Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Ang. leveranser av 10D så kan jag informera att jag kommer att få min i maj-juni nånting enligt Canon. Och då var jag ändå ganska tidigt ute med min beställning...
Så ni som har blivit lovade mars-april kommer nog att bli besvikna.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Då är den försenad då alltså....Nåväl den som väntar på något gott väntar alltid för länge...
 

Speedy

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Då är den försenad då alltså....Nåväl den som väntar på något gott väntar alltid för länge...
Ungefär nåt sånt... De hade tydligen fått in sjukt mycket beställningar. Men de som har beställt första lasset skulle få gobiten i mitten av april.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Speedy skrev:
Ang. leveranser av 10D så kan jag informera att jag kommer att få min i maj-juni nånting enligt Canon. Och då var jag ändå ganska tidigt ute med min beställning...
Så ni som har blivit lovade mars-april kommer nog att bli besvikna.
Nja, de kameror vi har beställt till jobbet ska komma som utlovat. Men det återstår ju att se...
 

Anders W

Aktiv medlem
Speedy skrev:
Ang. leveranser av 10D så kan jag informera att jag kommer att få min i maj-juni nånting enligt Canon. Och då var jag ändå ganska tidigt ute med min beställning...
Så ni som har blivit lovade mars-april kommer nog att bli besvikna.
Aj aj, jag var köplats nr 21 hos Cyberphoto, då kanske man får vänta till hösten då.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jaja.. det är ju lite skönt att man är bland de första hos Hegethorns... Kanske man lyckas knycka en av de som kommer i första leveransen..

Under tiden passar man ju på att läsa alla sidor och recensioner så man lär väl kunna kameran utan och innan före man får den ;)

...Är det mycket hype nu eller ;)
 

Guffa

Aktiv medlem
Det ser ljust ut för er som väntar på D10. Jag beställde ett batteri och en fjärrutlösare för en månad sedan, men Canon har inte lyckats leverera dem till ScandinavianPhoto än... Så det verkar som om de är helt upptagna med något annat... Troligen med att leverera D10...
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Innan ni har hunnit få era så finns det en EOS D5 som alla måste ha :)
Hoppas era köplatser inte är bindande.

/ Gunnar
som inte alls är sugen på en ;-)
 

EdwardH

Aktiv medlem
gundj skrev:
Innan ni har hunnit få era så finns det en EOS D5 som alla måste ha :)
Hoppas era köplatser inte är bindande.

/ Gunnar
som inte alls är sugen på en ;-)
Visst. Jag kan tänka mig köpa en D5. Men då måste du pröjsa alla mina film- och framkallningskostnader. Deal?

Nej, men usch. Jag beställde min 10D igår. Den kommer i slutet på mars/början på april, enligt ny-camera.de.

När jag fått min 10D... då kan du bli förbannad på mig för att jag har en bättre kamera än du har och har därmed möjligheten att bli bättre fotograf än vad du är.

Istället för att sitta där och spela översittare och tro att dina kära filmkameror är bättre än 10Dor.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Beställd från ny-camera.de

Canon EOS 10D
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS

Total Sum: EUR 2.632,00


Och från fotoking.de

2 Compactflash 512 MB 135,00 EUR

Gesamtsumme: 281,39 EUR


Totalt: 2913.39 EUR
*9.2 =

26803.18kr.

Om inte jag blir nöjd med detta kommer jag slå någon.
 

henab

Aktiv medlem
EdwardH skrev:

När jag fått min 10D... då kan du bli förbannad på mig för att jag har en bättre kamera än du har och har därmed möjligheten att bli bättre fotograf än vad du är.
Kamerans inverkan på hur bra bilder man tar är försumbar! Att köpa en ny kamera och tro att man blir en bättre fotograf av det är bara slöseri på pengar.

Eller som någon sa:

Det är bara dåliga fotografer som diskuterar kameror. Hyggliga fotografer pratar objektiv. Bra fotografer funderar över stativ och stativhuvuden. *Riktigt* bra fotografer oroar sig inte alls över utrustning - de kan ta bra bilder med vilken utrustning som helst.

(Efter alla mina inlägg i den här tråden borde det vara uppenbart vilken kategori jag tillhör *flin*)
 

Jeppe

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Beställd från ny-camera.de

Canon EOS 10D
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 USM IS

Total Sum: EUR 2.632,00
Om inte jag blir nöjd med detta kommer jag slå någon.
Hmmm D10 + 28-135 från Hegethorns 25300:-
och då från ny-camera.net 24200:-

Ja det måste vara veckans klipp.. 1100:- ;)

och det är om € står i 9,20 när du ska betala... :)

Edward.. börja nu inte och hoppa på folk... Alla har rätt till sin åsikt. Att vräka ur sig att du skulle bli en bättre fotograf har knappast något att göra med vilken kamera du använder. Jag kommer att fortsätta min gamla, miljöförstörande, uråldriga, analoga systemkamera för att 10D inte kommer att ersätta den.. utan mera kommer att bli ett komplement till den.
 

EdwardH

Aktiv medlem
henab skrev:Kamerans inverkan på hur bra bilder man tar är försumbar! Att köpa en ny kamera och tro att man blir en bättre fotograf av det är bara slöseri på pengar.
Ta du en P&Skamera och försök få en 4minuters nattexponering av himlen.

Eller en vanlig digitalkamera och försöka skjuta när det är mörkt ute, utan att behöva ta till långa slutartider.

Eller försöka plåta lite action eller intressanta saker som rör sig snabbt eller försvinner snabbt.

Eller whatever.

Kameran har visst det påverkan på hur bra bilden blir.

Fotografera en flygande fågel med en kameran som bara har fixed focus och en slutartid på 1/200 som max, sedan fotografera samma fågel med en 600mm och 1/1000. Sen kan man ju undra om suddiga motiv är roliga eller inte...

Till exempel.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Hmmm D10 + 28-135 från Hegethorns 25300:-
och då från ny-camera.net 24200:-

Ja det måste vara veckans klipp.. 1100:- ;)
Jag beställde 10D:an från samma ställe som jag kaufade objektivet för att jag tänkte det var nog lika bra att få objektivet samtidigt som kameran. (Hur jävla smärtsamt hade inte det varit att få kameran några veckor/dagar/timmar innan objektivet?).

Sen var det något konstigt med priset på 28-135... Överallt i sverige kostar den 6500kr. Ungefär. Det är 706E.
I udelandet kostade det 515E. 4738kr. Mysko, va?


Edward.. börja nu inte och hoppa på folk... Alla har rätt till sin åsikt.
Jodå. Det är jag medveten om. Jag bara stör mig på att gundj dissar mig varje chans han får, antagligen för att jag saknar hans gammalmodiga moraliska värderingar (ang det där med sjävlmordet). Sedan den dagen har han hatat mig.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det måste ju innebära att 10D är dyrare i Tyskland än i Sverige?

Nåväl.. hursomhelst...Det blir att kollitioner mellan människor på webben, det är bara att försöka ta det lungt och inte hetsa upp sig för mycket. Det är inte bra för blodtrycket :)
 

EdwardH

Aktiv medlem
ny-camera säljer 10D:n för 19301.6kr.

Inte jättemycket dyrare än Sverige.

Objektivet för 4800kr istället för 6500kr.

Något stämmer inte...
Och det lär nog vara med dina beräkningar.

Tror jag.

anyways... När är det "slutet på mars"? Menar de typ 20-25 Mars eller mer 30-31 Mars?
 

julgus

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Jag räknar iskallt med att i princip alltid köra i RAW.
Man kan ju köra RAW+jpg också. Jpg kan jag tänka mig är perfekt för ex. sportfoto där man tar många skott.

Hej

det finns inget skäl att köra RAW om motivet är jämt och enkelt belyst. Min S2 klara denna typ av motiv perfekt direkt till jpg. Vid höga kontraster, ljus/mörkt eller långa exponeringar så är RAW att föredra.

RAW använder jag då jag är osäker på vilken upplösning som jag behöver i slutändan. Det tar tid att konvertera i datorn, jag har en 2.4G, 512 Mb ram och det tar ca 30 sek /bild men en hel del rattande på konverteringsprogrammet också, mest för att det är kul. Kamerans förslag finns valbart och ofta är detta mycket bra.

En detalj med Fuji S2 för övrigt är att då man plåtar i RAW format så bakar S2 in en jpg version av bilden också. Man kan öppna RAW filen i ex PS (öppna som jpg) då får man direkt fram den och kan spara denna som en jpg fil eller vad man nu vill.

Med vänlig hälsning
Johan
 
ANNONS