Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)
Men hade Apple släppt en 12mpix iPhone så hade alla fanboys älskat den och ingen hade vågat säga något ont om antalet megapixlar då. Nä då hade det bara varit fantastiskt bra och wow! men så fort en annan tillverkare än Apple släpper en mobil som har en bättre kamera än Apple's produkter nä då är det genast skit och onödigt osv.
Människor är konstiga..

/ Magnus
 
Men hade Apple släppt en 12mpix iPhone så hade alla fanboys älskat den och ingen hade vågat säga något ont om antalet megapixlar då. Nä då hade det bara varit fantastiskt bra och wow! men så fort en annan tillverkare än Apple släpper en mobil som har en bättre kamera än Apple's produkter nä då är det genast skit och onödigt osv.
Jag har svårt att tro att 12 miljoner pixlar i N8 skulle försämra bildresultatet i någon påtaglig bemärkelse. Brus beror till största delen på sensorns storlek, inte pixlarnas. Däremot är jag inte riktigt säker på att telefonen har ett så bra objektiv att det är meningsfullt med så hög upplösning.
 
Däremot är jag inte riktigt säker på att telefonen har ett så bra objektiv att det är meningsfullt med så hög upplösning.

Jag tycker att bilderna i Jan's länk ovan antyder att optiken matchar upplösningen ganska bra? Man vet inte förstås, men jag hoppas och tror att bildena från produktions-ex med färdig mjukvara osv inte blir sämre.
 
Jag har beställt en orange N8 och beräknat leveransdatum är 1/10. Någon mer som vågat beställa?
/Nonno
 
Grattis till köpet! :) jag funderar på det men försöker avvakta ännu lite tills den finns i butik så man får fingra på den först och känna hur den känns och se hur den fungerar. Ogillar att köpa grisen i säcken..

Men det är många dagar kvar till nästa månad.. hur ska du kunna vänta så länge ? :)

/ Magnus
 
Grattis till köpet! :) jag funderar på det men försöker avvakta ännu lite tills den finns i butik så man får fingra på den först och känna hur den känns och se hur den fungerar. Ogillar att köpa grisen i säcken..

Men det är många dagar kvar till nästa månad.. hur ska du kunna vänta så länge ? :)

/ Magnus

Jag får väl slå till på en D700 under tiden så jag har något att pyssla med. :)))
Skämt åsido, jag var in på Media Markt i helgen och klämde på en D700 som var den sista de hade i hyllan och fick ett nästan svåravvisat erbjudande om kamerahus och senaste modellen på Nikon-blixt till ett riktigt bra pris, så jag har lååånga diskussioner med mig själv om ett eventuellt köp.
Väntan på N8 kommer att bli lång, särskilt som det inte är ett definitivt besked om leverans 1/10.
Jag får pyssla om min älskling så går tiden snabbt. ;-)
/Nonno
 
N8;an ser ju uppenbarligen intressant ut men jag är inte så pigg på nokia efter min nuvarande nokia n85 har varit av extremt dålig byggkvalité. Fronten har fått bytas då den började glappa, sen nu har kameran ramlat av! Då blir det inte många bilder... Den stänger av sig själv ibland och hänger sig, orkar inte skicka iväg på lagning en tredje gång...

Tror inte folk köper iphone pga att de ska ha en bra mobilkamera, då finns det ju bättre alternativ, men man får ju en som funkar. Första Iphone var ju långt efter konkurenterna gällande kamera, men långt före på många andra plan.
 
N8;an ser ju uppenbarligen intressant ut men jag är inte så pigg på nokia efter min nuvarande nokia n85 har varit av extremt dålig byggkvalité. Fronten har fått bytas då den började glappa, sen nu har kameran ramlat av! Då blir det inte många bilder... Den stänger av sig själv ibland och hänger sig, orkar inte skicka iväg på lagning en tredje gång....

Jag har hittills haft 5 st olika modeller av Nokia och alla har använts ett antal år innan den ena fått ersätta den andra. De senaste modellerna har varit N95 och N97 som fungerat klockrent hela tiden. Aldrig några problem. Jag har varit helnöjd med allihop. Självklart finns det måndagsexemplar och statistiken talar väl för att det är min tur att få ett sådant nu. Jag chansar ändå villigt på N8.
/Nonno
 
ANNONS