Annons

Fotokonst Next Level

Produkter
(logga in för att koppla)

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Lägg ner snacket och era synpunkter på vad som är eller inte är. Ladda upp bild enligt trådinriktningen vetja 🙂

Här presenterar du fotografier som är gjorda med omsorg och precision.
Du har betraktat bilden många gånger själv och känner att den skulle platsa på en utställning.
jag säger det rakt ut, jag gillar inte ditt överlägsna bemötande. .

Första fotot du fick på denna tråden, i inlägg "3".
jag tycker det var ett bra foto.
I vanliga fall gillar jag inte sk "gatufoton", men just det här.
Inget smygfoto, utan ärligt och rakt in i kameran.
Bra komposition. Varm känsla.
En kille i mitten. Tjejen håller honom på axeln, Killen bredvid visar sin samhörighet genom att hålla handen på hans stol. Det är en kul detalj.
T-skjortorna visar att de är "fans", och ölen hör väl till den kulturen.

Ifall kortet är taget med "omsorg och precision"?
Utifrån hur jag ser resultatet, verkar det vara så.

I min ungdom höll jag på med svartvitt och lekte i mörkrum,
Jag gjorde bland annat dubbel och trippelexponeringar, både där och i kameran.
Nu har jag lekt klart med det, men, om jag bara behärskat databearbetning och haft lust, så tror jag att jag skulle kunna göra ett antal bilder som liknar det första i den här tråden. Utan speciell ansträngning.
Men, jag kanske inte ser kvaliteterna i "ditt mästerverk".
Vi människor har ju olika tycke och smak.

jag tycker att fotot under inlägg 3 skulle platsa på en utställning.
Som fotografen skrev, som en del i en serie om olika fans.
En sådan utställning skulle jag gärna gå på.
En utställning med de bilder du presenterat här, skulle jag dock inte vara intresserad av att besöka.

Men, som sagt, vi har ju alla olika smak.
Här, på Fotosidan, i en tråd som denna, hade jag gärna sett olika personers smak.
Även sådant som jag personligen inte är så förtjust i.
Jag har däremot inte lust att läsa hur du dömer ut andras foton.
Du menar alltså att du ska kunna döma ut andras foton, som otillräckliga, men i övrigt vill du inte ha någon diskussion.
Tråkig stil.

Ifall du med "omsorg och precision" egentligen menar "tydligt efterbehandlade foton", så tycker jag att du skriva så i dina kriterier.

Nej, jag kommer inte att försöka lägga in ett foto som jag har tagit, inte i den här tråden.
Förvisso har jag lagt ner omsorg på att få till det. Testat olika varianter.
Precision? jodå skärpedjup och kompostion är väl genomtänkt, och sitter som jag vill.
Jag tittar på fotot ofta, och jag ler varje gång.
Om det skulle platsa på en utställning?
Jag skulle själv gärna gå på en utställning med sådana foton, men, rent allmänt, "platsa på en utställning"?
Sannolikt inte om du vore utställningsansvarigsansvarig.
Och det är du ju tydligen här, i denna tråd.

jag tycker faktiskt att du ska be hen som lade fotot under inlägg 3 om ursäkt.
Nu har jag i alla fall framfört att jag tycker hans bilder är oerhört mer intressanta än dina.
Och, hade du inte dömt ut hans bilder som otillräckliga, hade jag inte sagt något om vad jag tycker om dina.

Jag är lite nyfiken.
Du har tycks ju ha flera foton som du tycker platsar på utställningar.
Har du haft några utställningar ännu?
Och du har ju tydliga idéer om vilka av andras foton som skulle platsa på utställningar.
Har du varit utställningsansvarig i något annat sammanhang tidigare?
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
I fotoögonblicket var det bara en reaktion med inställningar som jag inte hade valt normalt sett, men såg direkt i evf:en att detta kan bli en bild i min smak. Jag har redigerat i tre versioner varav denna hamnar i mitten gällande hur hårt jag påverkat kontrast och färger. Jag gillar ljusets karaktär och alla skiftningar och färger. Rörelseoskärpa har nästan blivit till penseldrag. Det finns också en del brus som samverkar med det övriga vilket nästan ger ett intryck av målarduk istället för foto. Kommer nog inte framgå så tydligt om ni tittar på surfplattor och telefoner.
När pengar kommit in till skrivarköp kommer jag testa denna bild med lite olika papper. Spontant känns det som något naturpapper skulle fungera men behöver testas.

Utställningen blir nog i bästa fall på väggen upp till övervåningen :). Skulle inte ens själv klara en utställning med flera naturbilder i denna stilen, däremot om motiven var från många olika miljöer och att vissa lämnade mer över åt fantasin.


50CE45BF-06BF-4907-B9A7-BDC14CF7935A.jpeg
 

afe

Aktiv medlem
Om vi bortser från vad som är fotokonst (och next level sådan), så förstår jag inte riktigt vad vi ska posta i den här tråden. Ska vi bara helt enkelt lägga in bilder vi tycker är bra och de får inte diskuteras (eller gillas) förutom av TS? Utan diskussion blir det svårt att få någon utveckling ...

Jag kanske inte förstår vad TS tänkt sig att tråden ska leda till, men utan snack blir det inte mycket till verkstad ;)

Men men, vi lägger väl in en bild till: Flightspotters på Arlanda 2015

24785114349_40cf67893e_c.jpg
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Låt oss försöka se sakligt, och (över)tydligt, på det här.

TS skapade den här tråden.
Han la ut ett ett eget foto som han ansåg hålla högsta klass, och skrev kriterier för de foton som han ville att andra skulle lägga in i tråden.

Ingen som helst reaktion på över ett dygn.
Sedan la en person in ett foto, och skrev om det på ett sätt som TS önskade.

Man/jag kan då tycka att TS borde/skulle bli glad.
Men TS skrev till svar:
"Hur tänker du här kring fotograferad med omsorg och precision samt platsar som utställningsbild?"
Jag upprepar, för det här är centralt, det var det här som startade diskussionerna:
"Hur tänker du här kring fotograferad med omsorg och precision samt platsar som utställningsbild?"

TS menar alltså att den insända bilden inte är "fotograferad med omsorg och precision".
Det är väldigt nedlåtande att skriva så, tycker jag.
Det är dessutom väldigt svårt att veta hur mycket "omsorg och precision" en annan person lägger ner på sitt foto. Inte ens den färdiga bilden behöver ge något entydigt svar på det.

TS menar dessutom att det insända fotot inte "platsar som utställningsbild",
Inte ens som en del i en serie foton på ett angivet tema.
Det tycker jag är att nedvärdera fotot.
Dessutom anser jag personligen att det är felaktigt.

Att skriva så om ett foto som lämnats in som bidrag, ledde lyckligtvis till både reaktioner och diskussioner.
Det tycker jag är sunt.

TS vill dock inte ha några sådana diskussioner.
I den här tråden ska vi bara lämna in sådana bilder som han vill se, och av den kvalitetet som enligt hans smak är tillräckligt bra.
Sedan ska han fritt och utan efterföljande diskussion få döma ut de bilder som han anser inte håller måttet.

Det handlar alltså inte om att folk i största allmänhet velat diskutera vilka foton som är konstnärliga och bra.
Det är inte heller tråddeltagarna, utan TS, som initierat dessa diskussioner - med sitt nedlåtande bemötande av en annans foto.

TS får gärna vara självgod kring sitt eget fotograferande,
TS bör dock vara ödmjuk mot andras bilder.
På Fotosidan tycker jag att man ska uppmuntra, och inte nedvärdera, andras foton.

Dessutom.
Är det inte så att Fotosidan ska vara öppen för alla medlemmar?
Om bara de som kan prestera foton som TS tycker platsar på en fotoutställning, får komma med bidrag i tråden, så ........ skulle TS kanske inte skapa en tråd på Fotosidan, utan öppna ett galleri.
TS har ju enligt eget tycke fantastiska foton att visa upp, och vet ju precis vilka av andras foton som duger till utställningar.
 
Senast ändrad:

jphotog

Aktiv medlem
Bilden är tagen tidigt på morgonen i Death Valley. Det var varmt som fan och svetten lackade när jag stretade så långt in i dynerna som möjligt för att slippa alla fotspår.

När solen gick upp så hände saker snabbt. Jag såg de fina silhuetterna och sanden som yrde över kanten.

Jag hade antagit att det var vidvinkel som gällde här, men var tacksam för att jag inte lämnat mitt 70-200 i bilen för jag ville fota lite från en höjd och det var en bit bort.

https://flic.kr/p/2eq9PBu
 

mackan

Aktiv medlem
Hmm, Här försöker jag skapa en roligt tråd för fotointresserade. Och så är det några få som inte kan ta till sig vad tråden går ut på?
Blir frustrerade över att de inte förstår eller ens kan läsa innantill vad som är tänket och hoppar på mig personligen? Detta är ju löjligt och inte ok.
//M
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hmm, Här försöker jag skapa en roligt tråd för fotointresserade. Och så är det några få som inte kan ta till sig vad tråden går ut på?
Blir frustrerade över att de inte förstår eller ens kan läsa innantill vad som är tänket och hoppar på mig personligen? Detta är ju löjligt och inte ok.
//M
Ja det är ju tur att det finns någon som förstår. Hur skulle annars bilderna se ut här i tråden. Jag tycker du ska göra som grabben bakom 1X.com (In Pursuit Of The Sublime (In Pursuit Of The Sublime (1x.com) ). Starta din egen site - då kan du precis som han vara din egen "curator". Men 1X och ett antal andra siter med liknande ingång finns ju redan så du skulle nog bara vara 10:a på bollen tyvärr. Det mesta är tyvärr redan gjort och väldigt lite är nytt under solen idag när det gäller foto.
 

DubbelEken

Aktiv medlem
Den här bilden har jag med omsorg och precision fotograferat i Paris 2013. Jag låg nästan ned på marken för att få med hela byggnaden på bild. Jag tycker att bilden passar på en utställning.
När en arbetskollega till mig såg bilden hängandes på mitt arbetsrum trodde hon att jag köpt bilden på Ikea. Hon tyckte det var mycket pinsamt när hon insåg att det var jag som fotograferat bilden men jag tog det som en komplimang.

Paris 2013.jpg
 

mackan

Aktiv medlem
Den här bilden har jag med omsorg och precision fotograferat i Paris 2013. Jag låg nästan ned på marken för att få med hela byggnaden på bild. Jag tycker att bilden passar på en utställning.
När en arbetskollega till mig såg bilden hängandes på mitt arbetsrum trodde hon att jag köpt bilden på Ikea. Hon tyckte det var mycket pinsamt när hon insåg att det var jag som fotograferat bilden men jag tog det som en komplimang.

Visa bilaga 166255
Kul att få ta del av din process, och det är så jag menar med att ta sig till nästa nivå då man bestämt sig föra att skapa mer av sitt tilltänkta motiv! Snyggt och välbalanserad komposition //M
 

Dranoel

Medlem
Hur svårt är det egentligen ?
Bilden är tagen vid en numera riven fiskkonservfabrik i Albufeira, Portugal.
Kanske att "next level" inte räknas när motivet inte längre finns.
Platsen är numera bebygd med bostäder, men minnet på bild har jag.
Nöjd och belåten, jajamen !IMG_2313_redigerad-2.jpg
 

mackan

Aktiv medlem
Bilden är tagen tidigt på morgonen i Death Valley. Det var varmt som fan och svetten lackade när jag stretade så långt in i dynerna som möjligt för att slippa alla fotspår.

När solen gick upp så hände saker snabbt. Jag såg de fina silhuetterna och sanden som yrde över kanten.

Jag hade antagit att det var vidvinkel som gällde här, men var tacksam för att jag inte lämnat mitt 70-200 i bilen för jag ville fota lite från en höjd och det var en bit bort.

https://flic.kr/p/2eq9PBu
Mäktig Vy, i fint komp o dramatik och med underbart ljus som sätter färger och framhäver de grafiska linjerna, snyggt!
 

mackan

Aktiv medlem
Stockholm City Construction Art.
En bild som legat till sig sen 2018 från ett uppdrag jag gjorde.
Som alltid när det finns tid och utrymme leker jag en del med grafiska linjer och ljus. Anstränger mig för att skapa någon form av balans. Blir trött på mig själv och det jag försökt åstadkomma. Bläddrar igenom arkivet då det som nu kom en efterbeställning och finner denna som jag nu ser på med nya ögon :)

5568-Regeringsgatan-Bygge-Art.jpg
 

mats lindfors

Aktiv medlem
Bilden är tagen tidigt på morgonen i Death Valley. Det var varmt som fan och svetten lackade när jag stretade så långt in i dynerna som möjligt för att slippa alla fotspår.

När solen gick upp så hände saker snabbt. Jag såg de fina silhuetterna och sanden som yrde över kanten.

Jag hade antagit att det var vidvinkel som gällde här, men var tacksam för att jag inte lämnat mitt 70-200 i bilen för jag ville fota lite från en höjd och det var en bit bort.

https://flic.kr/p/2eq9PBu
Hej Jonas, Tycker mycket om din bild från Death Valley! Fint ljus, färger och till det en läcker komposition. Grattis till en fin bild!

//Mats Lindfors
 
ANNONS