Annons

Den oroliga hobbyfotografen

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ja du afe hur skall man kunna veta något om en helt ny kamera som kommer, det var ju så att året före kom KM7D som var en dyr rackare med blandade omdömen, skulle KM5D eventuellt få 8mp som Eos 20D fick, den fick dock 6mp som var rätt så vanligt vid den tiden.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag känner igen detta. Det finns många super-ängsliga begagnat-köpare. De kräver att ett begagnat objektiv ska se heeelt oanvänt ut. ”Mint condition” ska de’ va’! Minsta skavmärke eller skråma på utsidan ger dem kalla kårar, även om det inte på minsta vis påverkar objektivets funktion och prestanda. Är man så orolig så är det kanske bättre att köpa nytt?

Eller så är ängsligheten spelad, som ett försök att pruta? Vad vet jag…🙂
Ja, finns knappt någon anledning att köpa begagnat idag då det är i de flesta fall alldeles för lite skillnad mot nypris eller väldigt ofta dyrare :LOL: . Visst kan man ibland göra fynd, jag tex köpte en begagnad RX100 Mk1 som var i stort sett oanvänd för 1000kr för nåt år sen. Det tyckte jag var prisvärt :) Men insåg snabbt att "1 sensorn var hopplöst föråldrad och inte direkt så mycket bättre än 10mp sensorn i min Nikon J1 som jag också upplever mer "välkalibrerad" och jämn i resultatet.
Det var en bra läxa.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ja, finns knappt någon anledning att köpa begagnat idag då det är i de flesta fall alldeles för lite skillnad mot nypris eller väldigt ofta dyrare :LOL: . Visst kan man ibland göra fynd, jag tex köpte en begagnad RX100 Mk1 som var i stort sett oanvänd för 1000kr för nåt år sen. Det tyckte jag var prisvärt :) Men insåg snabbt att "1 sensorn var hopplöst föråldrad och inte direkt så mycket bättre än 10mp sensorn i min Nikon J1 som jag också upplever mer "välkalibrerad" och jämn i resultatet.
Det var en bra läxa.
Det digitala blir hopplöst föråldrat blixtsnabbt. Undantag är väl kringutrustning och en del kvalitetsoptik.
Men även övergången från spegel till spegellöst påverkar priserna på optik.
Exempelvis så sjunker andrahandsvärdet på många Canon EF-gluggar som tidigare har varit lite av investeringsobjekt.
Ska man satsa på begagnat idag och vill räkna med att andrahandsvärdet håller eller tom. kan öka så är det analoga grejor som gäller.
En del halvdåliga kameror som ingen ville ta i med tång för 5-10 år sedan har plötsligt blivit eftertraktade. För att inte tala om Hasselblad, Leica och Rollei m.fl. som bara för några år sedan gick att fynda vilket man nog kan glömma idag och framöver.
Nja, oron för att man köper fel grejor som inte kommer att hålla ett högt andrahandsvärde ska inte få dominera över nyttan av och glädjen man får när man jobbar med prylarna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det digitala blir hopplöst föråldrat blixtsnabbt. Undantag är väl kringutrustning och en del kvalitetsoptik.
Men även övergången från spegel till spegellöst påverkar priserna på optik.
Exempelvis så sjunker andrahandsvärdet på många Canon EF-gluggar som tidigare har varit lite av investeringsobjekt.
Ska man satsa på begagnat idag och vill räkna med att andrahandsvärdet håller eller tom. kan öka så är det analoga grejor som gäller.
En del halvdåliga kameror som ingen ville ta i med tång för 5-10 år sedan har plötsligt blivit eftertraktade. För att inte tala om Hasselblad, Leica och Rollei m.fl. som bara för några år sedan gick att fynda vilket man nog kan glömma idag och framöver.
Nja, oron för att man köper fel grejor som inte kommer att hålla ett högt andrahandsvärde ska inte få dominera över nyttan av och glädjen man får när man jobbar med prylarna.

Alla håller inte med!

Kolla:


Has Image Quality ACTUALLY improved after 9 years?



Jag har ju fortfarande kvar min gamla 36 MP A7r och det är verkligen inte bildkvaliteten det är fel på men kontrast AF 2012 funkar väl bara med saker som står stilla. Älskar fortfarande vad som kommer ur den med min pyttelilla Sony Zeiss 35mm/2,8.

När jag köpte min A7 IV med 33 MP så var det inte A7r vi pensionerade i min familj utan A7 III. Runt drygt 30+ MP är faktiskt en bra kompromiss om man vill ha lite mer att skära i än de standard 24 som varit dt dominerande de senaste 10 åren.
 
Senast ändrad:

HenrikL2

Medlem
  1. Jag ser ett litet dammkorn inne i mitt objektiv! Hjääälp! Det syns inget på mina bilder, men orolig är jag ändå.
Var glad för din oro, du verkar leva ett väldigt lyckligt liv för övrig om detta sticker ut som en oro. :) Syns det inte så syns det inte och kommer det fler dammkorn som nån gång syns så ta det då. Går säkert att fixa.
  1. Tänk om min kamera felfokuserar? Borde jag kolla? Bilderna blir visserligen skarpa, men ändå, tänk om det kan bli ännu bättre?
Du svarade själv, bilderna blir skarpa. Googla t ex bak- och frontfokus så ser du hur det kan se ut då det är dåligt.
  1. Tänk om jag har smuts på sensorn? Inte för att jag har märkt något, men det gnager i mig ändå.
Finns enkla rengöringskitt att köpa som är billiga. Du även testa själv om det är smuts på sensorn. Fota på datorbildskärmen som du gör helvit och ställer in minsta bländare och fota och kolla bilden om du har nån fläck.
  1. Duger min gamla kamera fortfarande? Tänk om den inte håller måttet? Jag gillar mina bilder, men tänk om kameran är dålig ändå? Säg att den duger!
Duger för vem? uppenbart så duger den för dig själv men du kan ju inte värdera andras tyckande.
  1. Mitt objektiv är inte skarpt i hörnen på full öppning! Visserligen fotar jag aldrig på full bländare, men blotta tanken är jobbig.
ok, mina objektiv kan inte flyga till månen heller. Jag har inte användning av det dock men jag har svårt att sova av bara tanken att nåt jag äger innehar betydelselösa begränsningar!!!
  1. Tänk om min kamera blir stulen? Den har visserligen aldrig blivit stulen, men tänk om...
Försäkra den då!
  1. Det kommer ett litet ljud från mitt objektiv när jag fokuserar. Ljudet har alltid funnits där och objektivet funkar jättebra, men tänk om det ändå är trasigt?
Det skulle du frågat då du köpte den, nu är det försent att få nåt på garantin. Men säkert helt i ordning och det funkar.
  1. Jag läste om någon någonstans i världen som hade fått svamp inne i ett objektiv. Borde jag skaffa ett ventilerat förvaringsskåp?
Jepp, absolut och även 48 timmar brandsäkert skåp och med trippla larm kopplat till flera olika vaktbolag. Ventilationen behöver även ett dieselverk ifall strömmen slocknar!
  1. Min kamera har gått snart 100000 exponeringar. Tänk om den pajar snart? Ska jag sälja den medan tid är?
Tänkte du lura nån stackare att köpa en fallfärdig kamera som kommer paja när som helst isåfall?
 

acke

Avslutat medlemskap
acke sa:
Jag ser ett litet dammkorn inne i mitt objektiv! Hjääälp! Det syns inget på mina bilder, men orolig är jag ändå.
Var glad för din oro, du verkar leva ett väldigt lyckligt liv för övrig om detta sticker ut som en oro. :) Syns det inte så syns det inte och kommer det fler dammkorn som nån gång syns så ta det då. Går säkert att fixa.

Tänk om min kamera felfokuserar? Borde jag kolla? Bilderna blir visserligen skarpa, men ändå, tänk om det kan bli ännu bättre?
Du svarade själv, bilderna blir skarpa. Googla t ex bak- och frontfokus så ser du hur det kan se ut då det är dåligt.
Tänk om jag har smuts på sensorn? Inte för att jag har märkt något, men det gnager i mig ändå.
Finns enkla rengöringskitt att köpa som är billiga. Du även testa själv om det är smuts på sensorn. Fota på datorbildskärmen som du gör helvit och ställer in minsta bländare och fota och kolla bilden om du har nån fläck.

Duger min gamla kamera fortfarande? Tänk om den inte håller måttet? Jag gillar mina bilder, men tänk om kameran är dålig ändå? Säg att den duger!
Duger för vem? uppenbart så duger den för dig själv men du kan ju inte värdera andras tyckande.
Mitt objektiv är inte skarpt i hörnen på full öppning! Visserligen fotar jag aldrig på full bländare, men blotta tanken är jobbig.
ok, mina objektiv kan inte flyga till månen heller. Jag har inte användning av det dock men jag har svårt att sova av bara tanken att nåt jag äger innehar betydelselösa begränsningar!!!

Tänk om min kamera blir stulen? Den har visserligen aldrig blivit stulen, men tänk om...
Försäkra den då!

Det kommer ett litet ljud från mitt objektiv när jag fokuserar. Ljudet har alltid funnits där och objektivet funkar jättebra, men tänk om det ändå är trasigt?
Det skulle du frågat då du köpte den, nu är det försent att få nåt på garantin. Men säkert helt i ordning och det funkar.

Jag läste om någon någonstans i världen som hade fått svamp inne i ett objektiv. Borde jag skaffa ett ventilerat förvaringsskåp?
Jepp, absolut och även 48 timmar brandsäkert skåp och med trippla larm kopplat till flera olika vaktbolag. Ventilationen behöver även ett dieselverk ifall strömmen slocknar!

Min kamera har gått snart 100000 exponeringar. Tänk om den pajar snart? Ska jag sälja den medan tid är?
Tänkte du lura nån stackare att köpa en fallfärdig kamera som kommer paja när som helst isåfall?
Jag hoppas att du förstod att mina nio exempel på hobbyfotografens ängslan var påhittade i stundens ingivelse. De enskilda exemplen är inte så viktiga. Syftet med denna tråd är att diskutera min övergripande spaning att många hobbyfotografer går omkring och är bekymrade över inbillade problem. En onödig oro, enligt mitt sätt att se det. 🙂
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu har jag faktiskt börjat oroa mig på riktigt. Vid två tillfällen det senaste året har min kamera hängt sig efter en serie bilder. Den påstår att den sparar bilder, men inget händer. Jag har blivit tvungen att plocka ur och sätta i batteriet igen för att få igång den. Den sista serien finns då inte kvar.
Förhoppningsvis är det bara minneskortet som bråkar. Men eftersom det hittills bara hänt två gånger är det svårt att återskapa för att veta. Och då sitter man där med oro att det ska hända igen.
 

acke

Avslutat medlemskap
Nu har jag faktiskt börjat oroa mig på riktigt. Vid två tillfällen det senaste året har min kamera hängt sig efter en serie bilder. Den påstår att den sparar bilder, men inget händer. Jag har blivit tvungen att plocka ur och sätta i batteriet igen för att få igång den. Den sista serien finns då inte kvar.
Förhoppningsvis är det bara minneskortet som bråkar. Men eftersom det hittills bara hänt två gånger är det svårt att återskapa för att veta. Och då sitter man där med oro att det ska hända igen.
Om du dividerar dina två feltillfällen med samtliga tillfällen då du tagit bildserier det senaste året, hamnar vi då i storleksordningen procent, promille eller ppm? :)
 

PMD

Aktiv medlem
Om du dividerar dina två feltillfällen med samtliga tillfällen då du tagit bildserier det senaste året, hamnar vi då i storleksordningen procent, promille eller ppm? :)
Om man ska oroa sig så är det mycket bättre att oroa sig för den sentida felfrekvensen. Å andra sidan är det statistiska urvalet inte särskilt stort i fotobollfotos fall.
 

acke

Avslutat medlemskap
Om man ska oroa sig så är det mycket bättre att oroa sig för den sentida felfrekvensen. Å andra sidan är det statistiska urvalet inte särskilt stort i fotobollfotos fall.
Jo, men fotobollfoto skrev ju att felet har uppträtt 2 ggr senaste året. Då tänker jag mig att feltillfällena är någorlunda jämnt utspridda över angiven tidsperiod. Annars hade han väl sagt halvår eller kvartal. 🙂
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, men fotobollfoto skrev ju att felet har uppträtt 2 ggr senaste året. Då tänker jag mig att feltillfällena är någorlunda jämnt utspridda över angiven tidsperiod. Annars hade han väl sagt halvår eller kvartal. 🙂
Senast var i helgen som gick. Gången innan var på sensommaren. Så egentligen är det nog två gånger senaste halvåret. Eller två gånger på åtta matcher. Var fjärde match alltså!! Nu blev jag riktigt orolig. Eller förresten, det gick ju åtta matcher mellan feltillfällena, så en gång var åttonde match får det räknas som. Men ändå något som behöver identifieras och åtgärdas

De spelar alldeles för lite boll nuförtiden mina tjejer. Bara åtta matcher sedan september. Det kan man också oroa sig för :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Senast var i helgen som gick. Gången innan var på sensommaren. Så egentligen är det nog två gånger senaste halvåret. Eller två gånger på åtta matcher. Var fjärde match alltså!! Nu blev jag riktigt orolig. Eller förresten, det gick ju åtta matcher mellan feltillfällena, så en gång var åttonde match får det räknas som. Men ändå något som behöver identifieras och åtgärdas

De spelar alldeles för lite boll nuförtiden mina tjejer. Bara åtta matcher sedan september. Det kan man också oroa sig för :)
Men alla andra fototillfällen då, mellan matcherna? Allt måste upp på bordet, annars blir statistiken missvisande. 😉
 

HenrikL2

Medlem
Jag hoppas att du förstod att mina nio exempel på hobbyfotografens ängslan var påhittade i stundens ingivelse. De enskilda exemplen är inte så viktiga. Syftet med denna tråd är att diskutera min övergripande spaning att många hobbyfotografer går omkring och är bekymrade över inbillade problem. En onödig oro, enligt mitt sätt att se det. 🙂
hehehe, jag hoppades att det inte var din inersta lista på oro. Men jag har lärt mig att inte ta nåt för givet så jag blandade skämt och allvar i svaren. :D
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag tror inte jag orkar räkna just antalet bildserier, men det är ju helt klart det som ska räknas - egentligen
Ok, jag gissar hejvilt på cirka 100 bildserier per match. I så fall är det ett fel per 800 fall och din felfrekvens är strax över 1 promille.

Känns det hanterbart? En promille är inte mycket (förutom i trafiken 😉).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bara för att han anser att Sony inte lyckats förbättra någonting på ett decennium innebär det inte att andra tillverkare inte lyckas.
Nej så var det ju inte :)

Det var ju bara så att redan gamla A7r och Nikon D800-modellerna ju hade två stegs bättre DR än Canon hade i sina modeller och att det inte förbättrats särskilt mycket efter det.

Det är först med 60 MP-sensorn i A7r IV som man kan se någon skillnad och det är ju väntat men allt t.o.m. den 40+ MP sensor som satt i A7r II och III så är skillnaden försumbar. A7r klockar in på 95 sammanvägt hos DXO och det gör att den hamnar på delad plats 25 bland allt DXO mätt hittills med samma poäng som bl.a. Nikon Z6 och hör och häpna Canons lovprisade R5. Så i jämförelse med gamla Bettan har ju inte Canon lyckats med ett skit heller om man nu inte jämför med de sensorer som satt i de Canon-kameror som var samtida med A7r, för då kan man ju se en förbättring i bl.a. DR. Om vi håller oss till de tre huvud bildkvalitetsparametrar DXO mäter så ser det faktiskt ut så och jag ger nog mer för den jämförelsen än den i videon trots allt.

Tvärtom så påpekade han att Sonys DR var mycket bättre tidigt i exv. A7r (Micke Risedal påvisade ju tidigt att den första Sony-sensor som fick ny utläsningsteknik och satt bl.a. i Sony A580, A55 och i Nikon D7000 (samtliga APS-C-modeller!) åkte cirklar runt samtida 5D MK II (FF, vilket i sig var förbluffande) och han lyckades trots att han ju själv var Canon-fotograf att reta upp många Canon-fotografer med jämförelsen mellan D7000 och 5D MK II, men att Canon förbättrat sin bildkvalitet i sina spegellösa långt senare. En annan sanning är ju att Sony aldrig kunnat nå den ställning de har idag utan alla de Canon-fotografer som tröttnade på att Canon inte lyckades sluta DR-gapet innan de beslutade att ta sina objektiv och skruva på dem på en adapter och på ett Sony A7r II-hus, för det var med det huset migrationen började.

Det var inte jag som gjorde detta till ett vs inlägg :cool:

Det finns dock mycket annat som Canon gjort som påverkar bildkvaliteten mycket mer än "sensorutvecklingen". Jag tänker på 8 x bildstabilisering som de val var först med. Jättebra eye focus för även fåglar samt jättebra AF som fixar att sätta fokus möjligen ned till - 4 Ev. Men den här videon handlade inte om detta utan strikt om sensorerna och Sonys sensorer och inte Canons överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
ANNONS