Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokonst Next Level

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan

Aktiv medlem
Här presenterar du fotografier som är gjorda med omsorg och precision.
Du har betraktat bilden många gånger själv och känner att den skulle platsa på en utställning.

Presentera med eventuell bildrubrik, vart den är fotograferad och när. Fyll på med ytterligare kort väsentlig text om det hjälper betraktare att förstå. //Mackan -icepic

Att välja ut ett fotografi som har ditt hjärta och själ och som du tror kan ge behållning till utomstående betraktare är väldigt utvecklande. Det är den grundläggande tanken. Bilder behöver inte som i andra trådar publiceras löpande varje dag. Så tänk till och anta utmaningen. Behållningen från urvalsprocessen är mycket större än själva publiceringen här i tråden :)
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Risken med din ansats Mackan är att den uppfattas rätt exkluderande och då kommer nog rätt få haka på i en tråd som denna och efter kommentaren till Finns bidrag som ju möjligen talande nog är det enda andra bidrag som kommit in hittills, så lär väl ännu fler känna sig exkluderade.

Själv tycker jag det blev rätt kul med Finns kontrasterabde bidrag för det visar väl just att ribban kan ligga väldigt olika för både fotografer och fans :).

En blåklocka gör som bekant heller ingen sommaräng även om de som älskar blått säkert blir begeistrade! :)
 

FiCa1

Aktiv medlem
Hur tänker du här kring fotograferad med omsorg och precision samt platsar som utställningsbild?
Tja, här gällde det att vara snabb på avtryckaren. Poängen är att denna bild ingår i en serie, Fans, som jag menar mycket väl kan ingå i en utställning. Jag ser den (och de övriga bilderna) som en dokumentation av en kulturyttring. Har du aldrig sett några snap shots på en utställning? Bifogar en annan bild i serien.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

PS. Och visst är bilderna fotade med omsorg, även om det gick fort.

Iron Maiden Gbg 2022-07-22_R001966 GRiiix.jpg
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Vad är fotokonst (till skillnad från vanligt foto)? Och vad är det i så fall som tar det till "next level"? Jag vet att en del menar att så fort en bild inte längre avspeglar en verklighet eller är manipulerad, så kan man kalla det konst och det får man förstås göra. Men konst är svårt och väldigt individuellt.

Din inledande multiexponering i gatumiljö är bra och intressant tycker jag, men är det konst? Tja, för oss som gillar gatufoto kan det nog vara det, medans andra gäspar och skrollar vidare.

Själv har jag aldrig varit intresserad av att ha någon utställning, men visar gärna upp bilder av alla de slag på nätet. Det närmaste jag kommer utställning är nog vad jag väljer att skriva ut och hänga på väggen hemma ...

Den bilden jag väljer att visa upp här hänger Inte på väggen, men skulle kunna göra det. Den föreställer trädgårdsris som är flätat som en avskärmning till en komposthög, och synnerligen ointressant som motiv egentligen. När jag drog upp färgmättnaden i bilden fick jag plötsligt fram en massa färg i motivet som i grunden finns där, men som ögat inte kan se när pinnarna tappat färg och ser grå ut. Är det konst på nästa nivå? Tja, kanske, jag tycker i alla fall om bilden som togs hemma i trädgården 2006 med en EOS 20D.
15320053829_152fc215eb_o.jpg
 

mackan

Aktiv medlem
Det syns på bilden när en fotograf har ansträngt sig. Även ett snapshot förtäljer bakomliggande kompetens. En kvalitativ bild har inget med motivet att göra, vad man tycker eller associerar till personligen. En kvalitativ bild redogör för fotografens hantverk likt skickligheten hos en musiker, kock eller mekaniker.

//Marcus som tänker att vi skall använda tråden för att utveckla vårt eget bildspråk istället för att samla Likes..
 

FiCa1

Aktiv medlem
Det syns på bilden när en fotograf har ansträngt sig. Även ett snapshot förtäljer bakomliggande kompetens. En kvalitativ bild har inget med motivet att göra, vad man tycker eller associerar till personligen. En kvalitativ bild redogör för fotografens hantverk likt skickligheten hos en musiker, kock eller mekaniker.

//Marcus som tänker att vi skall använda tråden för att utveckla vårt eget bildspråk istället för att samla Likes..
Hmmm? Varför måste man anstränga sig för att ta ett "kvalitativt" foto? Ju skickligare en fotograf (musiker, mekaniker etc.) är, ju mindre ansträngning krävs. Hantverket är i dagens digitala fotovärld med auto-ditt-och-datt, heller inte lika viktigt som på den analoga tiden. Jag har besökt utställningar med prisade fotografers verk, som lämnat mig totalt oberörd, trots att de uppenbarligen behärskar det fotografiska hantverket till 100%. Och jag har sett tekniskt bristfälliga bilder som verkligen berört mig. De bilder jag visar i tråden är tagna för att jag tycker att det är kul att ta den här typen av bilder. Ansträngningen ligger väl snarast i att kunna interagera med vilt främmande människor och få dem att ställa upp på att bli plåtade; inte i vad som sedan skedde i själva fotoögonblicket. En poäng för mig när jag fotar den här typen av bilder, är att det är fotoobjekten själva som bestämmer över hur de vill framträda framför kameran. Jag ber dem aldrig att "se ut" på ett visst sätt. Inga utställningsbilder idag möjligen, men längre fram om en sisådär 20-30 år, då de får en helt annan innebörd för betraktaren kanske de platsar på Fotografiska, vem vet (inte du, inte jag). Den här tråden är intressant. Hoppas att fler väljer att lägga upp bilder som de själva skulle vilja se på en utställningsvägg ...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

Iron Maiden Gbg 2022-07-22_R001968 GRiiix FS.jpg
 

mackan

Aktiv medlem
Hmmm? Varför måste man anstränga sig för att ta ett "kvalitativt" foto? Ju skickligare en fotograf (musiker, mekaniker etc.) är, ju mindre ansträngning krävs. Hantverket är i dagens digitala fotovärld med auto-ditt-och-datt, heller inte lika viktigt som på den analoga tiden. Jag har besökt utställningar med prisade fotografers verk, som lämnat mig totalt oberörd, trots att de uppenbarligen behärskar det fotografiska hantverket till 100%. Och jag har sett tekniskt bristfälliga bilder som verkligen berört mig. De bilder jag visar i tråden är tagna för att jag tycker att det är kul att ta den här typen av bilder. Ansträngningen ligger väl snarast i att kunna interagera med vilt främmande människor och få dem att ställa upp på att bli plåtade; inte i vad som sedan skedde i själva fotoögonblicket. En poäng för mig när jag fotar den här typen av bilder, är att det är fotoobjekten själva som bestämmer över hur de vill framträda framför kameran. Jag ber dem aldrig att "se ut" på ett visst sätt. Inga utställningsbilder idag möjligen, men längre fram om en sisådär 20-30 år, då de får en helt annan innebörd för betraktaren kanske de platsar på Fotografiska, vem vet (inte du, inte jag). Den här tråden är intressant. Hoppas att fler väljer att lägga upp bilder som de själva skulle vilja se på en utställningsvägg ...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

Visa bilaga 166222
Skapa en egen tråd om du finner trådidén provocerande istället för att envisas med vad du tycker och anser. Det är ju inte utställningsbild som är nyckelordet. Men resten av informationen finns ju inte heller inte med enligt önskemål? Mvh // Marcus
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det syns på bilden när en fotograf har ansträngt sig. Även ett snapshot förtäljer bakomliggande kompetens. En kvalitativ bild har inget med motivet att göra, vad man tycker eller associerar till personligen. En kvalitativ bild redogör för fotografens hantverk likt skickligheten hos en musiker, kock eller mekaniker.

//Marcus som tänker att vi skall använda tråden för att utveckla vårt eget bildspråk istället för att samla Likes..
Först så kan det sägas att ansträngning och kompetens är två vitt skilda parametrar och att de inte nödvändigtvis borgar för ett högkvalitativt resultat vilket väl rätt väl illustrerades av den prisbelönta intressanta bild jag såg i morse tagen av en svensk kvinnlig fotograf. Motivet var flyktingar från Afrikas horn taget i en trappa i Israel med en gammal Iphone som dessutom med dagens mått mätt hade rätt bristfällig upplösning.

Fotografen sade ungefär att hon bara tog bilden med full automatik helt utan att tänka. Även Finns bilder här kom nog till med både mer ansträngning och omsorg än bilden i exemplet ovan. Det sagt utan att förringa denna prisbelönta kvinnliga fotografs fantastiska blick och timing för bilden tycker jag verkligen var både vacker och intressant.

I det fallet hade också själva motivet nästan ALLT med det kvalitativa i bilden att göra och du skriver: "En kvalitativ bild har inget med motivet att göra," Sanningen ligger väl som vanligt någonstans mittemellan.

Jag skulle tvärtom säga att många av de bästa bilder jag tagit haft det gemensamt att det nästan helt haft motiven att tacka för att de blivit intressanta för mig.

Den andra ofta svårt negligerade parametern är efterbehandlingen. Många av mina bilder som föddes som analoga färgdian hade dessutom f.ö. bara varit att slänga på tippen om de inte kunnat räddas genom intensiv efterbehandling. Där skulle jag vilja säga att var det något som var avgörande för de slutresultaten så var det ett flerårigt experimenterande för att komma fram till en fungerande efterbehandlingsprocess som fungerade för dessa bilder. För många fotografer idag är efterbehandlingen klart viktigare än vad exponeringsögonblicket skapade i form av rådata.

För åter andra är efterbehandlingen ännu viktigare än för mig

Av både det och många andra skäl skulle jag vilja avsluta med att själva bilden svårligen låter oss dra några vidare väl underbyggda slutsatser om vare sig fotografens kompetens eller den omsorg eller ansträngning som eventuellt ligger bakom det färdiga resultatet. Fotografens tekniska kompetens var även den väldigt mycket viktigare för 50 år sedan än idag då mycket av den kompetensen idag är inbyggd i kamerornas allt smartare algoritmer. Det har dock en del av dagens fotografer svårt att ta in eftersom den riskerar att punktera vår självbild som fotografer.

Ytterligare en väldigt stark komponent i det hela är en bilds kontext. Jag har många gånger slagits av hur viktiga bildtexterna var när jag jobbade professionellt med bildhanteringssystem på Stadsmuseet. Många av museets historiska bilder skulle varit mig fullständigt ointressanta utan sina texter men med dessa fick man hjälp att verkligen förstå vad det faktiskt var man såg. Av detta skäl är fotoantikvariernas arbete så otroligt viktigt.

Till PMD: Jag kände mig nästan som du bara måste känna sig ibland när du brukar kontra en del inlägg. :), så jag var inte helt förvånanad att just du givit detta inlägg ditt gillande.

Det må vara en svaghet jag har men jag finner väldigt sällan att en bild kan stå för sig själv helt utan någon form av kontext. För mig stämmer nog den gamla utsagan att "en bild kan säga mer än tusen ord, men det är ofta svårt eller rent omöjligt att veta vilket av de där tusen orden den avser att illustrera"
 
Senast ändrad:

Gamle Svarten

Aktiv medlem
"En kvalitativ bild har inget med motivet att göra .......".
Om en bild, typ, "inte har något med motivet att göra", är det då alls en fotografisk bild?
Är det då inte istället någon annan form av "konstnärligt" skapande, typ "datakonst"?

Och så kan man ju fråga sig vad som anses vara "konst"?
Det är väl väldigt subjektivt, och personligt, antar jag.
Eller så är ordet "konst" en förkortning av ordet "konstigt", en del verkar ha den uppfattningen.
Lite konstigt ska det i så fall vara.
Någon form av subjektiv skildring av en inre upplevelse.
Som t.ex. hur det kan kännas om man flygit till andra sidan jordklotet, blivit helt vilsen och förvirrad i en megastad, och fått i sig alldeles för mycket pilsner och oidentifierade substanser.

Om jag skulle gå och titta på en utställning med sådana bilder?
Nej.
Om jag skulle vilja ha en sådan uppförstoring på väggen hemma?
Absolut inte.
Och om jag skulle råka få till ett sådant foto själv?
Då skulle jag lämna in kameran på reperation, eller, som så ofta, krasst konstatera, Lennart, det där med datorer och databehandling begriper du dig inte på.

Jag tycker faktiskt precis tvärt om, gentemot TS, om vad som är ett bra och "konstnärligt" foto.

Motivet ska "göra allt", man ska helst inte tänka på att där funnits en fotograf och en kamera.
I alla fall inte med en gång.
Det är ju ungefär som att möta en vacker kvinna, om man nu får ta ett sådant exempel i dagens samhälle.
Man ska tänka/känna "oj, vilken vacker kvinna", och inte "det var en hejare på att sminka sig".
Därmed inte sagt att hon måste vara osminkad, men, sminket ska vara sekundärt, och mest bara intressant för sminköser.

Jag tycker att en bra bild ska "säga något", väcka något inom mig, en tanke, en känsla, en insikt, något ......
Om bilden mest bara säger att bildskaparen är skicklig, blir den tom för mig, och, om den skildar förvirring, så är det en känsla som jag inte längtar efter.
Fast, det är ju jag förstås. Jag är ju ungeför lika duktig på att sminka kvinnor, som på att efterbehandla foton ................

Jag ska försöka lägga ut ett foto i denna tråden, som visar vad jag tycker är ett bra foto, ett foto som jag skulle kunna gå och se på en fotoutställning, och som jag gärna sätter upp på min vägg.
Kruxet är att jag är så kass på datorer, att jag inte vet om jag lyckas krympa och överföra bilden ....
Vem vet, det kanske är min egen inkompetens som gör att jag har så svårt för TS:s konstnärliga foto, fast det vill jag ju inte tro själv :)

PS. TS, ta inte illa upp. Du har skapat en väldigt intressant diskussion. En del säger att just det är konstens uppgift/mening, så ur den aspekten har du ju verkligen lyckats med din tråd och ditt foto :)
 
Senast ändrad:

mackan

Aktiv medlem
Lägg ner snacket och era synpunkter på vad som är eller inte är. Ladda upp bild enligt trådinriktningen vetja 🙂
Repetition med Minneslunden på Skogskyrkogården i Sthlm 2021

Här presenterar du fotografier som är gjorda med omsorg och precision.
Du har betraktat bilden många gånger själv och känner att den skulle platsa på en utställning.

Presentera med eventuell bildrubrik, vart den är fotograferad och när. Fyll på med ytterligare kort väsentlig text om det hjälper betraktare att förstå. //Mackan -icepic

Att välja ut ett fotografi som har ditt hjärta och själ och som du tror kan ge behållning till utomstående betraktare är väldigt utvecklande. Det är den grundläggande tanken. Bilder behöver inte som i andra trådar publiceras löpande varje dag. Så tänk till och anta utmaningen. Behållningen från urvalsprocessen är mycket större än själva publiceringen här i tråden.


3499-Minneslunden-vy-mindre-ton-2022.jpg
 

Terje H

Aktiv medlem
Här presenterar du fotografier som är gjorda med omsorg och precision.
Du har betraktat bilden många gånger själv och känner att den skulle platsa på en utställning.

Presentera med eventuell bildrubrik, vart den är fotograferad och när. Fyll på med ytterligare kort väsentlig text om det hjälper betraktare att förstå. //Mackan -icepic

Att välja ut ett fotografi som har ditt hjärta och själ och som du tror kan ge behållning till utomstående betraktare är väldigt utvecklande. Det är den grundläggande tanken. Bilder behöver inte som i andra trådar publiceras löpande varje dag. Så tänk till och anta utmaningen. Behållningen från urvalsprocessen är mycket större än själva publiceringen här i tråden :)
Äntligen en riktigt intressant tråd, som jag gärna vill delta i. Är själv upptagen av både konst och foto, tycker själv att den fotografiska bilden oftast kommer mest till sin rätt på en utställning - på ett galleri med rätt belysning.

Har själv köpt ett antal fotografier som hänger på väggarna här hemma, från olika fotografer. Det gemensamma för dessa är att det är bilder som "växer med tiden". Det jag kallar för "smygare" är bilder med gåtor, oftast inte självklara vid första och andra ögonkast - men som blir bättre efterhand. Gillar inte bilder som jag tröttnar på. Gärna abstrakta bilder, gärna bilder som känns medvetna och som gärna har ett "fingeravtryck" från fotografen. Anonyma bilder som finns i tusentals på Instagram kommer inte upp på väggen här hemma.

På samma sätt som jag väljer musik jag gärna lyssnar på, väljer jag böcker att läsa och bilder att titta på. Att förundras över, att grubbla till, att njuta, att drömma sig bort i. Gärna natur, men är även svag för dokumentära bilder i stil med Josef Koudelka eller Sebastiao Salgado.

Min bild som jag väljer denna gång är bilden "Woodsprites", en bild jag gjorde tidigare i år, i närheten av Klosterfallet utanför Mullsjö i Västergötland.

21789_2022.jpg
 
ANNONS