunde öppna med en liten spak, men det objektivet var mycket dåligt, kanske fabrikations fel eller nått sådant. Då köpte jag Minoltas 50f/1,7 vilket var klart bättre och billigt på den tiden, men där var det lösa skydd som också lätt kunde tappas.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är också en bra inställning! Om allt går åt skogen så kan man trösta sig med att foto bara är en hobby. Misstag och klantigheter kan faktiskt vara nyttiga - man lär sig något av dem!

Jag tror det var Nelson Mandela som uttryckte det så bra:
”I never lose. Either I win, or I learn.”
Eller möjligen sade han:
”I never fail. Either I succeed, or I learn.”
Det gäller även inom fotografin.
Min pappa brukade ibland säga:

"Det är ingen ide att göra något, för om man gör fel, så har har man ju gjort mindre än ingenting". Då ligger man ju på minus istället för att stå på noll.

Bra tips för den som vill ligga ifred på sofflocket utan att ha dåligt samvete för någonting som helst - men ett dåligt råd om det ska bli några bilder gjorda. Det var dock inget problem för honom för jag tror inte att han tog en enda bild i sitt liv. Han behövde ju inte det heller för det var min mamma som var fotografen i vår familj under hela sitt liv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den mångfaldige världsmästaren i orientering Thierry Gueorgiou sa en gång att "det är bättre att gå på rätt håll än springa i fel riktning".
På utvecklingsavdelningen där jag jobbar har vi som motto "Det vi inte får gjort idag slipper vi rätta till i morgon."

Se där ytterligare några visheter ni kan applicera på fotograferandet efter bästa förmåga.
 

Bengf

Aktiv medlem
Under 2005 kom till slut KMD5D, väntade och väntade på test från Foto närliggande affär hade extrapris på den 6500 kr, här var jag orolig hur den skulle klara sig, ringde Krille Nilsson innan testet var färdigt, extra priset lockade, nja sade han efter frågor från mig, den är bättre än kompakterna. Det var lite lustigt med kameran bilderna var både lite softa men okej ändå. störde mig och oroade mig över att samtidiga Pentax levererade skarpare bilder i nästan alla tester, sedan kom Nikon med sin D50 som överraskade med verkligen skarpa bilder, skarpare än Nikons D70. Sådant där var jobbigt mins jag, hade man valt fel kamera en gång i tiden, hade ju ett antal objektiv som passade till KM5D så därför det naturliga valet, senare med bättre skärmar så fick sig bilderna ett lyft från den gamla kameran, A77:an med sin nya 24mp sensor gav dock mycket fina skarpa bilder.
 

acke

Avslutat medlemskap
Under 2005 kom till slut KMD5D, väntade och väntade på test från Foto närliggande affär hade extrapris på den 6500 kr, här var jag orolig hur den skulle klara sig, ringde Krille Nilsson innan testet var färdigt, extra priset lockade, nja sade han efter frågor från mig, den är bättre än kompakterna. Det var lite lustigt med kameran bilderna var både lite softa men okej ändå. störde mig och oroade mig över att samtidiga Pentax levererade skarpare bilder i nästan alla tester, sedan kom Nikon med sin D50 som överraskade med verkligen skarpa bilder, skarpare än Nikons D70. Sådant där var jobbigt mins jag, hade man valt fel kamera en gång i tiden, hade ju ett antal objektiv som passade till KM5D så därför det naturliga valet, senare med bättre skärmar så fick sig bilderna ett lyft från den gamla kameran, A77:an med sin nya 24mp sensor gav dock mycket fina skarpa bilder.
Att ringa testaren och fiska efter förhandsinformation, det var ett kreativt tilltag! Den oroliga hobbyfotografen tar sig många skepnader. 😉
 

afe

Aktiv medlem
En del är väldigt oroade av vad testare tycker om prylarna. Nästan så det är viktigare än eget tyckande
 
ANNONS