Annons

Framkallat gammal färgfilm - inga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag hämtade en färgfilm från framkallning idag. Den har legat exponerad i en byrålåda i många år. Vet inte hur länge. Hela filmen blev mörk men man kan svagt ana att det finns bildrutor. Vad kan orsaken vara? Är filmen felprocessad av labbet. De skrev C41 på påsen och jag minns inte vad det var för film, bara att det var färgfilm. Eller är det för att den legat länge exponerad? Jag antar att det bara blir vita bilder om jag försöker skanna negativet.

Om filmbasen är mycket mörk så är den antingen ljusskadad eller så har den mörknat med åren. Är mörkheten jämn över hela filmen så är det troligen det senare. En film klarar åren bättre om den förvaras kallt.

Färsk film är, om den är oskadad, väldigt transparent, röd- eller orangeaktig. Det går tydligt att se både exponerade rutor samt nummer och filmtyp.
Gammal eller (värme) skadad film är ofta väldigt mörk någonstans mellan vinröd och brun i tonen hela vägen ut till kanten på filmremsan.
Om det var negativ färgfilm så bör det ha varit C41 med några få ovanliga undantag.

Film som framkallas upp till fem år efter bäst före brukar ofta vara ”Ok” men äldre än så så går det fort utför bland annat beroende på hur den förvarats. Som Magnus säger så är det bättre att förvara den kallt. Film äldre än tio år brukar vara i så dåligt skick att ingen tycker att det är något att ha. Börjar vi prata femton till tjugo år så, ja, i princip inget kvar alls.
Färsk film som blivit utsatt för kraftig värme kan se likadan ut som gammal film. En eftermiddag i bakluckan på en bil i solen kan totalt sabba en film om man har otur.

Naturligtvis finns det undantag från ovan sagda saker men då har du något att gå på.

Har du färsk framkallad film kan du jämföra. Du kan ju också ta en bild på den skadade filmen och lägga upp här så kan vi få se hur det ser ut.

Tack för svar. Då finns det ingen anledning att reklamera. Ja den har nog legat i minst 10 år och det har nog varit uppåt 30 grader i rummet varma sommardagar. Filmen är solitt mörbrun och det syns inget av den vanliga numreringen i kanten. Förstår inte varför jag inte hittat filmen tidigare och fått den framkallad.

Jag har en annan gammal färgfilm som satt i en baby brownie, bakelitkamera köpt på loppis. Då lär det inte finnas något på den heller. Processen till den är död sedan över 50 år men det sägs att man kan framkalla den som svartvit.

Som referens är det här övre högra hörnet av ett avfotograferat negativ framkallat på 90-talet som inte är vänt, där det blivit lite svaj ibland i kanten på bildrutan. De flesta bilder går i stort sett ut dit där de rundade hörnen är. Obs att det är skärmdumpar av förhandsgranskningar och inte från bilden i full upplösning.

1762959431850.png

Vänt med kamerans inbyggda funktion (ovan är råfilen som jag tog samtidigt):

1762959567856.png

Bilden är svagt panorerad på cykel i rörelse närmare i bild, så även om kameran inte var tjusig så ser det lite extra dåligt ut av det skälet, förutom förhandsgranskningen.

Tack för svar. Då finns det ingen anledning att reklamera. Ja den har nog legat i minst 10 år och det har nog varit uppåt 30 grader i rummet varma sommardagar. Filmen är solitt mörbrun och det syns inget av den vanliga numreringen i kanten. Förstår inte varför jag inte hittat filmen tidigare och fått den framkallad.

Jag har en annan gammal färgfilm som satt i en baby brownie, bakelitkamera köpt på loppis. Då lär det inte finnas något på den heller. Processen till den är död sedan över 50 år men det sägs att man kan framkalla den som svartvit.
Trots min "rant" ovan så säger jag att man alltid skall framkalla exponerad film. Tänk om det är en ruta som är tillräckligt bra att göra något av och det är en värdefull ruta.

Själv slår jag mig själv för att jag i ett par år stod i fotobutik och sa - Se till att framkalla era Kodachrome-rullar nu innan labbet stänger för gott. Ett år efter stängning hittade jag en sån i en egen kamera. Säkert inte något bra på den men jag kommer aldrig få veta!

Trots min "rant" ovan så säger jag att man alltid skall framkalla exponerad film. Tänk om det är en ruta som är tillräckligt bra att göra något av och det är en värdefull ruta.

Själv slår jag mig själv för att jag i ett par år stod i fotobutik och sa - Se till att framkalla era Kodachrome-rullar nu innan labbet stänger för gott. Ett år efter stängning hittade jag en sån i en egen kamera. Säkert inte något bra på den men jag kommer aldrig få veta!
Kan man inte köra kodachrome som svartvit också?

ANNONS
Götaplatsens Foto