Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar kring naturfoto och fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

TmF

Aktiv medlem
Hejsan.

Tomas heter jag och har "nyligen" börjat fotografera. Jag köpte mest en kamera för att kolla om det var någonting för mig, och det var det.

Jag har den mest enkla systemkamera man kan komma över (1100D) och jag är medveten om att den inte är speciellt bra jämfört med de andra modellerna där ute.

Men jag tycker iaf att det är otroligt roligt att fota natur samt fåglar. Jag kom över ett väldigt gammalt objektiv när jag köpte en gammal olympus om2-n i somras. Objektivet är ett vivitar 70-300mm 4.2-5.6f och har självklart inte AF ;)

Detta objektiv har jag nu hängt på min Canon-kamera med hjälp av en adapter. Bildkvaliten är inte på topp. (Kamerans eller objektivets fel?) jag vet ju att jag inte kan förvänta mig speciellt mycket av varken kameran eller objektivet. Men är det värt att köpa ett Canon 70-300 eller får jag liknande skärpa i det?

Jag har dock ett par frågor. Jag funderar om mitt dassiga objektiv är ok nog att fota rovfåglar med? Jag funderar på att följa med min lokala fågelförening för att fota lite örn och andra rovfåglar. Duger det objektivet eller kommer jag bli utskrattad? ;)

Och den andra frågan är bara om ni tycker att dessa bilder är något att hänga i julgranen eller är de väldigt oskarpa som jag själv tycker? Är jag för kräsen när det kommer till skärpa?

Bifogar även någon bild jag tog när första snön kom i år som inte har någonting med fågelfotografering att göra. De är tagna med ett Canon-objektiv. Dessa bilder är jagbdock rätt nöjd med. :)

Men d en viktigaste frågan är, om jag följer med fågelföreningen ut i vinter, hur tror ni min kamera klarar av vädret, kylan osv? Det är ju inte vädertätat menar jag. Och hur i hela friden undviker jag att det blir imma på linsen när jag är ute och fotar i kallt/fuktigt väder?


Nu blev det många frågor. Men svara på dem ni vill och jag uppskattar er hjälpsamhet.

y2y2ahur.jpg


amybaman.jpg


6u7apyhe.jpg


ypydy8er.jpg


ju8e7aja.jpg


yqavu7eq.jpg


4esuzu2e.jpg


8u6upu6y.jpg
 
Om de skulle skratta ut dig så är den fågelföreningen inte mycket att hänga i julgranen! Nä, mer erfarna ska stödja nybörjare så gott det går.

Men, jag tror du redan från början inte får ha för stora förhoppningar att komma hem med kalasbilder på rovisar. Att komma nära dessa skygga fåglar är bland det svåraste man kan företa sig som fågelfotointresserad. Allt som oftast krävs mycket planering och åtskilliga timmar i gömsle vid åtel för att det ska bli något att ta med sig hem.

Kollade dina sidensvansbilder och man märker att det finns något där, men att det brister en del i bildkvalite. Om det är från ditt objektiv eller om det är från din bildbehandling är svårt för mig att säga. Beskärningarna / kompositionerna blev i stående panorama för mig inte helt fördelaktiga och jag hade nog gärna sett ett mer klassiskt snitt på bilderna. Tänk på perspektivet och bakgrunden - här blir det lite för mycket grodperspektiv och röriga bakgrunder, vilket gör att jag som betraktare snabbt går vidare till nästa bild. Inte helt enkelt, men med idog träning brukar det förr eller senare sitta.

Lycka till i framtiden

// Daniel
 
Jag får tacka så mycket för ditt svar.

Ang bilderna så har jag inte redigerat bilderna så mycket. Dragit upp skärpan lite och brusreducerat den lite, mixtrat med kontrast och svärta. Men inte mycket. Men de är oskarpa och jag skulle tro att det är på grund av objektivet. Det är trots allt från 70-talet :)

Jag får kanske köpa mig ett nyare objektiv från Canon eller annan tillverkare och se om det blir någon skillnad på skärpan.

Jag förstår dock inte vad du menar med "grodperspektiv" och vad klassiskt snitt är?

Jag kommer nog få spendera väldigt många timmar i gömslet om jag ska få någon bra bild på en rovfågel och det har jag väl mer eller mindre räknat med också. Men det hade varit otroligt roligt att bara få se dom genom kikaren också :)
 
Din fågelförening borde ha andra fågelfotografer.
Börja med att visa vad du har o fråga om ngn kan tänka sig att låna ut ngt bättre.
OM det sedan visar sig att det är bra nog så köp ett sådant.

När det gäller kameror o väder så skall det till riktigt dåligt väder eller otur.
kameror tål mer än man tror.
Men det finns ju paraply o plastpåsar.

Min första Nikon 601AF fick vara ute i 30 minus, storm, skidåkning, regn & rusk.
Men den falerade aldrig o detta var långt innan ngn började diskutera vädertätning.
Visst fanns det bättre tätade CaNikons toppmodeller till proffs som satt i ösregn i hela fotbollsmatcher eller liknande.
 
Hejsan.

Tomas heter jag och har "nyligen" börjat fotografera. Jag köpte mest en kamera för att kolla om det var någonting för mig, och det var det.

Jag har den mest enkla systemkamera man kan komma över (1100D) och jag är medveten om att den inte är speciellt bra jämfört med de andra modellerna där ute.

Men jag tycker iaf att det är otroligt roligt att fota natur samt fåglar. Jag kom över ett väldigt gammalt objektiv när jag köpte en gammal olympus om2-n i somras. Objektivet är ett vivitar 70-300mm 4.2-5.6f och har självklart inte AF ;)

Detta objektiv har jag nu hängt på min Canon-kamera med hjälp av en adapter. Bildkvaliten är inte på topp. (Kamerans eller objektivets fel?) jag vet ju att jag inte kan förvänta mig speciellt mycket av varken kameran eller objektivet. Men är det värt att köpa ett Canon 70-300 eller får jag liknande skärpa i det?

Jag har dock ett par frågor. Jag funderar om mitt dassiga objektiv är ok nog att fota rovfåglar med? Jag funderar på att följa med min lokala fågelförening för att fota lite örn och andra rovfåglar. Duger det objektivet eller kommer jag bli utskrattad? ;)

Och den andra frågan är bara om ni tycker att dessa bilder är något att hänga i julgranen eller är de väldigt oskarpa som jag själv tycker? Är jag för kräsen när det kommer till skärpa?

Bifogar även någon bild jag tog när första snön kom i år som inte har någonting med fågelfotografering att göra. De är tagna med ett Canon-objektiv. Dessa bilder är jagbdock rätt nöjd med. :)

Men d en viktigaste frågan är, om jag följer med fågelföreningen ut i vinter, hur tror ni min kamera klarar av vädret, kylan osv? Det är ju inte vädertätat menar jag. Och hur i hela friden undviker jag att det blir imma på linsen när jag är ute och fotar i kallt/fuktigt väder?


Nu blev det många frågor. Men svara på dem ni vill och jag uppskattar er hjälpsamhet.

y2y2ahur.jpg


amybaman.jpg


6u7apyhe.jpg


ypydy8er.jpg


ju8e7aja.jpg


yqavu7eq.jpg


4esuzu2e.jpg


8u6upu6y.jpg


Nog klarar kameran mer en du tror!
Med imma undvik snabba temperaturväxlingar, särskilt när du går in låt kameran ligga några timmar kvar i väskan och anpassa temperaturen innan du tar ut den i varme!
Däremot bateriet skall du hålla varmt så det inte laddar ur för snabbt är det många minusgrader kan du med fördel ha två batterier ett i innerfickan så det är varmt med många ampär kvar!
Jag tycker att det fina en frisör på flera av sidensvansbilderna där du utnytjar det stående formatet fint exv http://img.tapatalk.com/d/12/11/01/ypydy8er.jpg.
Objektivet eller bildbehandlingen gör raw förmat om du inte brukar göra det och jämför, har du mer detaljer är det konverteringen till JPG som är för hård.
Skall du fotografera mycket fågel rekommenderar jag dig ett bättre objektiv exv ett begagnat Canon EF 400mm f/5.6 USM L finns ett par på FS för 9000 eller en fast 300 tror inte du kommer ångra det!
 
Jag har dock ett par frågor. Jag funderar om mitt dassiga objektiv är ok nog att fota rovfåglar med? Jag funderar på att följa med min lokala fågelförening för att fota lite örn och andra rovfåglar. Duger det objektivet eller kommer jag bli utskrattad? ;)

Och den andra frågan är bara om ni tycker att dessa bilder är något att hänga i julgranen eller är de väldigt oskarpa som jag själv tycker? Är jag för kräsen när det kommer till skärpa?

[/IMG]

Ingen kommer att skratta ut dig, däremot så finns det många fotokunniga i flertalet fågelföreningar, du kommer att lära dig mycket av dem.

Vill du ha riktigt bra bilder är det dock oftast bäst att ge sig ut ensam eller med någon annan för att just fotografera. Skåda fågel görs nämligen på betydligt större avstånd än vad som funkar till foto.

När det gäller objektiv o skärpa mm, är det som med så mycket annat, du får vad du betalar för.
Här lite bilder plåtade med Canon 5DIII o 500/4.

http://fjh.se/12.07.08/

Hälsn.
/Janne
 
Jag har dock ett par frågor. Jag funderar om mitt dassiga objektiv är ok nog att fota rovfåglar med? Jag funderar på att följa med min lokala fågelförening för att fota lite örn och andra rovfåglar. Duger det objektivet eller kommer jag bli utskrattad? ;)

Det är lätt sagt, jag vet, men vilket objektiv du har spelar faktiskt inte alls så stor roll som man gärna tror som nybörjare. Det är hur du planerar ditt fotande, och hur du kommer nära fåglarna i de situationer som du vill avbilda som spelar roll. När det gäller rovfåglar, och ffa då kanske örnar som du nämnde, så är det ju också värt att ha i bakhuvudet att så gott som alla bilder på örnar som du ser (även på Fotosidan) är fotade från fasta gömslen under matning. Man ser förstås sällan högen med kött, och det är inte alltid det framgår av beskrivningen att det är så bilden gjorts (det måste det inte göra). Men man ska inte förvänta sig att fånga några fina närbilder på örnar enbart genom att hänga på ett gäng fågelskådare - du kommer säkert att få se fåglarna, men inte under de omständigheter som gör att man kan ta fina närbilder. Däremot kan du som sagt säkert lära dig mycket om både fågelfoto och fåglar i det sällskapet, och dessutom ha det väldigt trevligt!
 
Objektivet är ett vivitar 70-300mm 4.2-5.6f och har självklart inte AF ;)

Detta objektiv har jag nu hängt på min Canon-kamera med hjälp av en adapter. Bildkvaliten är inte på topp. (Kamerans eller objektivets fel?)

Att använda ett teleobjektiv (av tveksam kvalité) utan af på 1100D betyder i praktiken att bilderna bara blir skarpa när man har tur. Det går helt enkelt inte att se i sökaren när det faktiskt är skarpt.

Du borde kunna få tag i motsvarande objektiv av lite modernare snitt (med af och Canonbajonett) för en eller två tusenlappar på beg-marknaden. Och det skulle ge dig mycket bättre bilder.
 
Oj. Jag hade inte räknat med så här många svar på så kort tid. Jag får tacka alla så mycket för bra svar.

Det är så att jag har tänkt gå med i Faluns fågelskådarförening för att knyta kontakter och för att finna fler människor med samma intresse som jag, dvs djur och natur. Just nu känns det rätt ensamt att stå i skogen helt ensam jämt, även fast det är rätt skönt i bland det med.

Jag har läst på deras sida att de brukar åka ut till en koja,stuga i skogen där de lägger ut mat åt rovfåglar för att observera och fotografera örnar, falkar, hökar osv. Det är främst där jag har tänk att få något fint foto på någon rovfågel. Sen är jag fullt medveten om att det tar tid och att man ska ha en otrolig tur om man ska få fina närbilder på rovfåglar.

Jag har funderat på om jag ska köpa något av canons billigare telezoomar, och hoppas på att de ger bättre skärpa. Men bildstabilisering är också väldigt viktigt tycker jag.

Är det någon i dalatrakten som tycker om natur/fågelfoto som kanske skulle kunna tänka sig att ta med en nybörjare för en fotodag. Det hade varit väldigt roligt att få lite mer kunskap inom detta område.

Jag får tacka åter igen för alla svar.
 
ANNONS