Annons

Göra diffuser till D80's blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Jag ska ut på mitt första forträttfotojobb.
Kommer fota ett par gruppbilder och sedan porträttbilder.

Jag kommer inte hinna införskaffa någon sb-800 utan får helt enkelt köra med den inbyggda blixten.

Har ni några tips för att få riktigt bra resultat med den? Göra en diffuser? Inställningar?

Vad säger ni?
 
Ut och ta vara på solen kanske? :) Annars kan du väl hålla ett papper eller plast framför. (Eller helt enkelt dra fram några lampor)
 
Tack för tipsen.
Jag provade en genomskinlig filmburk, och det verkar riktigt bra.

Men hur böt jag tänka med blixtinställningarna? Ska jag dra på blixten på det starkaste? Med tanke på att jag använder den inbyggda så är den ju inte nån ljuskanon direkt... vad tycker ni?
 
Tack för tipsen.
Jag provade en genomskinlig filmburk, och det verkar riktigt bra.

Men hur böt jag tänka med blixtinställningarna? Ska jag dra på blixten på det starkaste? Med tanke på att jag använder den inbyggda så är den ju inte nån ljuskanon direkt... vad tycker ni?

Du får väl pröva dig fram vilket som funkar bäst. Men du får nog över exponera den lite eftersom en del ljus försvinner...
 
Tack för tipsen.
Jag provade en genomskinlig filmburk, och det verkar riktigt bra.

Men hur böt jag tänka med blixtinställningarna? Ska jag dra på blixten på det starkaste? Med tanke på att jag använder den inbyggda så är den ju inte nån ljuskanon direkt... vad tycker ni?

Försök att använda så mycket av det befintliga ljuset som möjligt. Om du inte är en total brusallergiker, dra upp ISO på 800 och kör på största bländare. En bit alufolie att studsa blixten i taket kanske vore nåt?
 
ANNONS