Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo alla hypar iPhone som om den vore en mirakelmaskin, även om den var helt tillverkad av tegel utan några som helst funktioner så skulle de hypa den lika mycket, och förmodligen betala lika mycket också..

Något som störde mig en aning var ju när det var RixFM festivalen här i Göteborg och Samsung Wave var deras största sponsor. Jo vad såg jag då på scenen om inte Sofia som fotade publiken med sin nya iPhone 4. Det måste svida i ögonen på Samsung att se det.

En bild därifrån på hon med iFånen
http://www.galleryhosted.com/images/img9554web.jpg

/ Magnus
 
glömde en kategori

Det här är ju ingen vs-tråd, men jag hittade en liten jämförelse mellan specarna på iPhone 4 och NOKIA N8 som är lite intressant:/Nonno
iPhone musiklyssning: 40 tim / N8:an: 48 tim
iPhone HDMI: nej / N8:an: ja
iPhone kamera: 5 mp / N8:an: 12 mp
iPhone SAR värde: 1,13 w/kg / N8:an: 0,66 w/kg
iPhone Java: nej / N8:an: ja
iPhone Flash: nej / N8:an: ja
iPhone blixt: diod / N8:an: xenon
iPhone radio: nej / N8:an: ja
iPhone föra över filer mellan mobiler via bluetooth: nej / N8:an: ja
iPhone Dolby Digital plus: nej / N8:an: ja
iPhone videosamtal: nej (enbart via nätverk) / N8:an: ja
iPhone FM transmitter: nej / N8:an: ja
iPhone Bluetooth 3.0: nej / N8:an: ja
iPhone MicroSD: nej / N8:an: ja
iPhone USB On-the-Go: nej / N8:an: ja
iPhone Gratis röststyrd navigering: nej / N8:an: ja
iPhone pris ca: 6500kr, N8an: ca 4500kr
iPhone Körglädje: ja / N8:an: nej
 
Iphonen vinner väl främst på skärm, appar och så gissar jag att iOS spöar Symbian (med reservation för att det är subjektivt och att ingen riktigt vet hur Symbian3 kommer att se ut/funka).

Jag avvaktar recensionerna men lutar åt en N8.
 
har du testat nya n8 ?Trodde den inte fanns att köpa ännu på ett tag

Jag retas bara. Jag tillhör absolut inte dem som dyrkar iphone men jag är en prylnörd och jag har provat haft och provat många olika telefoner och ingen kommer i närheten av iphone när det gäller just handhavande och känsla som jag sätter främst. Jag tycker att det är så roligt att iphone skapar så mycket upprörda känslor. Snacka om att lägga energi på fel sak. Undrar om det är självkänslan som spökar? Kul är det i alla fall.
 
Jag retas bara. Jag tillhör absolut inte dem som dyrkar iphone men jag är en prylnörd och jag har provat haft och provat många olika telefoner och ingen kommer i närheten av iphone när det gäller just handhavande och känsla som jag sätter främst. Jag tycker att det är så roligt att iphone skapar så mycket upprörda känslor. Snacka om att lägga energi på fel sak. Undrar om det är självkänslan som spökar? Kul är det i alla fall.

Jag är nog ingen prylnörd och Iphone skapar heller inte hos mig några upprörda känslor, men jag tycker att det ändå är intressant att jämföra vad som ingår i "grundpaketet" vid valet av ny mobil - vad får jag för pengarna. Särskilt som väldigt många vill hävda att det inte finns något alternativ till just Iphone.

Nokia N8 väcker hos mig förhoppningar om (utöver telefoni och annat smått och gott) att kunna vara ett smidigt alternativt till kompaktkamera med någorlunda kvalité. Sedan får man se om förväntningarna verkligen kommer att infrias.
/Nonno
 
O ja, den känns så himla intressant nu och man kan ju förbeställa nu en månad innan den släpps i butik. Jag är sugen på att klicka på beställ knappen men måste försöka vänta tills början på nästa månad så man får känna på den i butiken först. :)
Känns den rätt då.. då blir det nog att investera i en N8.

/ Magnus
 
Att ha 12MP i en micro sensor som brukar vara i mobiler är oerhört korkat , har en Nokia N82 med 5MP som är lagom men att tro blint på att bara öka antalet pixlar blir det bara bättre är korkat. Bättre att kolla på den verkliga storleken än att bara se hur många pixlar som de har pressat på den lilla sensor, ner en digital kamera med sensorstorlek som brukar vara i långzoomare (1/2,33'') är liten och knappt klarar 12MP hur tror ni att en micro sensor i mobilen ska klara det. Har en kompakt kamera med 8,3MP och en stor sensor(1/1,6'') men med fler pixlar e det stor risk att de hade blivet värre bildkvalitet men de som flesta människor tror på att de blir bara bättre jo fler pixlar som dessa mini sensor som mobiler har..
 
Det här blir nog en av få appar som jag kommer att skaffa mig till telefonen:

"Nokiaspeedcams är appen för din Nokia som ”upptäcker” och varnar dig för fartkameror i hela Sverige men även Finland och Norge. Fartkameravarnaren erbjuder säker körning utan misstag! Databasen som inkluderas i programmet innehåller alla fartkameror i Sverige med varning i körriktningen och visning av korrekt hastighetsbegränsning.
Den högkvalitativa databasen skapas genom att de själva kontrollerar alla kameror på plats. Varning sker med röst på svenska språket. Databasen kontrolleras regelbundet varje månad och uppdateras så fort det finns ny information sedan senaste uppdateringen.

Man kan välja mellan att köra tjänsten som renodlad Speedcam-app eller pendla till tjänsten som röstvarning för fartkameror i kombination med Ovi Kartor för navigation."

/Nonno
 
Att ha 12MP i en micro sensor som brukar vara i mobiler är oerhört korkat , har en Nokia N82 med 5MP som är lagom men att tro blint på att bara öka antalet pixlar blir det bara bättre är korkat. Bättre att kolla på den verkliga storleken än att bara se hur många pixlar som de har pressat på den lilla sensor, ner en digital kamera med sensorstorlek som brukar vara i långzoomare (1/2,33'') är liten och knappt klarar 12MP hur tror ni att en micro sensor i mobilen ska klara det. Har en kompakt kamera med 8,3MP och en stor sensor(1/1,6'') men med fler pixlar e det stor risk att de hade blivet värre bildkvalitet men de som flesta människor tror på att de blir bara bättre jo fler pixlar som dessa mini sensor som mobiler har..

Visst är det så att megapixlar inte är allt. Det som är intressant är att i Nokia N8 är sensorn 1/1.83″. Alltså större än "vanligt" i telefoner. Den är t.om större än sensorn i många kompaktkameror. Men det återstår att se om den är lika bra i praktiken som på pappret och på testbilderna.
 
jag är 100% säker att trots att den sensor som sitter i N8 är större än vanligt då hade den givet bättre bilder med 6MP än med 12MP. Desto mindre varje pixel är fångar den mindre ljus så jättemånga pixlar på liten sensor ger sämre bildkvalitet än den som har 50% färre pixlar skulle då fånga dubbelt så mycket ljus en den med 12MP...
 
Att ha 12MP i en micro sensor som brukar vara i mobiler är oerhört korkat , har en Nokia N82 med 5MP som är lagom men att tro blint på att bara öka antalet pixlar blir det bara bättre är korkat..

Om du hade läst några av länkarna som den här tråden handlar om (t.ex. den första) så hade du insett att grejjen med N8'an är just storleken på sensorn, den är som sagt den största i mobilvärlden och dessutom större än på många kompaktkameror. I den här länken görs en jämförelse specifikt med N82, men förstås bara med preproduction-ex av N8an.


jag är 100% säker att trots att den sensor som sitter i N8 är större än vanligt då hade den givet bättre bilder med 6MP än med 12MP.

Den hade givit bättre 6MP-bilder ja, det är jag också 100% säker på, på samma vis som vilken kamera som helst skulle göra det (per pixel räknat) med halverat antal pixlar på lika stor sensor. Frågan är väl hur bra 12MP-bilder N8an ger, och kanske ffa hur de står sig mot konkurrenterna - för det är ju en sak att ta fram en 'bra kamera', sen måste den paketeras och säljas också, och det är garanterat lättare att sälja "12MP" än "6MP". Det återstår förstås att se när den levereras och testas, men av de förhandstittar jag sett hitills tycker jag det ser riktigt lovande ut - vad tycker du?

Annars håller jag med dig om att det är helheten som är intressant, och det är ytterligare en anledning till att jag går igång så på N8'an! Många pixlar på stor sensor är bara en grej, riktig blixt är minst lika angeläget. Dessutom ser jag fram emot att kunna jobba med bilderna från mina andra kameror direkt i telefonen, tack vare USB-host, bra inbygda funktioner för bild- och videoredigering, samt HDMI-ut för att visa bildspel, filmer mm direkt på TV eller projektor.

In alles finns det som sagt mycket för en fotograf att gå igång på hos N8an, om den sen är så överlägsen som den verkar på den arenan återstår att se när den börjar hårdtestas om några veckor.
 
de e de som är problemet att novisa mobil/kameraköpare kollar bara på antalet pixlar o struntar i alt annat. Min Nokia N82 tar bra bilder men färgen är ganska grötig så man får fixa de efter åt i datorn.
 
de e de som är problemet att novisa mobil/kameraköpare kollar bara på antalet pixlar o struntar i alt annat.

Sånt är livet - en större pixelstorlek skulle inte sälja i närheten lika många telefoner som dubbelt så många pixlar skulle göra, så det intressanta i sammanhanget är att man inte bara krämat på med pixlar utan dessutom ökat storleken på sensorn, byggt in en riktig xenon-blixt och behållit F2.8 och motsvarande 28mm - trots att detta tar plats och skapar en lite bulkig smartphone, som tack vara det kommer ge en för många mindre tilltalande design. Man har alltså trots allt låtit fotoprestandan knapra lite på telefonens sex-appeal.

Sen är väl mjukvaran i telefonen minst lika avgörande för det slutliga bildresultatet som hårdvaran, så det ska bli spännande att se när testerna börja dyka upp.
 
de e de som är problemet att novisa mobil/kameraköpare kollar bara på antalet pixlar o struntar i alt annat.

Menar du med det att thinkdigit.com är noviser eller hur ska jag förstå dig?

När jag pratar om N8:an och fotografering, så är det ju inte bara pixlar det handlar om utan även storleken på sensorn, xenon-blixten m m som måste vägas in. Det är ju helheten det handlar om och som ska bedömas. Sen kan väl allting göras bättre och kanske på annat sätt, men nu är det de här spec:arna som är aktuella för N8.

Spännande blir det i alla fall att få ta del av kommande tester och vilka omdömen som N8 kommer att få i foto-hänseende.
/Nonno
 
vet inget om thinkdigit.com men jag menar folk som ska köpa mobil/kameror vet inte ofta mycket om sensor teknik mm. Gjorde samma mistag ner jag köpte en digital kamera till min son men viste inget om digital efter som jag körde analog SLR då och köpte en med många pixlar som var skit kamera.
 
jag är 100% säker att trots att den sensor som sitter i N8 är större än vanligt då hade den givet bättre bilder med 6MP än med 12MP. Desto mindre varje pixel är fångar den mindre ljus så jättemånga pixlar på liten sensor ger sämre bildkvalitet än den som har 50% färre pixlar skulle då fånga dubbelt så mycket ljus en den med 12MP...

Precis som det førr fanns en pixelhysteri, verkar nu dyka upp en antipixelhysteri. Så fort en kamera/telefon med många pixlar dyker upp så børjar de "erfarna" klaga på att så många pixlar blir bara brusigare å dåligare o.s.v
Ændå ser man tester dær modellen med flera pixlar också vunnit brustest o.s.v.
Jag tror inte man ska rata en modell før att den fått før høguppløst sensor førræn man sett testerna. Det ær nog inte bara antal och storlek på pixlar och sensor som gør det, men också kvalite.

Tills nu skulle jag vilja påstå ett de enda telefoner som tar hyffsade bilder ær de med 5 eller mer mp (nej iphone tar inte bra bilder). Så jag vælkomnar N8:ans 12 med tro på att tekniken utvecklat sig också nær det gæller kvalite på många pixlar.

Bildexempel finns redan på nætet, bara å søka før den som ær nyfiken.
 
ANNONS