Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fejkade (eller fejkande) fotografer - varför skapa en "fotograf" som inte finns?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag anser att de tävlingar som inte kräver RAW+JPEG av deltagarna har sig själva att skylla om de blir bedragna, för de ber ju faktiskt om att bli blåsta om ribban ligger så lågt ner som på golvet.
Grejen är ju att många av dessa tävlingar, ”XYZ Awards”, är helt oseriösa från första början. De är riggade med ett enda syfte - att skapa största möjliga inkomst till arrangören. Tävlingsreglerna är avsiktligt generösa (lågupplösta JPG och fritt photoshoppande) för att få in så många bidrag som möjligt, och bara en liten bråkdel av deltagaravgifterna betalas tillbaka i prispengar. Transparensen är noll. Ibland är juryn fejkad. Så länge kulorna trillar in så är arrangören nöjd - några andra, ädlare syften finns inte. Skulle tävlingen få dåligt rykte så lägger man ner den och startar en ny tävling under annat namn.

Nu går drevet efter den här "Kittiya" eller vad hon nu heter och om hon gömt sig bakom en pseudonym kan det väl mest betyda två saker. Dels att hon varit smartare än många andra bedragare genom att skaffa sig en rökridå att gömma sig bakom om det nu verkligen handlar om ett bedrägeri eller så sitter hon (eller rent av en han) nu och skrattar gott åt alla som engagerar sig i detta nu.
Jag tror att du har rätt i det sistnämnda. Pseudonymen är inte skapad av någon som vill operera ostört under radarn under lång tid - då hade man valt ett mer neutralt och vanligt förekommande namn.

Pseudonymen Kittiya Pawlowski (Kitty Paw) är avsiktligt vald för att sända signaler och röra om i grytan. Man vill framkalla en reaktion - skapa ett ”drev” som du uttrycker det. Det skulle inte förvåna mig om det finns ett helt team eller ett projekt bakom detta, som fotobollfoto spekulerar i ovan.

I grunden har det inte så mycket med naturfoto att göra. Syftet är snarare att ifrågasätta fotografiets trovärdighet och funktion som sanningssägare i största allmänhet. Tror jag.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
"Pseudonymen Kittiya Pawlowski (Kitty Paw) är avsiktligt vald för att sända signaler och röra om i grytan. Man vill framkalla en reaktion - skapa ett ”drev” som du uttrycker det. Det skulle inte förvåna mig om det finns ett helt team eller ett projekt bakom detta, som fotobollfoto spekulerar i ovan."

De e Putin! Han gillar verkligen inte fotografer heller! I alla fall inte sådana som värnar autenticiteten. :)
 

mikaelzanderssonz

Avslutat medlemskap
Hej Mikael, är du äkta? 😉
Kan inte låta bli att ställa frågan när en helt ny FS-medlem med helt anonym profil och ett väldigt vanligt namn gör sitt allra första inlägg i en tråd som handlar om fejkade profiler. :cool:
Förstår inte vad du menar? äkta.. är jag falsk eller? Förstår inte ditt resonemang eller vad du försöker antyda, jag registerade mig här för jag har intresse för fotografi. Och alla har väl en förstagång för någonting. anonym? jag registerade mig och uppgav uppgifter.. vad mer ska jag göra? Du verkar vara rätt osäker och trångsynt. Stackare... God jul!
 

acke

Avslutat medlemskap
Förstår inte vad du menar? äkta.. är jag falsk eller? Förstår inte ditt resonemang eller vad du försöker antyda, jag registerade mig här för jag har intresse för fotografi. Och alla har väl en förstagång för någonting. anonym? jag registerade mig och uppgav uppgifter.. vad mer ska jag göra? Du verkar vara rätt osäker och trångsynt. Stackare... God jul!
Det var en ironisk fråga ställd med glimten i ögat. 🙂
God fortsättning på julen och välkommen till FS-forumet! Har du någon spännande teori om snöleoparderna och Kittiya Pawlowski?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Slutklämmen på den artikeln är lite rolig, men artikelförfattaren kanske behöver byta emailadress …

Vad är det som tyder på det?
Samma email har använts för nedtagning av upphovsrättsskyddat material. Samma tillvägagångssätt för att ta ned material som spridits från båda sidor. Hemsidorna är uppbyggda på samma vis och bilderna ligger hos Squarespace.
 

Bilagor

Senast ändrad:

CreativeMind

Aktiv medlem

PeterWem

Aktiv medlem
Mycket intressant läsning. Frågan man vill få svar på är ju vem eller vilka som döljer sig bakom "Kittiya Pawlowsky" och hur många olika fejkkonton "hon" står bakom? Troligtvis så är Kittiya med snöleopardbilderna och nu Tia med mangakonsten bara toppen på ett isberg...
Bra tanke.
De två sidorna har åtminstone samma text om utskriven rulle. Den där Yatsenkos text är också väldigt lik.

Det står på hans sida att han fick brons i öppen kategori hos Epson international Pano award 2018, men jag hittar inte hans namn https://thepanoawards.com/

8000 följare, 17 inlägg och noll aktivitet https://www.instagram.com/yatsenko.photo/
 

Bilagor

Senast ändrad:

CreativeMind

Aktiv medlem
Bra tanke.
De två sidorna har åtminstone samma text om utskriven rulle. Den där Yatsenkos text är också väldigt lik.

Det står på hans sida att han fick brons i öppen kategori hos Epson international Pano award 2018, men jag hittar inte hans namn https://thepanoawards.com/

8000 följare, 17 inlägg och noll aktivitet https://www.instagram.com/yatsenko.photo/
Får en känsla av att hela upplägget går ut på att kunna sälja (mediokra) printar till rejäla överpriser....
 
ANNONS