Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 24-70 mm f/2,8 L II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag ska se om jag kan få fram en kvalificerad gissning.

70-200/2,8L IS II hade rekpris 39.700 kr när den lanserades för två år sedan. Den hamnade direkt på 26.000 kronor när den väl fanns i butik. Under mer än ett år har den sålts för runt 20.000 kr.

Canon rapporterade tillbaka att rekpriset mottogs illa och troligen har de satt ett pris som är mer nära verkligheten nu. Jag skulle gissa och kan tycka att 16.000 kr skulle ligga rätt i butik. Nikons kostar 14 papp och är några år äldre. Den befintliga modellen säljs för 10.850 i Stockholm.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Goecker har satt priset till 17 995:- exklusive moms. 22494:- Ink moms.
Priserna precis efter släpp brukar sällan stämma när produkten väl kommer ut. Butikerna avvaktar varandras prissättning och anpassar sig därefter.

Sen kan det kommer ytterligare prissänkningar efter någon månad när köerna är avbetade och det blir en lagervara,
 

matlep

Aktiv medlem
Priserna precis efter släpp brukar sällan stämma när produkten väl kommer ut. Butikerna avvaktar varandras prissättning och anpassar sig därefter.

Sen kan det kommer ytterligare prissänkningar efter någon månad när köerna är avbetade och det blir en lagervara,
Ja, jag har svårt att se att det kommer bli en storsäljare till det priset. Då skall det vara rejält förbättrat från version 1, och det vet ju ingen anan än Canon ännu.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nu har jag kollat. Canon förväntar sig ett klart lägre butikspris än rekpriset. De kan inte säga exakta siffrior, men ordentligt lägre.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja, jag har svårt att se att det kommer bli en storsäljare till det priset. Då skall det vara rejält förbättrat från version 1, och det vet ju ingen anan än Canon ännu.
Canon 70-200/2.8L IS USM var ju grym den. Dock såldes II:an som smör i solen trots det saftiga priset.

/Stefan
 

matlep

Aktiv medlem
Canon 70-200/2.8L IS USM var ju grym den. Dock såldes II:an som smör i solen trots det saftiga priset.

/Stefan
Fast den hade ju en klart förbättrad IS än version 1. Vad är det Canon har förbättrat här. Hade dom haft IS på denna så hade det vart en annan femma. Men den kanske är jämnare och bättre i produktionen än version 1.

Jag väntar på recensioner först ialllafall :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fast den hade ju en klart förbättrad IS än version 1. Vad är det Canon har förbättrat här. Hade dom haft IS på denna så hade det vart en annan femma. Men den kanske är jämnare och bättre i produktionen än version 1.

Jag väntar på recensioner först ialllafall :)
Vi får väl se. Men jag kan tänka mig att skärpa och motljussegenskaper går att förbättra. Den lägre vikten är också trevligt för alla som ska lyfta skrotet hela dagarna. Enligt pressreleasen ska skärpan vara tydligt förbättrad vid 70 mm.
 

matlep

Aktiv medlem
Lättare är ju alltid trevligt, men jag tycker att det är lite synd att dom verkar ha vänt på zoomen så att den är som kortast vid 24mm och inte vid 70mm som på gamla versionen. Motljusskyddet kanske blir mindre iallafall :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Lättare är ju alltid trevligt, men jag tycker att det är lite synd att dom verkar ha vänt på zoomen så att den är som kortast vid 24mm och inte vid 70mm som på gamla versionen. Motljusskyddet kanske blir mindre iallafall :)
Det officiella svaret från Canon på den inverterade zoomen är:

Ingen inverted zoom för att göra objektivet mindre och baserat på kundfeedback.
Och ingen IS för att:
"När man utvecklade detta objektiv var det primära målet att leverera enastående
optisk prestanda och en kompakt konstruktion. Även om det vore önskvärt
med bildstabilisering skulle det ha kompromissat med våra primära mål"
 

Krisiun

Aktiv medlem
Jag kör med Sigmas EX 24-70/2.8 IF DG HSM...kostar idag runt 8000 balubas. Visst, vinjetterar ibland och är inte vädertätad men fan så bra i övrigt.

En ny Canon för det dubbla? Why not, men det är bäst att den levererar :)
 

M4Z

Aktiv medlem
Lättare är ju alltid trevligt, men jag tycker att det är lite synd att dom verkar ha vänt på zoomen så att den är som kortast vid 24mm och inte vid 70mm som på gamla versionen. Motljusskyddet kanske blir mindre iallafall :)
Knappast troligt iom att filtergängan är 82mm mot 77mm på nuvarande. Kanske blir meningslöst att ha det på dock iom den icke-inverterade zoomen.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Visst, men gissningar är ju onödiga när vi har ett faktiskt pris att förhålla oss till redan i inlägg #3

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1786088&postcount=3
Men det priset kan väl också betraktas som en "gissning"?
Såhär står det i "Allmänna villkor" på Goeckers sajt.
Citat:
Order, restorder, och beställningsvaror levereras efter tillgång och debiteras baserat på leveransdagens pris.
Eftersom prisförändringar ofta sker på produkter i Goecker ABs sortiment, kan både tryck och webbpriser vara inaktuella. Priserna ska betraktas som vägledande.
Slut citat.
 

T_M

Aktiv medlem
Okej, då tackar jag för pris informationen.

Blir det en lika bra förbättring som det blev med 70-200 2,8 II IS så blir det nog riktigt svårt att stå emot...

/ Tommi
 
ANNONS