Annons

För bra objektiv för en kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
för dom bättre DSLR är det ju dumt att köpa en billigt/enkel objektiv för att man inte utnyttjar kamerans styrka helt då
men kan man ha onödigt bra objektiv för en enklare DSLR?
 
för dom bättre DSLR är det ju dumt att köpa en billigt/enkel objektiv för att man inte utnyttjar kamerans styrka helt då
men kan man ha onödigt bra objektiv för en enklare DSLR?

Tänk på att det som skiljer en enklare DSLR från en dyrare generellt inte är bildkvaliteten utan helt andra saker. Så ett enkelt svar på din fråga är, nej det går inte att ha ett onödigt bra objektiv för en viss kamera. Ett bättre objektiv ger alltid (tekniskt sett) bättre bilder än ett sämre, oavsett kamera.

Sedan är det väl mer än fråga om man som fotograf alltid har så stort utbyte av de extra pengar man får lägga på ett bättre objektiv. Beroende på vad man fotograferar och vilka mål man har med sina bilder så spelar ju objektivets kvalitet större eller mindre roll.

Dessutom kan det till exempel vara så att ett tekniskt sett bättre objektiv känns tungt och ohanterligt så man drar sig för att ha kameran framme och därmed missar bilder - i det läget hade ett lättare och kanske tekniskt sett sämre objektiv i slutändan ändå gett bättre bilder. Det finns många sådana exempel man kan ta fram.
 
men kan man ha onödigt bra objektiv för en enklare DSLR?
Ja, om man till exempel vill ha ut bästa möjliga bildkvalitet per krona. Här finns dock inga regler, men påfallande många har fått för sig att det alltid lönar sig att lägga pengarna på objektivet istället för kamerahuset. Det behöver inte alls vara sant. Exempelvis kan det gå att få bättre (vilket är ett subjektivt ord) bildkvalitet genom att välja en större sensor till ett ganska enkelt objektiv, än tvärtom.
 
Det delikata problemet blir ju då om man skall köpa kamerahus till objektivet eller objektiv till kameran. Är objektivet eller kameran huvudsaken? Slits de lika eller går det verkligen åt många kameror för ett bra objektiv?
 
Inte helt ovanligt att folk har L objektiv på sina 500&600, vilket han även visar i den roliga videon som erikhaglund länkade till..

Hade jag fått välja hade jag kört på de spåret, har själv haft bra kamera med kasst objektiv, i detta faller var det sigma 18-200 DC OS, och de kunde man lika göra köra med som bojsänke.
 
Det finns tester på optiken. Frågan är var finns de bästa testresultaten och hur skall de tolkas. Vad får man egentligen för det femdubbla priset? Ett lättförståeligt ställe är http://www.photozone.de/all-tests
Men hur skall gemene man på förhand kunna konstatera att exempelvis Sigma 18-200 DC OS inte är så bra. Det spänner i varje fall över ett stort brännviddsområde 18-200 mm.
 
Inte helt ovanligt att folk har L objektiv på sina 500&600, vilket han även visar i den roliga videon som erikhaglund länkade till..

Hade jag fått välja hade jag kört på de spåret, har själv haft bra kamera med kasst objektiv, i detta faller var det sigma 18-200 DC OS, och de kunde man lika göra köra med som bojsänke.

Jag kör lite L optik till och från på min 550D, absolut inga problem, tvärtom.. Batterigrepp på så mäktar man med 100-400L IS utan att tappa balansen helt.
 
Jag körde länge 350D med 24-70 L och 70-200 IS L utan att skämmas.
Den gav lika bra bilder som 1D Mk II ( 5 ggr dyr) så länge inte "toksnabb" AF eller 8 bps krävdes.
 
Senast ändrad:
fick mitt 17-40 L igår
kan säga att jag blev grymt nöjd

men blir ljudet på spegeln annorlunda eller är det jag som tror det?
 
Det är nog som du tror.. Kanske att ljudet dämpas något med ett mer välbyggt objektiv, men mycket mer än så har jag svårt att tänka mig

tackar det är nog som du säger

har märkt att varken objektovlocket eller motljusskyddet nåt att ha
så jag beställde "vanlig" motljusskydd och lock som går att tabort lättare när man har motljusskydd
 
ANNONS