** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Idis82

Medlem
Jag skulle vilja höra era åsikter om vilka filter som är användbarast. Vilka ska man prioritera att köpa först? Har ingen erfarenhet alls av att använda filter, men vill väldigt gärna lära mig, och då måste man ju prova och exprimentera sig fram. Jag fotar både i färg och svart-vitt.

Kan man låta UV-filtret sitta kvar när man använder andra filter, så man slipper skruva av och på det hela tiden?

Tacksam för lite hjälp av er som kan! :)
 
Man bör inte sätta filter på varandra eftersom det då kan uppstå sk vinjettering, dvs att det blir "skuggigt" i hörnen av bilden. Det som händer är helt enkelt att filtret kommer med på bilden.

Ett superbra filter är helt klart ett polarisationsfilter, det kostar en del men man har stor nytta av det. Det höjer kontrasten och framhäver färger, men det kan också användas för att minska reflexer i blanka ytor. Med svartvit film fungerar det ungefär som ett orangefilter, dvs att det ökar kontrasten och ger en något mustigare gråskala.

Hälsn. Joakim
 
Japp, polarisationsfilter är ett givet förstaköp. Nu vet jag inte vad du fotograferar för motiv, men om det inbegriper himlar så skulle jag vilja föreslå ett graderat gråfilter som nästa. Det är den enda kuren mot urtvättade vita himlar när kontrasterna är för stora. Cokin har billiga hållare (P-storleken är bra) som filter från flera olika tillverkare passar i. Själva filtren från Cokin är inte av bästa kvalitet, men billiga och kan duga att börja med.
 
Hej Ida!..Det kan vara bra att ha ett UV eller skylight filter på linsen som skydd mot smuts och tummar..om du tappar kameran är det billigare att köpa ett nytt filter än en ny lins..med ett vidvinkel finns förstås risken att det uppstår mörka hörn som Joakim påtalat..det kan undvikas om en step-down ring monteras mellan lins och filter..och att då ett större filter monteras..detsamma gäller polfiltret som är ett ypperligt hjälpmedel,köp gärna ett med större diameter och använd step-down ring så kan du använda det till flera objektiv..Det förutsätter förstås en del planering och kontroll av diametern på tilltänkta objektiv..
Ett avtonat gråfilter (fyrkantig skiva) är inte heller fel att ha i väskan,det går att handhålla detta så slipper du ha en drös med hållare o.d som kostar en del och tar plats..Varmtonsfilter av mildare slag är fint att ha om du önskar lätta upp gråvädret en smula..eller ytterligare förstärka höstens färger t.ex..Vid brännvidder av typ, kortare tele och uppåt är det ganska liten risk att du får mörka hörn även om det sitter flera filter på..Lycka till..
mvh/gunte..
 
...inte alltid nödvändigt med filter

Hej Ida. Du har fått många goda råd och tips. Jag är dock lite tveksam till en del tips, eller har en annan syn iallafall.
Jag antar att du är nybörjare och inte har jättemycket erfaranhet. Att sätta på ett UV eller Skylight är därför ingen dum idé, men överväg gärna efter ett tag att plocka bort dessa filter helt. Jag anser att objektivlocket är det bästa skyddet för linsen. Så fort du tagit en bild och ska förflytta dig - på med objektivlocket.

Att handhålla ett avtonat gråfilter är inget jag hade gjort. Hur i hela friden ska man kunna veta vart gränsen mellan icke grått och grått går d? För att kunna se detta är det lämpligt att blända ner så mycket det bara är möjligt, då kan du ana gränsen. Notera att du bara bländar ner för att avgöra gränsen. Vilken exponering du ska ha får du mäta på vanligt sätt. Ett annat argument som talar emot att handhålla filtret är att du får stora svårigheter att koncentrera dig på motivet.

mvh
Anders
 
Jag tycker nog att det är bra att ha ett UV eller Sky filter på hela tiden. Det tar emot varje gång man är där och skall rengöra linsen. Känns alltid bättre om det är filtret man är på och putsar. Särskilt på vidvinkelobjektiven som är välvda mycket, dom är svåra att få rena.
 
Tack för era svar! Jättegulligt att ni tagit er tid!

När man ska köpa en step-downring,hur mycket större ska diametern vara då? Spelar det någon roll? Filtergängan på mitt objektiv är 46 mm.

Hälsningar Ida
 
I ena änden skall den vara 46 mm eftersom det är ett sånt objektiv den skall anslutas till. Filteränden är inte lika lätt. Vad har du för objektiv? Ett sätt att välja är att köpa alla filter så de passar ditt största objektiv och använda ringar när du har dem på de andra. Ett annat sätt är att köpa filter som passar det största objektiv du planerar att köpa. Kan vara lite svårt iofs om man inte har örnkoll på sin tillvaro :) Men det är nog värt att tänka till lite, för filter är dessvärre inte billiga för att vara en glasbit med lite mässingsdekorationer på.

Ett tredje sätt är att köpa en 200 mm-ring som passar typ alla tänkbara objektiv, men det är nog inte så smart eftersom filterpriset stiger brant med diametern. Man vill ha så små filter som man kan ha.

För terminologins skull sen om du skall handla; Det du vill ha är nog egentligen en step-up-ring så det inte blir åt fel håll.
 
Vänta lite här nu :confused: , vad heter det egentligen? Gunte kallar det step-down, och Jim kallar det step-up...

Är det ungefär som när ett hus brinner, antingen så brinner det ner eller så brinner det upp?

/Ida
 
Nejdå, det finns både och. Men de har olika syften. Med en step-down-ring kan man klämma på ett mindre filter än kamerans filtergänga. Det ger för det mesta stor risk för vinjettering (mörka kanter) men för vissa syften, t ex försättslinser för macro, kan det funka.
 
Ok, då fattar jag :) I så fall måste han ju ha skrivit fel, för han menade ju att jag skulle ha ett större filter än vanligt.
 
Innan du börjar med stepringar och större filter skulle jag rekomendera att du tänker efter både en och två gånger. Planerar du verkligen just nu att köpa ett nytt objektiv?
Och är du isåfall bestämd på vilket objektiv det blir?

Annars vet du ju likförbannat inte hur stort filter du kommer att behöva i framtiden.

Om det bara rör sig om att skaffa ett polfilter eller ett enstaka annat filter så tycker jag att du köper ett med samma filtergänga som det du har på objektivet, 46mm. Det är ganska små filter det rör sig om och de kostar inte så jättemycket.

Annars kanske du börar med stepringar upp till 58mm och köper på dig en massa såna filter, sen när du hittat din drömglugg så visar det sig att den har 62mm filtergänga! Big mistake:mad:
Du kan ju som sagt köpa riktigt stora filter från början, men då får du räkna med att ett polfilter kommer kosta lika mycket som ett enklare nytt objektiv!

Mitt tips. Kör på 46mm och skippa krånglet! /micke
 
ANNONS