Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fejkade (eller fejkande) fotografer - varför skapa en "fotograf" som inte finns?

Produkter
(logga in för att koppla)

CreativeMind

Aktiv medlem
Varför skapa en falsk "fotograf persona"?
När jag läste artikeln om Kittiya Pawlowsky och de fejkade snöleopardbilderna ( https://www.fotosidan.se/cldoc/news/unika-snoleopardbilder-var-fejk.htm ) så fastnade jag för frågan om fotografen - Kittiya - verkligen är en verklig person? Om man läser artikeln i Alpine ( https://alpinemag.com/fake-snow-leopard-photomontage-spread-around-world-kittiya-pawlowski/ ) så framkommer det ju att även Kittiyas olika profilbilder och bilder på sig själv är manipulerade. Och att hennes hemsida såväl som socialmedia-konton är nya och i princip bara innehåller (de fejkade) snöleopard-fotona samt några rese/reportage-bilder från Nepal. Det äldsta materialet är från 2021. En Googling ger ingen ytterligare relevant info - inte heller går det att bekräfta om det som hon uppger i sitt"CV" stämmer. Det är som hon lyckats leva och verka som fotograf fram till nu utan några som helst digitala avtryck - trots att hon säger sig svunnit priser och blivit publicerad.
Fejkade profiler på olika sociala-media och inte minst här på FS är inget nytt, oftast är motivet att kunna uppträda anonymt och därmed oetiskt eller att utnyttja annonsmarknaden för bedrägerier.
Men varför skapa så extremt ambitiösa fejk-profiler som den nämnda? När det kommer till de uppmärksammade fejk-artisterna på Spotify ( https://www.musicbusinessworldwide.com/remember-spotify-fake-artist-theyre-still-going-strong-and-still-attracting-scandal/ ) så finns det ju ett ekonomiskt incitament. Och inom förläggandet (min egen bransch) så är det vanligt med författare som kommer ut under pseudonym - oftast av någon mycket logisk anledning.

Men varför avancerade fejkade fotograf-personas som försöker etablera sig på marknaden? Vem tjänar på att skapa dessa fejkade profiler? Och hur vanligt är det? Finns det idag uppmärksammade fotografer som egentligen inte existerar?
 

acke

Avslutat medlemskap
Men varför avancerade fejkade fotograf-personas som försöker etablera sig på marknaden? Vem tjänar på att skapa dessa fejkade profiler? Och hur vanligt är det? Finns det idag uppmärksammade fotografer som egentligen inte existerar?
Kanske handlar det om personer som är för otåliga för att bygga upp ett CV den konventionella vägen, via långt och mödosamt arbete? Personer som letar snabba genvägar till berömmelse och framgång? Genom att gömma sig bakom en fejkad profil så är risken mindre att man smutsar ner sitt verkliga namn, den dagen fejket blir avslöjat.

Fejkade profiler kan också vara ett marknadsföringstrick, även när de är uppenbart fejkade. Att gömma sig bakom en pseudonym skapar spänning och intresse hos media. Kolla bara på bokbranschen, där det finns många fejkade författarnamn som det spekuleras kring. För att inte tala om Banksy. Att skapa mystik kring sin person ger mycket gratisreklam - media älskar sådant.
 
Senast ändrad:

jag&bilden

Aktiv medlem
Kan man som författare publicera under pseudonym så bör man väl kunna det som fotograf också? :)

Om så är fallet just i detta vet jag inte alls däremot.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag vet inte om Pawlowski finns i verkligheten, men att hon inte har lämnat några tidigare digitala avtryck är inte riktigt sant. T ex har hon fått utmärkelser för helt andra bilder.
Vad som däremot är sant är att Kittiya Pawlowski, i den mån hon existerar, har lämnat ytterst få oberoende digitala avtryck. Prova att googla hennes namn. Man hittar väldigt lite information utöver sådant som hon själv har publicerat. Inga fotografier/porträtt på henne, tagna av andra. Inga intervjuer eller reportage om henne, skrivna av andra.

Om Kittiya Pawlowski är en verklig person och en framgångsrik fotograf så tycks hon vara mediaskygg utöver det vanliga.

Hennes namn associerar förövrigt till katter. Kittiya som i kitten (kattunge), Pawlowski som i paw (tass). Är det en ren slump? Ja, kanske. 🙂
 
Senast ändrad:

CreativeMind

Aktiv medlem
Jag har funderat på om det just i detta fallet skulle kunna vara någon etablerad fotograf (eller pixelartist) som ville skicka upp en "test-ballong"? Nu visade det sig att den sprack väldigt snabbt. Trots att montagen var grymt skickligt gjorda och själva snöleopardbilderna inte fanns tillgängliga online så sprack det på bakgrunderna. Och det gick fort, kanske för att bilderna var lite för fantastiska...
Så kanske - vem det nu än kan vara - lär sig av misstagen och förbereder nästa "test-balong"?
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har funderat på om det just i detta fallet skulle kunna vara någon etablerad fotograf (eller pixelartist) som ville skicka upp en "test-ballong"? Nu visade det sig att den sprack väldigt snabbt. Trots att montagen var grymt skickligt gjorda och själva snöleopardbilderna inte fanns tillgängliga online så sprack det på bakgrunderna. Och det gick fort, kanske för att bilderna var lite för fantastiska...
Så kanske - vem det nu än kan vara - lär sig av misstagen och förbereder nästa "test-balong"?
Tänk om hela grejen är en iscensatt konstnärlig installation, ett konstprojekt där hela naturfotovärldens reaktion och medias skriverier är en del av ”konstverket”? Sådant har faktiskt hänt förr, i olika sammanhang. Tänk om upphovspersonen snart avslöjar sig och säger ”Äsch, jag skojade bara med er!”. 😂
 

Graylingman

Aktiv medlem
Tänk om hela grejen är en iscensatt konstnärlig installation, ett konstprojekt där hela naturfotovärldens reaktion och medias skriverier är en del av ”konstverket”? Sådant har faktiskt hänt förr, i olika sammanhang. Tänk om upphovspersonen snart avslöjar sig och säger ”Äsch, jag skojade bara med er!”. 😂
Och att den här diskussionstråden därmed är en del i konstprojektet :)
 

Terje H

Aktiv medlem
Varför skapa en falsk "fotograf persona"?
När jag läste artikeln om Kittiya Pawlowsky och de fejkade snöleopardbilderna ( https://www.fotosidan.se/cldoc/news/unika-snoleopardbilder-var-fejk.htm ) så fastnade jag för frågan om fotografen - Kittiya - verkligen är en verklig person? Om man läser artikeln i Alpine ( https://alpinemag.com/fake-snow-leopard-photomontage-spread-around-world-kittiya-pawlowski/ ) så framkommer det ju att även Kittiyas olika profilbilder och bilder på sig själv är manipulerade. Och att hennes hemsida såväl som socialmedia-konton är nya och i princip bara innehåller (de fejkade) snöleopard-fotona samt några rese/reportage-bilder från Nepal. Det äldsta materialet är från 2021. En Googling ger ingen ytterligare relevant info - inte heller går det att bekräfta om det som hon uppger i sitt"CV" stämmer. Det är som hon lyckats leva och verka som fotograf fram till nu utan några som helst digitala avtryck - trots att hon säger sig svunnit priser och blivit publicerad.
Fejkade profiler på olika sociala-media och inte minst här på FS är inget nytt, oftast är motivet att kunna uppträda anonymt och därmed oetiskt eller att utnyttja annonsmarknaden för bedrägerier.
Men varför skapa så extremt ambitiösa fejk-profiler som den nämnda? När det kommer till de uppmärksammade fejk-artisterna på Spotify ( https://www.musicbusinessworldwide.com/remember-spotify-fake-artist-theyre-still-going-strong-and-still-attracting-scandal/ ) så finns det ju ett ekonomiskt incitament. Och inom förläggandet (min egen bransch) så är det vanligt med författare som kommer ut under pseudonym - oftast av någon mycket logisk anledning.

Men varför avancerade fejkade fotograf-personas som försöker etablera sig på marknaden? Vem tjänar på att skapa dessa fejkade profiler? Och hur vanligt är det? Finns det idag uppmärksammade fotografer som egentligen inte existerar?
Naturfotomiljön styrs av regler och normer, av traditioner och regisserade händelser - säkerligen oemotståndliga att använda sig av i ett konstprojekt.

Vi ser med jämna mellanrum fejkade bilder, fejkade PR-tricks, ryktesspridningar ofta utan substans och upphaussade berättelser för att få extra uppmärksamhet.

Vi ser en marknad som ofta är dåligt påläst, visar synnerliga brister till fotohistoriska tidsperspektiv - och där spännande bilder blir till ouppnåeliga drömmar att hålla sig fast till.

Jag har upplevt mängder av naturfotografer som blivit presenterade som framstående, världsledande och framgångsrika - utan att vara det. Jag har sett nyetablerade fotografer som i media blivit omnämnda i mytbildande termer, jag har sett mängder av fejkkonton använda för att skapa luftslott av kändisskap och framgång, fotografer med tusentals följare på Instagram som knappt lämnat spår i verkligheten, bilder på nybörjarnivå med tusentals gillningar, fotografer som haussar upp sig självmed kommentarer från följare under pseudonym ofta med samma ursprung. Jag har upplevt fotografer som använder olika fejkprofiler för att svartmåla och negativt påverka konkurrerande fotografer.

Naturfotomiljön är ett tacksamt offer, då vi ofta är naiva i vår okunnighet, har alldeles för kort farttid, begränsade preferenser och har en allmän bild av naturfoto som ”enbart ett lyxigt tidsfördriv”.

Det är idag fruktansvärt lätt att snabbt bli omtalad som duktig och framgångsrik naturfotograf, helt enkelt för att vi (marknaden) är alldeles för okunniga.

Vem Kittiya Pawlowski är, vad hon gjort, hur känd och framgångsrik hon är - det vet jag inte. Jag hade aldrig hört om henne innan, och jag skapar mig alltid en egen bild av en naturfotograf med vad jag själv ser och har sett över tid.

Jag adopterar aldrig ett tyckande utifrån vad andra skriver.
 

acke

Avslutat medlemskap
Bilderna på leoparderna finns online, de kommer från Alamy, Pawlowski hävdar att hon helt ärligt har köpt och betalat för dem.
Så är det, men villkoren för köpet framgår inte. I de flesta fall köper man sig rätten att använda en bild, men är det därmed självklart att man får klippa ur delar från köpta bilder och klistra in dem i egna bilder?

Det är intressant också att Pawlowski medger att hon använt köpt material först efter att någon annan upptäckt det. I tidigare svar hävdade hon att bilderna visserligen var redigerade, men att allt bildmaterial var hennes eget.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Det ligger lite metadata kvar i bildfilerna. BIlden på flygplanet har ett serienr som en stulen Nikon D300 har, men serienumret kan gå till objektivet också.
35/1.8 ska objektivet vara, och i detta fall med hur hörnen ser ut kanske det snarare är en kamera i småbildsformat? https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5dc05d17e6229c77b6557d4a/cb62367f-a1d3-472d-bcfd-66a3035895a0/Snow+Leopard+Print.jpg

Bilden på henne som barn är tagen med en iPhone XS.

Denna med händer som planterar är tagen med Canon EF 24-70 II och är säkert en genrebild https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5dc05d17e6229c77b6557d4a/1578814759934-VQR4AKA8D7GF3IQ6WKM8/Hands_Tree_Closeup-2.jpg

Sitemap med länkar till alla bildfiler https://web.archive.org/web/20221101125917/https://kittiyapawlowski.com/sitemap.xml

Bilden på maneterna är köpt hos Adobe stock.
 

Bilagor

Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD

acke

Avslutat medlemskap
Här är en artikel som ifrågasätter transparensen och syftet med några av de fototävlingar som Pawlowski säger sig haft framgång i. Möjligen är det så att det finns tävlingar där man kan köpa sig framgång? Någon som har kunskap/erfarenhet av detta?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte om Pawlowski finns i verkligheten, men att hon inte har lämnat några tidigare digitala avtryck är inte riktigt sant. T ex har hon fått utmärkelser för helt andra bilder.
[/URL]
Frågan är om Annual Photo Awards är på riktigt. En av deras jurymedlemmar heter Bigot i efternamn. :)

På websidan har jag inte hittat något om vem/vad/vilka som driver Annual Photo Awards.
 
ANNONS