Annons

fotokemi

Produkter
(logga in för att koppla)

mariaahlberg

Aktiv medlem
Hej jag undrar om det är någon som har tips på någon bra bok som översätter engelska termer inom omr kemikalier/fotokemi till svenska?

Sedan undrar jag över dessa engelska ord.

1. sodium sulfite, anhydrous

2. sodium carbonate, monohydrated

3. potassium bromide
 
1. Natriumsulfit, vattenfri (dvs inget kristallvatten).

2. Natriumkarbonat, 1 kristallvatten (det förekommer vattenfritt, 1 eller 10 kristallvatten).

3.Kaliumbromid.

Är det inte fel forum?
 
Det är också bra om man har en lista på hur man konverterar mängden av kemikalier beroende på vattenmängden. Man måste t.ex. använda dubbelt så mycket om man har kristalliserad Natriumsulfit för torr (anhydrous) om det står i receptet. För Natriumkarbonat Monohydrat jämte torr Natriumkarbonat gäller en annan siffra. För pentahydrat en annan, decahydrat en annan osv.

Jag hade en beskrivning för det i min förra dator, men glömde att kopiera filen till min nya burk. :-/
 
vill få tag i mindre mängder fotokemi.

Jag menar att om man beställer från Kebo så måste man beställa i stora förp och då blir det så dyrt när man skall starta upp.
Finns det någon som har ett bra tips där jag kann få tag i fotokemi någonannanstans än kebo.
Är också ute efter en våg som mäter små mängder, en kemivåg. 0,1
 
Natriumsulfit bör du köpa i femkilosförpackning. Det går nämligen åt.

Ett ställe som jag köper mycket kemikalier från är Photographers Formulary i USA. http://www.photoformulary.com/

Du kan köpa olika mängder från 10 gram, 100 gram, 500 gram osv.

De säljer också kemivågar. viktigt dock är att se till att stickproppen är av svensk typ.

Jag köpte min Acculab V-200 våg genom eBay. Den väger med en noggrannhet på 0,01 gram, och jag fick svensk stickpropp även fast jag glömde fråga om det. *puh*

Photographers Formulary tar VISA och leveransen är lika snabb som postorder inom Sverige, ca en vecka.

Dock kan de inte skicka Hydrokinon till Sverige pga miljöklassificeringen. Jag köpte det från
http://www.brenner-foto.de/ som säljer Hydrokinon i 50g burkar.
 
Senast ändrad:
ANNONS