** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 1D X vs EOS 5D Mark III

Nu har jag varit och hämtat min nya Canon D5 Mark III
Det blir väldigt knappt med tid att sätta sig in i hur kameran fungerar, då jag strax måste ge mig iväg ner till Helsingborg för att fota IFK Göteborg - Trencin.
Jag kollade snabbt i menyerna, det var ganska mycket att välja på. Kommer det fungera att köra på default inställningarna eller är det något ni rekomenderar att jag ändrar innan fotningen ?

Det jag mest tänkte på är väl AF inställningarna !
 
Nu kör jag med 1Dx, men Af-inställningarna ska så jag långt jag kan förstå vara desamma.
Kör med Case 4.
Så ska det funka bra.
Jag hittade den inställningen , men utökad fokuspunkt hittar jag inte !
Börjar bli lite lätt stressad :)
I menyn Välj väljarläge för AF-omr, är dom 4:a första ibockade, men var väljer man om man vill ha utökad af punkt ?
 
Håll ner knappen för att välja fokuspunkt, och tryck sedan upprepat på m.fn. tills du får rätt antal fokuspunkter. (Borde funka även på 5D mkIII, samma på bl.a. 7D).

Tack ! jag hittade vad jag sökte.
Nu bär det snart iväg mot Helsingborg. Jag får kanske lite tid där nere att bekanta mig med kameran innan matchen börjar.

Tack för hjälpen.
 
Berätta gärna vad du tyckte efter du har gjort lite tester, dra gärna med lite av dina bilder med kameran :)
Jag var nog lite trött i går när jag kom hem så jag postade i en annan tråd :)

Canon Eos 5D Mark III
Här kommer en kort recension. (Har bara använt kameran i 2 timmar)
5D är ganska lik 7D i utseende och knapparna sitter ungefär på samma ställe. Det är lite mer inställnings menyer. Jag hade lite svårt att hitta bland menyerna, kan tillägga att jag var ganska stressad och skulle åka iväg ner till Helsingborg.

Det första jag saknade från 7D var möjligheten att zooma in bilderna ordentligt, visst fanns det en zoom knapp men jag , vill kunna zooma in på pixelnivå (det kanske finns ?) Löst
!!! Fick tips i den felpostade tråden !!!

sedan så tyckte jag att 7D:s autofokus var snabbare att få till på en springande spelare (kan vara ovana från min sida).
Jag tyckte inte att utökad fokuspunkt fungerade, missade jag huvudet lite med mittpunkten blev bilden rejält suddig. (är säkert en inställnings grej eller att jag är ovan)
Nu strulade det för mig nere i H-borg så jag fick vänta med att kolla på bilderna till jag kom hem.
Jag kan med en gång säga att jag satte bra mycket mer exponeringar än jag gjort tidigare. Var bilderna dåliga så var dom rejält dåliga, inte som med 7D halvkassa !
Det ser väldigt lovande ut för framtiden. Någon här som har koll på AF och hur man ställer in den bäst för sportfotografering ?

Jag tänkte dela med mig lite bilder från matchen.
Jag har Lightroom 5 och ser att vid exporten har bilderna blivit lite suddig. (en bugg i LR5)

http://www.sportfoton.se/live/5d/
 
Kul med din respons, det är väl lite erfarenhet av kameran som ska till också.

Vilken lins använde du på kameran? Sedan det med suddiga bilder från LR5, jag tycker inte de såg så suddiga ut och jag testkör själv LR5 men har inte stött på problemet som du tar upp.

För övrigt, har du gjort något med bilderna i post eller har du bara kört dem genom ACR och ut till jpg?
 
Jag har också kört med 7D till mycket sport, allt från motorsport till fotboll basket och hockey... har alltid vart kanon nöjd med den men som du nämner är ISO prestandan inte den bästa när det skymmer på.
Bytte sedan upp mig till en 1D MK IV som jag vart mycket nöjd med och 7D gick som backupp kamera och vart väldigt sparsamt använd.

Mycket nöjd med 1D MK IV men även där vill jag inte kliva upp allt för högt i ISO och höll mig gärna på 2500 som max på hockeyn. och allt eftersom tiden gåt så vart det i vintras en 1D X satt också och funderade över 5D MK III men efter ett tag kom jag fram till att ska jag lägga en massa pengar så vill jag vara riktigt nöjd, å då kände jag att 5D inte skulle räcka till, visst ingen dålig kamera på något sätt eller så, bildkvaliten är väll samma å så vidare, men eftersom jag fotar mest sport så vill jag åt snabbheten i autofocus och seriebildtagningen, jag ville ha en kamera som är ordentligt vädertätad och som nämnts tidigare en riktig stridsvagn som klarar det mesta.

Jag är inte det minsta missnöjd och klivet från 1D MK IV är enormt, på många plan, ännu bättre känsla, precisionen å så vidare, visst ungefär lika snabba, men upplever att jag har ännu mer % av rätt fokus nu utan att MK IV var dålig eller så... så ja du kan ju fundera på hur klivet blir från en 7D...

Tänk framåt.. och mer än bildkvaliten, utan också hur du kommer använda den i framtiden, å så.. ska du vara i studio och inomhus ja då är 5:An kanske rätt men ska du vara ute å så ja kika på 1D då...jag ångrar mig inte en sekund, men skulle i dag kanske kunna tänka mig byta bort 1D MK IV mot en 5D MK III som andra kamera.. då det inte är en dålig kamera utan för att få samma interface å så vidare...

kika in på min hemsida på bilder så hittar du en massa sport och lite annat som är taget med den.. även här på sidan finns en del och på min 500px sida.

www.fotoinorr.se
http://500px.com/Fredrik_Sundvall_FotoINorr
 
Kul med din respons, det är väl lite erfarenhet av kameran som ska till också.

Vilken lins använde du på kameran? Sedan det med suddiga bilder från LR5, jag tycker inte de såg så suddiga ut och jag testkör själv LR5 men har inte stött på problemet som du tar upp.

För övrigt, har du gjort något med bilderna i post eller har du bara kört dem genom ACR och ut till jpg?
Jag körde med ett Canon EF 300mm f/2,8L IS II USM

Det är ett känt problem i LR 5. Exporterar du bilder mindre än 1/3 av orginalet får du inte med skärpan

http://feedback.photoshop.com/photo...ut_sharpening_and_noise_reduction_not_working

Jag har dragit lite i spakarna i LR5
 
Jag har också kört med 7D till mycket sport, allt från motorsport till fotboll basket och hockey... har alltid vart kanon nöjd med den men som du nämner är ISO prestandan inte den bästa när det skymmer på.
Bytte sedan upp mig till en 1D MK IV som jag vart mycket nöjd med och 7D gick som backupp kamera och vart väldigt sparsamt använd.

Mycket nöjd med 1D MK IV men även där vill jag inte kliva upp allt för högt i ISO och höll mig gärna på 2500 som max på hockeyn. och allt eftersom tiden gåt så vart det i vintras en 1D X satt också och funderade över 5D MK III men efter ett tag kom jag fram till att ska jag lägga en massa pengar så vill jag vara riktigt nöjd, å då kände jag att 5D inte skulle räcka till, visst ingen dålig kamera på något sätt eller så, bildkvaliten är väll samma å så vidare, men eftersom jag fotar mest sport så vill jag åt snabbheten i autofocus och seriebildtagningen, jag ville ha en kamera som är ordentligt vädertätad och som nämnts tidigare en riktig stridsvagn som klarar det mesta.

Jag är inte det minsta missnöjd och klivet från 1D MK IV är enormt, på många plan, ännu bättre känsla, precisionen å så vidare, visst ungefär lika snabba, men upplever att jag har ännu mer % av rätt fokus nu utan att MK IV var dålig eller så... så ja du kan ju fundera på hur klivet blir från en 7D...

Tänk framåt.. och mer än bildkvaliten, utan också hur du kommer använda den i framtiden, å så.. ska du vara i studio och inomhus ja då är 5:An kanske rätt men ska du vara ute å så ja kika på 1D då...jag ångrar mig inte en sekund, men skulle i dag kanske kunna tänka mig byta bort 1D MK IV mot en 5D MK III som andra kamera.. då det inte är en dålig kamera utan för att få samma interface å så vidare...

kika in på min hemsida på bilder så hittar du en massa sport och lite annat som är taget med den.. även här på sidan finns en del och på min 500px sida.

www.fotoinorr.se
http://500px.com/Fredrik_Sundvall_FotoINorr
Lite sent svar :)
 
Det kände jag inte till, ytterligare ett minus för Adobe kontra Apples Aperture.

Tveksamt att jag lägger 1200 på en betaversion.
 
Adobe känner till buggen, och har gett den högsta prioritet.
En uppdatering bör komma rätt snart.

De fick vetskap om buggen för ca fyra veckor sedan, vad jag kan se. Fortfarande inte någon rapport om att den ska vara löst. Det är inte vad jag kallar "snart".

För övrigt har jag ju läst att det är långt ifrån den enda större buggen utan det finns flertalet andra. Det gör att deras release agerar mer beta än en riktig master :(
 
De fick vetskap om buggen för ca fyra veckor sedan, vad jag kan se. Fortfarande inte någon rapport om att den ska vara löst. Det är inte vad jag kallar "snart".

För övrigt har jag ju läst att det är långt ifrån den enda större buggen utan det finns flertalet andra. Det gör att deras release agerar mer beta än en riktig master :(

Visst är det trist med buggar.
Men jag undrar helt seriöst om jag någonsin använt en X.0-version av någon mjukvara som inte har irriterande buggar i sig.

Själv har jag kört med lightroom sedan den första betan släpptes.
5.0 är helt klart en förbättrning på flera punkter gentemot 4.0.

Vad det gäller LR5 och skärpa i bilder, så går det ju trots den aktuella buggen att grundskärpa bilderna alldeles utmärkt.
Kan tipsa om Moderskepets kurs i skärpning.
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/allt-om-skarpa/

Några fotbollsbilder (skjutna med 1Dx och 1D mkIV) redigerade i LR5, med "enbart" grundskärpning:
http://sportskjutaren.blogspot.se/2013/06/soccer-j-sodra-gais.html
 
Jag testade nu precis att exportera en och samma skärpta bild till under och över 1/3 av totala ytan. Jag kan faktiskt inte se en endaste skillnad. Märkligt?
 
Jag testade nu precis att exportera en och samma skärpta bild till under och över 1/3 av totala ytan. Jag kan faktiskt inte se en endaste skillnad. Märkligt?

Inte det minsta märkligt.
Buggen ifråga rör enbart den "slutskärpning" som du enbart kan göra i samband med exporten av bilderna.
Grundskärpningen fungerar fortfarande.

Däremot så är grundinställningarna i LR för skärpning allt annat än optimal för de allra flesta bilder.

(Samma typ av problem har faktiskt funnits i Aperature, samt ytterligare någr mjukvaror, en gång i tiden.
Så troligen är den relaterad till någon form av algoritm som är gemensam för olika mjukvaror).
 
Då är jag inte alls med på vilken skärpning du syftar på när du säger "slutskärpning"...
 
Då är jag inte alls med på vilken skärpning du syftar på när du säger "slutskärpning"...

I exportmodulen kan du ange om du vill skärpa bilderna ytterligare, anpassat till användningsområdet.
Finns under fliken "Utdataskärpa".

Denna skärpning läggs ovanpå den grundskärpning som du gör i redigeringsmodulen.

Låter lite som att du kan ha nytta av kursen jag länkade till tidigare i tråden.
Har bara gått igenom delar av den, men kan verkligen rekommendera den, speciellt den första delen.
 
Det finns en tråd om Lightroom 5 och dess buggar - använd den om ni vill diskutera det programmet och håll den här tråden till kamerorna i rubriken :)

/Mod
 
ANNONS