Annons

EF 24-70 mm f/2,8 L II USM

Produkter
(logga in för att koppla)

matlep

Aktiv medlem
Men det priset kan väl också betraktas som en "gissning"?
Såhär står det i "Allmänna villkor" på Goeckers sajt.
Citat:
Order, restorder, och beställningsvaror levereras efter tillgång och debiteras baserat på leveransdagens pris.
Eftersom prisförändringar ofta sker på produkter i Goecker ABs sortiment, kan både tryck och webbpriser vara inaktuella. Priserna ska betraktas som vägledande.
Slut citat.
Ja, förlåt då om jag trampade dig på tårna. Vi fortsätter gissa allihopa :D
 

matlep

Aktiv medlem
Knappast troligt iom att filtergängan är 82mm mot 77mm på nuvarande. Kanske blir meningslöst att ha det på dock iom den icke-inverterade zoomen.
Men det måste väl bli kortare iallafall? Konstigt att det inte finns pressbilder på objektivet med motljusskydd monterat på kameran så att man få någon uppfattning om storleken. Märkligt tycker jag.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men det måste väl bli kortare iallafall? Konstigt att det inte finns pressbilder på objektivet med motljusskydd monterat på kameran så att man få någon uppfattning om storleken. Märkligt tycker jag.
Jag har försökt få tag i bilder med motljusskydd. Canon Europa hade inga. Det brukar inte gå ut bilder med motljusskydd på.
 

Forslund

Aktiv medlem
Okej, då tackar jag för pris informationen.

Blir det en lika bra förbättring som det blev med 70-200 2,8 II IS så blir det nog riktigt svårt att stå emot...

/ Tommi
Precis så jag resonerar också. Jag var väldigt nöjd med min 70-200/2.8 IS och trodde aldrig man skulle förbättra de så pass som man gjorde. Ser fram emot lanseringen nu!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En bild på motljusskyddet, även om den inte är påmonterad. Ser ut att vara likande den som sitter på 24-105/4L IS.
Den bilden verkar inte Canon Sverige ha. Har du någon länk till MTF?

Objektivet med motljusskydd kommer att vara betydligt kortare i 24mm-läge än föregångaren och ta mindre plats i väskan. Hur långt det blir vid 70mm återstår att se. Det ser ju inte ut att bli lika effektivt skydd vid 70mm.
 

Janne H

Aktiv medlem
Fast den hade ju en klart förbättrad IS än version 1. Vad är det Canon har förbättrat här. Hade dom haft IS på denna så hade det vart en annan femma. Men den kanske är jämnare och bättre i produktionen än version 1.

Jag väntar på recensioner först ialllafall :)
Även optiskt tycker jag att den nya är ett stort steg framåt!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Då pratar du 70-200? Det håller jag verkligen med om. Den är sjukt bra.
Om vi får tro mtf-kurvorna (som är teoretiskt framräknade) ska det vara en klar förbättring av skärpan på 70 mm. I praktiken är förhoppningsvis kantsskärpan också bättre om den mekaniska konstuktionen är bättre. Den gamla verisonen är ju känd för att tappa kantskärpan redan på fabriken.

Jämför här.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Japp, någon 24-70 har jag inte längre. För kort, ljussvag o avsaknad av IS!
Jag sålde min 24-70 för att jag tyckte den var för stor, tung och dålig.

För pressjobb är dock 24-70 perfekt med 70-200 och oftast allt man behöver, så jag hoppas att den nya gluggen är så bra som jag hoppas på.

Har 24-105 också som passar utmärkt för allmän fotografering, men inte optimal för pressjobb.

Jag planerar att uppgradera till nya 24/1,4 först och sedan avvakta prisutvecklingen på nya 24-70:an lite. Den nya 70-200:an föll snabbt från 26 tusen till 20 tusen.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag sålde min 24-70 för att jag tyckte den var för stor, tung och dålig.

För pressjobb är dock 24-70 perfekt med 70-200 och oftast allt man behöver, så jag hoppas att den nya gluggen är så bra som jag hoppas på.

Har 24-105 också som passar utmärkt för allmän fotografering, men inte optimal för pressjobb.

Jag planerar att uppgradera till nya 24/1,4 först och sedan avvakta prisutvecklingen på nya 24-70:an lite. Den nya 70-200:an föll snabbt från 26 tusen till 20 tusen.
35/1,4 , 50/1,4 o 85/1,2 gillar jag, bra ljusstyrka o bildkvalitet men lite långsam Zoooom ;-)
Sneglar oxå på 24/1,4, ser fram mot rapport när du fått din Magnus.

Hälsn.

/Janne
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Sneglar oxå på 24/1,4, ser fram mot rapport när du fått din Magnus.
Jag har testat den redan. Min gamla 24:a har taskig kantskärpa. Det är ok vid bländare 1,4, men det blir inte tillräckligt bra vid två stegs nedbländning. Den nya är klart bättre utanför centrum.

Ska bli intressant att se hur skarp nya 24/2,8 IS blir, men jag behöver ljusstyrka.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
...fast den vinjetterar ganska duktigt väl?
Slippar man ju lägga på vinjettering i efterhand :)

Jag kommer inte ihåg hur den nya och gamla förhåller sig till varandra när det gäller vinjettering. Personligen kan jag ta vinjettering vid större bländare. Men när jag vill maxa den tekniska kvaliteten med stativ och bländare 8-11 så vill jag naturligtvis slippa kompensera för vinjettering.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Slippar man ju lägga på vinjettering i efterhand :)

Jag kommer inte ihåg hur den nya och gamla förhåller sig till varandra när det gäller vinjettering. Personligen kan jag ta vinjettering vid större bländare. Men när jag vill maxa den tekniska kvaliteten med stativ och bländare 8-11 så vill jag naturligtvis slippa kompensera för vinjettering.
Tänkte ev byta ut mitt 24-70 mot ett 24/1.4, främst för kyrkor och vill då gärna ha bra teckning ut i kanterna. Annars jobbar jag rätt friskt med vinjettering i efterbehandlingen ändå så...absolut. Och 24/1.4 fullöppnad ger onekligen trevliga effekter.
 
ANNONS