Annons

Eos 5d....

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: ny på gång?

mangep67 skrev:
Vet ngn om det kommer en uppföljare i närtid eller inte? Å andra sidan kanske detta inte är rätt forum att ställa en sådan fråga.....

Antagligen finns det flera modeller som behöver uppgraderas innan det är Eos 5Ds tur. Jag tro att 5D är näst sist i kön av Canons systemkameror.
 
froderberg skrev:
Tja. Beror väl hur man ser det. För den nyblivne frilansfotografern står det ofta mellan Eos 5D och Nikon D200.
Jo, det förstås. Men jag tänkte mer på den större sensorn i kombination med ett relativt enkelt och lätt kamerahus.
Det är ju två ganska olika kameror egentligen. 5D hade passat mig bättre än D200 som jag har nu, då jag sällan har bråttom i fotograferandet, samt hade uppskattat egenskaperna som FF ger. Dock är den fortfarande åt helsike för dyr.
Jag tror mer på att priset kommer att sjunka ganska rejält under nästa år (edit: under det kommande året menar jag). Det är fortfarande en bra bit till D200 och 30D i pris som Canon kan "tulla" av. Vinsten är nog ändå ganska saftig.
 
5d

har köpt min igår.. skit i uppföljare.. komemr alltid nya.. det e vi som ska styra bilden och inte tekniken.. tror uppföljaren komemr med antidam o kanske bättregrepp ..den kameran e ganska bra så tror inte kommer o löna sig men en efterföljar nu kanske i augusti( då canon har relase) men tänk att det bli dyrare ..sen canons topp modeller förora inte så mycket i värde.. men du kan göra så teckna en allrisk försäkring.. händer kamera något om ett år så får du nog den nya uppföljaren
 
Smart det borde alla göra!!!

Ta en allriskförsäkring eller drulleförsäkring på kameran.Sen när det kommer en ny modell är det ju bara att slänga den gammla i backen o hämta ut den nya modellen.Man får många bra tips o knep på fotosidan
 
Re: Smart det borde alla göra!!!

vargen24 skrev:
Ta en allriskförsäkring eller drulleförsäkring på kameran.Sen när det kommer en ny modell är det ju bara att slänga den gammla i backen o hämta ut den nya modellen.Man får många bra tips o knep på fotosidan
Eller så jämför försäkringsbolaget med en likvärdig kamera vid skadetillfället (säg sommaren 2007). Ponera att en ny 40D kommit ut, som försäkringsbolaget anser likvärdig med den då gamla 5D modellen. Den (40D) kostar ny 9000:-. Sen gör dom en generell värdeminskning på det beloppet, säg 30% och så glöm inte självrisken på 1500:- kvar blir härliga 4800:- att köpa den nya 5D för....

Liknande hände mig för några år sedan, med min fina Hitachi 32" widescreen TV, som även hade PC-ingång. Kostade 12.000:- då (vilket var en förmögenhet). Den gick sönder efter 6 år (1 år efter garantitiden). Försäkringsbolaget hittade en ny TV på Siba, av märke typ Sanyotechnet eller liknande, men den var en 32" och hade PC-ingång, så likvärdig enligt försäkringsbolaget. Nypris 5500:-, och så värdeminskning på den 50% minus självrisken på 1500:-. Kvar blev 1250:- att köpa en ny 32" TV för...
 
Min ÅF (säger inte vilken så slipper han bli hängd om han har fel) ska till den aviserade mässan i skiftet feb/mars.

Den info han satt inne med var: 12,7mp (5D) i ett 1D-liknande hus med tätningar och mindre batteri, men 1D-husens AF och 4bp/s. D v s en FF-kamera som ligger i ett mellansegment prismässigt. Samtidigt behålls 5D som ett budgetalternativ. Att lanseras under våren.

1DMkII i ett mer slimmat chassi o 10Mp med samma hastighet som idag, fast något billigare än när 1DMkII lanserades kommer att presenteras.

1DsMkII kommer att få några fler mp o samma hus som ovan. Men troligtvis kommer ingen av 1D-seiens modeller att finnas ut till konsument förrän mot slutet av 2007.

Han menar att paradnumret blir den första kameran som är en uphottad 5D samtidigt som nuvarande 5D kan falla lite i pris. Detta ger mer volym på en marknad som redan domineras av Canon. Och, menar han, blir det så sitter konkurrenterna på pottan ordentligt i FF-klassen.

Vad jag tror? Det ligger något i vad han säger! Men de som har köpt en 5D redan kan gott slita på dem ett par år till. Det ska till en helvetes bra kamera för att slå den vd gäller pris/prestanda.

OCH hade jag pengarna skulle jag inte vara rädd för att skaffa en 1DsMkII heller. Den kameran skulle precis som 5D fortfarande leverera bilder av guds nåde om 5 år också.

Tror vi mest får se optiklösningar som matchar FF-sensorena.
 
Photocon skrev:
Min ÅF (säger inte vilken så slipper han bli hängd om han har fel) ska till den aviserade mässan i skiftet feb/mars.

Den info han satt inne med var: 12,7mp (5D) i ett 1D-liknande hus med tätningar och mindre batteri, men 1D-husens AF och 4bp/s. D v s en FF-kamera som ligger i ett mellansegment prismässigt. Samtidigt behålls 5D som ett budgetalternativ. Att lanseras under våren.
Tror vi mest får se optiklösningar som matchar FF-sensorena.

En av dom mest sunda spekulationer jag läst i denna tråd. Jag tror att det är fullt möjligt. Jag tror dock att en ev 5d mk2 inte skulle ha samma af som 1d serien, men helt klart fler än idag. Optiken kommer nog också innehålla många "IS" uppgraderingar. Tex 24-70 L *IS* mfl
 
Photocon skrev:
Min ÅF (säger inte vilken så slipper han bli hängd om han har fel) ska till den aviserade mässan i skiftet feb/mars.


Det finns ju bara en fotoaffär i Ljungby Lennart. Blir det inte som du skriver åker vi dit med tjära och fjädrar ;-)
 
Slowfinger skrev:
Det finns ju bara en fotoaffär i Ljungby Lennart. Blir det inte som du skriver åker vi dit med tjära och fjädrar ;-)

Glöm inte stången också! Jag riskerar inte min lokala fotohandel. Den är liten och jag köper i stort sett bara förbrukningsmaterial där till båda parters belåtenhet.

Nej, när det gäller kameror blir det för det mesta en speciell ÅF lite längre norrut, fast ff söder Dalälven. Hoppas han jag åsyftar har viss humor ang sitt ego.

Tjära o fjädrar skulle bara göra honom vackrare. Och blir han vackrare borde han ge mig lägre priser.

PS. Idag har jag varit otrogen!!!! Jag beställde en sprillans ny kamera av en leverantör i Stockholm.

Så nu kommer väl ÅF in spe att ta sig Ljungby med många svarta tunnor och fjäderfä för att jaga mig.

Det har han inget för. Där jag bor är det strömlöst ff sedan i söndags. Datorn går på ett bensindrivet elaggregat och jag går ut på nätet via ett mobilt modem eftersom telefonjävel´n är utslagen också. M a o han hittar mig inte i det här tjärmörkret!

Härmed förkunnar jag mig som garanterat obesegrad vinnare i den nya grenen "Off Topic" i denna tråd.

Lev väl alla tråddragare. Själv ska jag ut och tanka elverket så frugan, jag o katten kan sova lite varmare. Kakelugenen räcker inte riktigt!

Lennart

Edit: Får kanske ta av mig vinnarkransen och göra ett tillägg vid närmare eftertanke.

En bön till Canon: " Ge f-n i att förfalla till pixelfetischism genom att spränga in fler på 5D eller 1Ds MkII. SATSA PÅ BÄTTRE DYNAMIK istället"
(någon gång kanske de lyssnar)
 
Senast ändrad:
Småland är mörkt. Se bara till att det inte blir som i Elektricitetsvisan: "Och i mörkret ropá mormor glatt - å tack så hjärtligt för massagen".
 
Photocon skrev:
En bön till Canon: " Ge f-n i att förfalla till pixelfetischism genom att spränga in fler på 5D eller 1Ds MkII. SATSA PÅ BÄTTRE DYNAMIK istället"
(någon gång kanske de lyssnar)

Ska du få Canon att lyssna så ska du skriva i något av de stora engelskspråkiga forumen på nätet. De bevakas av Canon Europas DSLR-strateger (ja det är ett jobb) som sitter i London.

Svenska Canon hinner inte kolla.
 
Slowfinger skrev:
Småland är mörkt. Se bara till att det inte blir som i Elektricitetsvisan: "Och i mörkret ropá mormor glatt - å tack så hjärtligt för massagen".

Varningen är befogad. Ska raka mig ikväll. Bara nu inte elverket får melass oxå!

Slut på Off Topic part 2. Men jag omediterade mitt förra inlägg. Du kan väl vara snäll och hålla med mig i min Canonbön som jag lade till där, Bo!

Gonatt! Lennart
 
froderberg skrev:
Ska du få Canon att lyssna så ska du skriva i något av de stora engelskspråkiga forumen på nätet. De bevakas av Canon Europas DSLR-strateger (ja det är ett jobb) som sitter i London.

Svenska Canon hinner inte kolla.

Vi kan väl samla oss till ett upprop och skicka det till Canon:

Ropen skalla - dynamik åt alla!
 
froderberg skrev:
Ska du få Canon att lyssna så ska du skriva i något av de stora engelskspråkiga forumen på nätet. De bevakas av Canon Europas DSLR-strateger (ja det är ett jobb) som sitter i London.

Svenska Canon hinner inte kolla.

Har gjort det ett par gånger och funnit flera inlägg som ber om bättre dynamic range på internationella engelskspråkiga forum. Men pixlarna bara öser ned i alla fall.

Kul, visste inte att strategerna var Londonbaserade.

Bästa Hälsningar/LA
 
ANNONS