Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Era objektiv till 5D MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Freeman

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är undrar vilka objektiv har ni valt till era 5DMKII för att känna er nöjda med den prestanda som en sådan fantastisk kamera kan leverera?

MVH

Alex
 
Det enda jag köpt med tanke på filmläget är ett gammalt anamorfiskt objektiv, Iscorama 50/2,8 (Nikon F-bajonett). Med den kan man få 2,35:1 från videoläget och 2:1 från stillbilder.

Mina bättre objektiv är EF28/2.8, EF17-40, EF50/1.2 och EF100/2.8 Macro USM. Mest blir det femtian som sitter på.
 
Jag har behållt min utrustning sedan tidigare 50 1,4, 24-70 2,8L, 70-200 4L IS, har dock inte hunnit testa så mycket skickade in allt för kalibrering för att som du skriver få ut mesta möjligt ur denn maskin.
 
Filmar med en 24:a. Porträttbilderna levereras av en 135a men 90% av tiden sitter det en 50a på.

//Jerka
 
Bytte system helt så har handlat 70-200/2,8 is usm, 24-70/2,8 usm, nu är ju dock 24-70 restad i hela världen känns det som så för att jag skulle ha nån normaloptik under väntetiden handlade jag en 50/1,8 kostar nästan gratis i sammanhanget o tar väldigt bra bilder

Alex
 
Jag har inte gjort några särskilda ändringar med tanke på att jag har 5d mkII. Det innebär att jag fortsätter att köra med L-zoomar och fasta icke-L. Lite överdrivet det där att man måste ha det absolut bästa till den här kameran, går så bra med det mesta.
 
Med tanke på det låga bruset på höga iso, briljerar fasta objektiv med stor bländaröppning vid mörka fototillfällen.

Personlig favorit just nu är 35/1.4L
Kompletterade den med 85/1.8 i torsdags när jag var ute på lokal.
Bilden tagen med 85/1.8 (f2.2) och ISO 6400 på Nalen i torsdags. Ingen brusreducering (visst, liten bild på webben, men ändå).
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    20.2 KB · Visningar: 468
Jag blandar alternativgluggar med Canon.
Vidvinkel Zuiko 18/3.5, Rokkor 24 VFC.
Normal: Rokkor 58/1.3
Kort tele: 85L.
Macro: Zuiko 80/4, 135/4.5 och Vivitar Series 1 90/2.5 macro.
Macro 1:1+: Canon MP-E 65.

Har även en Canon 35/2 som funkar ganska bra.
Alla mina gluggar levererar. 5D MKII är kräsen.

A
 
Jag använder Canon 50/1.4, Canon 28/1.8 och ett Tokina 17/3.5. Tycker de fungerar bra, men vet ärligt talat inte om det kan bli mycket bättre bildkvalitet, eller om de är bra nog.
 
ANNONS