Annons

Fotos test av D20

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, operativsystemet är inte firmware, ska man göra jämförelsen mot datorn så är det BIOS:en som är jämförbart.

Men för att svara på frågan så är det inte riktigt jämförbart eftersom datorn(operativet) till och från är uppkopplat mot omvärlden till skillnad från kameran. Men iaf så har jag inte behövet installera fixar i mina operativ innan jag började köra W2K. Och det endast pga säkerhetsrelaterade problem ute på nätet. Linuxburkarna har jag aldrig behövt uppgradera.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Jag har aldrig behövt uppgradera firware i vare sig DVD:n, mobilen, tv:n, bilen(chiptrimmning är inte samma sak)

Frågan är man vunnit förtroende eller förlorat förtroende hos konsumenterna.

Mvh
Maverick
Tyvärr Fredrik så har denna trenden kommit för att stanna.
Och i mina ögon har förtroendet sjunkit enormt. Nikon verkar ha undvikit detta problemet.

Att du inte har behövt uppgradera bilen är nog mer tur än skicklighet, i alla fall om du har en modern bil.
Taxichaffören i våras med Volvo V70 på verkstad:
-Jag kan inte hissa upp rutan med fönsterhissen sedan jag i helgen satte in högtalare i dörren.
-Kör in bilen här och öppna huven.
En dator kopplas in i bilen.
Chaffören skriver en räkning under 2 minuter.
-När tror du det är klart?
-NU! Det är en bug för fönsterhissarna i denna versionens mjukvara.

När det gäller chipstrimning så är den tiden också förbi. Det är bara att trycka in en annan mjukvara för att styra motorn. SAAB vill i framtiden att du abbonnerar på mer hästkrafter cykliskt. Betalar du inte en månad så stryps motorn till ett basutbud automatiskt.
 
Tja, det senaste två bilarna är tillräckligt moderna för att styras med elektronik iaf. Det har dock inte varit nått problem. Det är för övrigt SAAB. Deras abonnemang har jag inte hört talas om, vart har du hört det?

Chiptrimning har alltid handlat om mjukvara, men man har bytt chip eftersom det går snabbare än att bränna om det sittande chipet. Det som suttit har i regel tagits i inbyte. Åtminstone på SAAB som är det jag har koll på eftersom min far är intstruktör på motor och växellåda hos SAAB.

Mvh
Maverick
 
Och operativsystemet i datorn? För det är ju egentligen vad firmware är för något... /QUOTE] Firmware hos kameran ligger någonstans mellan vad bios och ett enklare operativ hos dator är. Det är därimot jämförbart mot firmware i en DVD, etc.

Det har nog skett mer än fem uppgraderingar av firmwaren. Kanske 50st internt hos Canon innan dom släpps till konsumenterna ... men det är ju ointressant vad Canon gör internt för uppdateringar och vad dom numrerar och kallar dom. Vad hade det stått i Foto om den nya firmwaren hade hetat 1.1.0 istället för 1.0.5? Bra med bara en uppgradering?
Mig veterligen är det bara 1.0.4 och 1.0.5 som släppts till publik, dom andra versionerna har varit interna, och att då säga att det skett fem uppgradering av firmware är i överkant då dessa 5 är interna, varav en skulle ha kommit till publik konsumtion, och den andra kom för att den första inte fungerade.
 
Damocles skrev:
Mig veterligen är det bara 1.0.4 och 1.0.5 som släppts till publik, dom andra versionerna har varit interna, och att då säga att det skett fem uppgradering av firmware är i överkant då dessa 5 är interna, varav en skulle ha kommit till publik konsumtion, och den andra kom för att den första inte fungerade.

Först är det 2
sedan 5
Sedan är det en "till public konsum..."
Sedan är det den andra

Det blir minst 3 publica (inklusive original) som skulle kunna vara 8?

hmmmmm
Visst är datorer fantastiska..... :)
 
Istället för att tjafsa om exakt hur många firmwares som har funnits, så kan man konstatera att de första kamerorna levererades med 1.0.x.
Canon la sedemera ut 1.0.4 för att snabbt dra tillbaka den. Numera är det 1.0.5 som gäller. Alltså är det i så fall 3 st firmware.

Det är typ 2 för mycket ;)
 
...å andra sidan vet jag inte om jag tycker Canons kvalitetskontroll är dålig för den sakens skull.

Går det att göra en sak idiotsäker? Även om det låter som en klyscha, så blir tekniska prylar mer och mer komplicerade ju mer åren går. Varje detalj som läggs till en produkt ökar risken för att något ska gå snett.

Även om Canon skulle ha 100 testare av 20D som under tre månaders tid testade "allt" som gick att testa med kameran, så är det inget mot att 20.000 testare (läs: köpare) under tre månaders tid försöker göra allt möjligt med sin nyinköpta kamera.

Men visst - det verkar ju märkligt att kameran skulle låsa sig bara för att man byter objektiv medan kameran är igång (som tydligen var ett av felen som åtgärdades med de senare firmware-versionerna). :)


/ Jan K.


__
Ljusstyrkan.se - en kampanj mot ljusföroreningar
 
Går det att göra en sak idiotsäker? Även om det låter som en klyscha
Svar nej, det är inte för inte det finns massa varningstexter på många saker, om jag får vara på gränsen till elak mot folket över det stora vattnet så finns det ett skäl alla konstiga varningstexter, just för att folk inte ska utföra dom "otänkbara" sakerna och sedan stämma företaget.

I sverige ser jag det som lätt förskonande att det inte är så illa, men ibland slår det slint.

Eller som min gode far sa när han packade upp den precis nyinköpta eldriva motorsågen. - Fan vad dåligt, dom skickar inte ens med några tändstift.
 
rawfilskonverterare 20D

I Christian Nilssons test av 20 D jämför han med Photoshops råfilskonverterare för 20D. Är det någon som hittat nedladdning för detta tillägg hos Adobe? Jag har inte hittat någon uppgradering på deras hemsida, som stöder den nya modellen -- jag har versionen för MarkII:an bara.
 
Re: rawfilskonverterare 20D

brutusostling skrev:
I Christian Nilssons test av 20 D jämför han med Photoshops råfilskonverterare för 20D. Är det någon som hittat nedladdning för detta tillägg hos Adobe? Jag har inte hittat någon uppgradering på deras hemsida, som stöder den nya modellen -- jag har versionen för MarkII:an bara.

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2609

Jag kör den och den fungerar utmärkt
 
Hallå...

Orsaken att jag startade tråden var egentligen, enligt mitt synsätt, diskrepansen mellan textinnehållet och det slutliga betyget. Kanske borde 20D inte fått något speciellt betyg alls eftersom Canon har flera bättre! toppmodeller.

Men faktum kvarstår att när jag som läsare jämför testen med andra kameror så förstår jag inte hur en kamera skulle kunna få "toppbetyg" om inte 20D fick det.

På minussidan finns ju bara bagateller såsom "smällande spegelljud".. På plussidan borde också nämnts möjligheten till EF-s optik.

För mig känns betyget "prisvärd" som ett sämre betyg än inget alls. Ser jag en produkt som betecknas "prisvärd" associseras den med hur produkten marknadsförs ur försäljningssynpunkt.

Fläskfile kan vara prisvärd eller ett sämre vin kan också vara prisvärt men en 20D....
 
academic skrev:
För mig känns betyget "prisvärd" som ett sämre betyg än inget alls.

Fläskfile kan vara prisvärd eller ett sämre vin kan också vara prisvärt men en 20D....
Vad var det den kostade? 17000 kronor och den är prisvärd. Det kallar jag inte ett dåligt betyg. Det är ett mycket gott betyg.

Ja Dan men nu pratar vi om ett BÄTTRE vin inte sämre utan billigare.
 
Erik, om den hade kostat 45000:- hade den då fått betyg "toppklass"????

Hm...vin. Ett svårt ämne eftersom som smaken är olika.
 
academic skrev:

För mig känns betyget "prisvärd" som ett sämre betyg än inget alls. Ser jag en produkt som betecknas "prisvärd" associseras den med hur produkten marknadsförs ur försäljningssynpunkt.

Du nämner nyckelordet "känns" här. Har inte det hela att göra med en utebliven förväntad bekräftelse?
När vi köper en pryl och är väldigt nöjda "känns" det bra om en aktoritet (FOTO i det här fallet) bekräftar detta med ett gott betyg. Du förväntade dig omdömet Toppklass men i testet får den "bara" Prisvärd och du känner dig snuvad.

/Johan
 
ANNONS