Annons

Framkallat svart-vitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Framkallat svart-vitt?

  • Ja

    Röster: 1,175 79.8%
  • Nej

    Röster: 298 20.2%

  • Totala väljare
    1,473

törnan

Aktiv medlem
jodå det har jag.Knappast i någon utsträckning tyvär, har endast gjort det någon enstaka gång men skulle gärna göra det oftare.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Japp..gjorde den en del för 14 år sen..gillade det inte och sålde grejerna..gick över till DIA.
 

Pallbo

Ny medlem
Japp, det har jag gjort en hel del. Jag tycker qtt det är jättekul men eftersom det inte finns någon fotoklubb i Halmstad (där jag bor nuför tiden) så ligger mörkrumsarbetet litegrand på hyllan. Tyvärr.
 

lotelo

Aktiv medlem
Japp. Jag fotar nästan uteslutande s/v (när jag väljer själv) och framkallar samt kopierar något varje vecka iaf. Har permanent mörkrum i hemmet så det är både lätt och kul att starta när man känner för det om tid finns..
 

rindler

Aktiv medlem
hasse lundberg skrev:
Då får jag slå dig på fingrarna!
för jag fotar svartvita dia! med T-MAX
Fasen också. Jag måste skaffa mig ett reverse-kit, eller testa någon rulle Scala.

Kan inte alla börja använda Scalan - då skulle det säkert bli ett lab i Sverige också!
 

Estethia

Aktiv medlem
jag har fullkomligen bott i mörkrummet under mycket lång tid.
har haft egen mörkrumsutrustning och har även jobbat som kopist.
men så tröttnade jag på att vara så trött hela tiden (man blir trött av att vistas i mörker så länge) och gick efter en övergångsperiod helt över till digitalt, sålde min mörkrumsutrustning för en spottstyver och är nöjdare än nånsin.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Absolut. Fast nuförtiden framkallar jag bara film, förstoringsapparaten har ersatts av skannern.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Började framkalla och kopiera kring 1975 i källaren hos mina föräldrar. Fortsatte på Gamleby FHS-skola 79-80 och från -81 till -97 "bodde" jag tidvis i mörkrummet hos Lessebo Fotoklubb. När Fotoklubben blev "utkastad" av den nye hyresvärden upphörde mitt framkallande och kopierande för att återigen återupptas nu i vinter då jag införskaffade två begagnade förstoringsapparater som jag ska ha i ett mörkrum som jag planerar att bygga i garaget. Nu har jag provat lite i groventrén och jag är fortfarande fascinerad av det fina hantverket. Tycker inte att det går att få fram några svartvita bilder digitalt, via dator och skrivare, som jag anser håller måttet i jämförelse med mina mörkrumskopierade silverhaloidbilder. Dessutom är det tröttande att sitta framför datorn och redigera. Fast det är tröttande i mörkrummet också, men på ett annat sätt.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Ja, jag höll på med det på 70-talet. Riktigt mycket och jag gillade det. Nu i modern tid har jag tagit upp det igen. Framkallat svartvitt har jag gjort ett tag, men har nu även börjat göra några kopior hos en polare som har mörkrum. Man känner sig definitivt ringrostig, men det är kul :) Det blir nog ett komplett mörkrum här hemma vartefter. Jag gillar både det digitala och det analoga. Jag kan inte välja bort något.
 

barret

Aktiv medlem
Som många andra på 70-talet och lite under lumpen för att ha nåt att göra.

Hatar stanken av kemikalierna, så dit går jag inte igen. Ska prova Svart vitt i PS däremot.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Svar: I mängder. Under gymnasietiden satt jag var eller varannan helg och gjorde kopior. Gjorde bland annat tre fotokataloger med många innehållsrika collage.

Efter att ha jobbat några år i labbet på ett fotoföretag (var och plåtade på förmiddagarna) så har jag svåt att finna glädje i mörkrummet. Retar ihäl mig på damm dessutom.

Men jag längtar efter att göra ett stort reportage i sv/v och gärna plåta sv/v med en 6x9 storformatskamera.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Höll på lite med mörkrum under studenttiden på sjuttiotalet. Köpte till och med en begagnad mörkrumsutrustning, som stått i en skrubb sedan dess. Numera fotar jag nästan bara digitalt, men har en färgfilm i den ena analoga kameran och en svartvit i den andra. Det blir nån bild då och då. Nu under julen grävde vi fram mörkrumsutrustningen, framkallade en film (i pappersframkallare) och igår gjorde vi några bilder. Det fanns kvar papper från sjuttiotalet också, funkade bara bra. Bilderna blev inte några höjdare direkt, jag hade glömt allt om nedbländning, exponeringstider och sånt, chansade bara. Men man kan urskilja vad bilderna föreställer i alla fall, och barnen tyckte det var spännande att se när bilderna trädde fram i framkallningsbadet.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ja guuud! Började väl så smått när jag var 12-13 bast i en klädkammare hemma. Sen blev det mer och mer, kunde ha såna där riktigt lååånga pass i labbet, fram till fem-sex på morgonen.
En lunta neg, massor med automatkaffe (använde alltid tidningens labb) ett paket Camel och bra kassetter i bandspelaren. Gärna gammalt Billie Holiday eller nån 80´tals-soul som var inne då.
Sen var det bara å köra.
Den här bilden är säkert från ett sent nattpass.
Kopiera bilder kunde vara kul om det var ens egna, men jag har alltid tyckt illa om att soppa film. Dötrist!
 

jonaseriksson

Aktiv medlem
japp, gör det ibland.
Det känns som att man måste passa på nu när man är medlem i skolans fotoklubb. 30 spänn per termin och fri användning av mörkrummet och med dess kemikalier. :)

Är det någon som framkallar dia själv?

mvh
Jonas
 
ANNONS