Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoutbildning för journalister och skribenter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zetterbergaren

Ny medlem
Hej!

Jag ansvarar för en interntidning på ett mellanstort företag. Budgeten tillåter inte köp av bilder "en masse", jag kan tyvärr bara köpa någon/några enstaka bilder per nummer, resten får jag antingen letar reda på internt eller helt enkelt ta själv.

Häri ligger problemet: Jag är ganska bra på att se om en bild duger till en tidning, både rent fototekniskt och journalistiskt. Det är när jag själv ska ta bilden som det krånglar. Jag är helt enkelt inte bra nog att omsätta min tanke till själva bilden. Jag ser bilden framför mig, men det blir aldrig som jag tänkt. Och ingen är väl förvånad över detta.

Jag undrar därför om någon känner till någon kortare utbildning så man åtminstone kan få lite styr på de "journalistiska" bilder man pga budgeten måste ta själv. Alla typer av tips är välkomna.

Tack på förhand!
 
Fojo i Kalmar har korta vidareutbildningar av journalister där flera är gratis. Två av de vanligaste kurserna är fotografering för skrivande journalister respektive skrivkurs för fotograferande journalister.

Jag vet även dem som gått kurser på Fotografiska i Stockholm eller Folkuniversitet runt om i landet.

Eftersom du vill träna din visuella berättarteknik ska du inte gå en kurs som handlar om fototeknik. Då har Fotografiska en del bra kurser.
 
ANNONS