Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)
Mer om kyla

På Rapport i kväll redovisas att garanti inte gäller för Iphone om de går sönder i minusgrader. Det låter riktigt illa, särskilt som kunder sällan blir informerade om detta vid köp av telefonen. Det känns lite tryggare med N8.
/Nonno
 
På Rapport i kväll redovisas att garanti inte gäller för Iphone om de går sönder i minusgrader. Det låter riktigt illa, särskilt som kunder sällan blir informerade om detta vid köp av telefonen. Det känns lite tryggare med N8.
/Nonno

Det var en artikel om detta i en norsk tidning. En iphone som exploderade(!?) när användaren lyssnade på musik i bilen. Vid "olyckan" var det 20 grader i bilen, men apple hävdade att användandet börjat vid minusgrader och användaren fick därmed inte ut någonting på garantin..
 
Då kan man konstatera att det går att fotografera/filma i kyla med N8, medan man helst bör låta bli om man har en Iphone av något slag.
/Nonno
 
Hur bevisar man (Apple) att en telefon har använts i minusgrader?

Jag satt snarare och funderade på om försäljaren skulle informera mig om att garantin slutar gälla samma sekund som jag knallar ut ur butiken om jag köper en iPhone i eftermiddag..? (termometern står på -3 just nu)
 
Hur har det gått? Blev det körglädje 3:e gången gillt?
Himla otur för dig i alla fall, eller så är det jag som alltid haft en stor portion tur med alla de Nokia-modeller som jag hittintills ägt. ;-)
/Nonno

jodå tredje gången gillt.
Inte tillstymmelse till lagg eller omstart.

Så nöjd man kan bli : )
 
http://forum.dailymobile.se/index.php?topic=37955.0


La upp exempel på min sida: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=298865
Svårt å se nån märkbar förbättring.
Den moddade bilden är tagen i något sämre ljus kan tiläggas.. men kanske något bättre vinkel för cropen..
Jaja, nån som kan nånting om sånt här som har nån kommentar?

Kameramodden inkluderar för övrigt också förbättring av video från 25fps till 30 fps. Borde göra en del skillnad i "actionfilmning".

Hej,Har laddat ner men kan inte inst. "Certifikatfel"
funderade på vad som menas med 2. Sign the . sis with your own cert

Installation steps:

1. Download the attachment.
2. Sign the . sis with your own cert.
3. Run the signed . sis.
4. Select the mods that you like to install
 
Någon som har testat HDR-appen? Den verkar tyvärr lämna en del övrigt att önska, recension AAS

Ja, det låter som det möjligen kan vara ett alternativ för den som gör HDR-bilder i fristående program, och vill få ut tre bracketerade 12mp-bilder utan att rucka kameran mellan exponeringarna. Å andra sidan kan väl de flesta HDR-program justera ihop bilderna först, så har man bara mobilen på stativ borde det inte vara något problem att jobba med exponeringskompensation och självutlösaren som vanligt.

Fast det är klart - om man anser att mobilkameran bara är till för snabbskott som inte ska användas till annat än web och E-post, då duger den kanske alldeles utmärkt? Det finns ju också goda möjligheter att justera upp resultatet i mobilens bildbehandlare.
 
Ny intressant app till N8:an recenserad av AAS, CameraPro N8


Jag tycker den ger en del vettiga tillskott; ffa bracketeringen, Burst och Time Lapse. Lite generösare ISO-inställningar är väl också bra. Annars finns ju det mesta från scratch. Men det är synd att bracketering inte går att kombinera med självutlösaren! Sen är ju det digitala vattpasset rätt latjo och kanske lite användbart, men jag tycker det går åt fel håll.
 
Jag har faktiskt aldrig kommit igång med HDR, men nu blev jag lite inspirerad och knäppte lite när jag knallade hem från jobbet. Tre olika exponeringar med N8an, HDRade i PS. Kan väl vara användbart för mobilbilderna också?

(slutresultatet i större format)
 

Bilagor

  • web1.jpg
    web1.jpg
    88.7 KB · Visningar: 351
  • web2.jpg
    web2.jpg
    96.2 KB · Visningar: 349
  • web3.jpg
    web3.jpg
    95.3 KB · Visningar: 353
  • webHDR.jpg
    webHDR.jpg
    95.1 KB · Visningar: 352

Lite oväntat, men samtidigt kul, att N8 fortfarande står sig så bra i konkurrensen. Den är ju nästan gammal nu som modell. På senare tid har t o m försäljare börjat att förespråka N8 framför Iphone/HTC som bästa alternativ om det är en mobil med inriktning foto/film som man letar efter.
/Nonno
 
På senare tid har t o m försäljare börjat att förespråka N8 framför Iphone/HTC som bästa alternativ om det är en mobil med inriktning foto/film som man letar efter.
Vad försäljare förespråkar beror nog till stor del på vad de tjänar mest pengar på. Jag har en känsla av att Nokia tar till en hel del mer eller mindre desperata åtgärder nu för att öka försäljningen, medan Apple fortfarande säljer hur många Iphone som helst trots att de tar rejält betalt.
 
Lite oväntat, men samtidigt kul, att N8 fortfarande står sig så bra i konkurrensen. Den är ju nästan gammal nu som modell..

Visserligen är den ju bara dryga halvåret, men anledningen till att det inte kan siktas någon vassare kameramobil ligger väl i att Nokia har fått regera ganska ensamma i sin egen nisch av kamera- och mediamobiler vars funktionalitet bygger på genomarbetad och flexibel hårdvara snarare än en eftermarknad av tillbehör och appar. Det ska nog Nokia vara glada för, om iPhone 5 eller nästa HTC-modell skulle lanseras med xenon-blixt, usb-otg, HDMI och FM sändare+mottagare så hade ju Nokia varit rökta. Så kommer det förstås inte att bli, däremot är det väl Sony Ericsson som traditionellt ska tampas med Nokia i kameramobilsegmentet. Nylanserade SE Arc har ju visserligen HDMI, men förhandsspekulaionerna om xenon-blixt och usb-otg gick i stöpet så någon riktigt seriös kamera/fotografmobil är det väl inte - men det kanske kommer?
 
Vad försäljare förespråkar beror nog till stor del på vad de tjänar mest pengar på. Jag har en känsla av att Nokia tar till en hel del mer eller mindre desperata åtgärder nu för att öka försäljningen, medan Apple fortfarande säljer hur många Iphone som helst trots att de tar rejält betalt.

Självklart vill även Nokia sälja så mycket de bara kan, det är det ju ingen tvekan om. Men är det något du vet att det förhåller sig så, att Nokia tar till desperata årgärder, eller är det bara rena gissningar?
För fortfarande är det främst Iphone/HTC som föreslås av försäljare om man efterfrågar bara en smartphone utan specifika önskemål, men rekommenderar allt oftare Nokia N8 om man redogör att just vad telefonen presterar i foto- och filmväg är det som utöver ringandet är viktigt.
/Nonno
 
Självklart vill även Nokia sälja så mycket de bara kan, det är det ju ingen tvekan om. Men är det något du vet att det förhåller sig så, att Nokia tar till desperata årgärder, eller är det bara rena gissningar?
Jag skrev ju "jag har en känsla av". Men att Nokia ligger ganska illa till och skulle behöva öka försäljningen av statusmodeller som N8 rejält är ingen gissning.
 
Jag skrev ju "jag har en känsla av". Men att Nokia ligger ganska illa till och skulle behöva öka försäljningen av statusmodeller som N8 rejält är ingen gissning.

Eller så är det bara så enkelt att försäljarna har tagit till sig att N8 presterar mycket bra i foto- och filmsammanhang. :)
/Nonno
 
ANNONS