Annons

"Gilla"

Produkter
(logga in för att koppla)

expephoto

Avslutat medlemskap
Kanske är funktionen "Gilla" på gång att införas på Fotosidan. Fick till svar av redaktionen att inga konkreta planer finns, men att det borde införas, tyckte David.

Tittar man på antalet visningar för vissa bilder, så kan det vara flera hundra, men endast ett fåtal kommentarer. Vore ju intressant att veta hur många som gillar bilden, med ett enkelt klick kan den som vill "gilla" den bild som visas, för det är ju inte alltid man finner ord till en konstruktiv kommentar. Åtminstone undertecknad skulle uppskatta funktionen, kanske även andra gör detsamma.

Per Erik
 
Jag vi har ju tidigare tyckt att gilla kändes för "enkelt" och kanske skulle dra ner antalet kommentarer, men numer är ju gilla standard så varför inte. Vi har ju "favorit" men det är lite annorlunda. Men både Gilla och Favorit skulle kunna funka tillsammans.
 
Jag vi har ju tidigare tyckt att gilla kändes för "enkelt" och kanske skulle dra ner antalet kommentarer, men numer är ju gilla standard så varför inte. Vi har ju "favorit" men det är lite annorlunda. Men både Gilla och Favorit skulle kunna funka tillsammans.

Ja precis, både gilla och favorit som det är på 500px. Hoppas det kommer på fotosidan också.
Ha det gott!

Per Erik
 
"Gilla" forumkommentar

En "gilla" knapp för kommentarer i forumet tycker jag vore bra för att uppmuntra bra kommentarer och minska antalet tjafskommentarer.

T.ex byggahusforumet visar i användarprofilen hur pass många likes hen har fått samt i respektive kommentar syns vilka användare som har gillat en kommentar.

Fördelen är att de som skrivit bra kommentarer får bekräftelse. De som har skrivit t.ex 10 000 kommentarer och fått 50 "gilla" inser förhoppningsvis att de genererar mycket tjafs.
 
En gilla knapp leder till en popularitets-tävling, "forum-populism".

T.ex. att det skapas en kultur att bränna/dissa någon på ett lustigt sätt, att skriva inlägg som är lustigt sarkastiska, för de skapar "gilla". I forum som t.ex. byggahus infördes det med motiveringen att det skulle kunna lyfta fram inlägg som "svarade" på frågan, den sidan är också ett exempel på hur det kan bli med inlägg som avfärdar någon på ett lustigt elakt sätt. Attityden förändras.

Du skriver det som andra vill höra i det sammanhanget, hakar på tåget.

Det har liten speglingen på en användares värde i inläggen, 10 000 inlägg och 50 "gilla" då ska man dra vilken slutsats om inlägget som skrev av den användaren? Att det är dåligt? Varför? Likadant om en användare som skrivit 1000 inlägg och har 100 "gilla" . Då är inlägget från den personen en sanning/fakta/bra per automatik?

"Jaha, den personen har ju bara 5st "gilla". haha ... och flera hundra inlägg." Hur är tankebanorna när någon ska värderas utifrån antal inlägg/"gilla"?

Ett inlägg får tala för sig självt.
 
Redan motiveringen visar också på nackdelen. En användare med 10 000 inlägg men bara(?) 50st "gilla". Tjafs eller inte, men användaren ska alltså ifrågasätta sig själv utifrån att det är få som tryckt på "gilla" knappen trots att man gjort så många inlägg? Man får alltså ett kvitto på att man (antagligen) är en dålig forumperson och inte omtyckt (även om man inte tjafsar)?

Det är en värdering, om den värderingen inte finns så är det ju också poänglöst att tro att förhållandet "gilla" mot antalet inlägg ska ge en effekt som skulle "förbättra" någon annan deltagare på forumet.
 
Det finns på ett annat forum jag läser på och jag tycker det är mest av ondo även om det är lite kul också, men dels blir man beroende av att få gillanden och skriver utifrån det och dels används de av en del i mobbingsyfte.
 
Gillaknappen är en fördumning som visar att man inte orkar eller kan skriva något i stället för att trycka på en knapp. Dessutom tillför den absolut ingenting snarare är den destruktiv.
 
Som jag ser det finns det väl både för och nackdelar med en "gilla-knapp". En risk är förstås att "folk" blir slöa och använder gilla-knappen i stället för att ta sig tid att skriva en ordentlig kommentar. Dessutom får ju inte fotografen ifråga någon feedback på vad det är som faktiskt har gillats med bilden om bara gilla-knappen används. Å andra sidan kanske inte det är så viktigt att veta heller!? Det är förmodligen viktigare att veta vad som kunde ha gjorts bättre tror jag.

Många bilder (även ibland riktigt fina eller intressanta) förblir okommenterade, och i dem fallen tror jag att en gilla-knapp skulle fylla ett bra syfte. Det är helt enkelt bättre att fotografen får ett "gillande" för sin bild än att bilden blir helt okommenterad. Förvisso är det kanske lätt att bli bestört/fundersam om 500 personer har tittat på bilden och endast tre av dem har klickat på gilla-knappen. Vad säger det egentligen? Kanske skulle ett införande av gilla-knappen föranleda att statistiken över antalet medlemmar som har tittat på bilden plockas bort? För den statistiken fyller ju egentligen inget syfte alls som jag ser det.

Även om jag är lite kluven till gilla-knappen så tycker jag nog så här trots allt:

- Testa att införa gilla-knappen på fotosidan och se om det slår väl ut!
- Ta samtidigt bort statistiken över hur många personer som har tittat på en bild så att man inte kan kan väga antalet gilla-tryckningar mot antalet som har tittat på bilden!
 
En "gilla" knapp för kommentarer i forumet tycker jag vore bra för att uppmuntra bra kommentarer och minska antalet tjafskommentarer.

Tycker inte jag är nödvändigt eftersom det finns en knapp för att rapportera inlägg som inte passar i tråden, går över gränsen etc. Jag tror helt enkelt inte att man skulle anstränga sig mer för att skriva bättre inlägg i forumen bara för att man har fått några gilla-knapptryckningar. Däremot kan nog fotografer vars bilder gillas få sig lite boost/peppning så att dem blir än mer sugna på att skapa nya bilder!
 
Redan motiveringen visar också på nackdelen. En användare med 10 000 inlägg men bara(?) 50st "gilla". Tjafs eller inte, men användaren ska alltså ifrågasätta sig själv utifrån att det är få som tryckt på "gilla" knappen trots att man gjort så många inlägg? Man får alltså ett kvitto på att man (antagligen) är en dålig forumperson och inte omtyckt (även om man inte tjafsar)?

Precis, du kanske tror att du skriver bra saker, men omgivningen tycker att du mest jiddrar. Kanske dags att höja kvalitén på inläggen?

Många gånger tycker jag att medlemmar skriver bra saker, men tycker att det är onödigt med tillrop som "Bra skrivet" som bara tar plats och försvårar trådföljningen.

I flera trådar nämns att medlemmar inte vill kommentera pga de inte vill dras in i diskussioner eller bli påhoppade av bitska medlemmar. En gilla knapp kan då vara en lösning att dela sitt gillande utan att dras in diskussioner.

Forumet används inte bara för frågor utan även korta artiklar eller notiser som kan gillas. Varför inte gilla en forumartikel?

Som med allt finns det också nackdelar, men jag tycker att det är värt att prova gilla funktionen på fotosidan.
 
I flera trådar nämns att medlemmar inte vill kommentera pga de inte vill dras in i diskussioner eller bli påhoppade av bitska medlemmar. En gilla knapp kan då vara en lösning att dela sitt gillande utan att dras in diskussioner.

.

Så tror inte jag, det verkar lite långsökt. Det kan även få motsatt effekt än den önskade.
 
Precis, du kanske tror att du skriver bra saker, men omgivningen tycker att du mest jiddrar. Kanske dags att höja kvalitén på inläggen?

Finns det något bra ut ur att få in det på ett forum, att en användare ska behöva börja att ifrågasätta sig självt utifrån antalet "gilla" denne får på det den skriver? Eller att få en användare att tycka likadant som alla de andra som får mer "gilla" på inläggen bara för att inte börjar tvivla på sig själv.

Det räcker i sådana fall att låta bli att svara på denne någon som man också kan benämna det -troll. Den målgruppen som du tänker att ska bli "bättre" är då i grunden ute efter det resultatet som du tänker att "gilla" knappen ska styra bort.

I andra fall där något går över styr så finns det moderatorer. Det handlar om att någon ska då börja tvivla på sitt eget värde.

Många gånger tycker jag att medlemmar skriver bra saker, men tycker att det är onödigt med tillrop som "Bra skrivet" som bara tar plats och försvårar trådföljningen.

I flera trådar nämns att medlemmar inte vill kommentera pga de inte vill dras in i diskussioner eller bli påhoppade av bitska medlemmar. En gilla knapp kan då vara en lösning att dela sitt gillande utan att dras in diskussioner.

Forumet används inte bara för frågor utan även korta artiklar eller notiser som kan gillas. Varför inte gilla en forumartikel?

Som med allt finns det också nackdelar, men jag tycker att det är värt att prova gilla funktionen på fotosidan

De där +1 och liknande inlägg finns det en regel mot i forumreglerna. Men även om de bitska inläggen tenderar att raderas bort så bidrar också "popularitets-tävlingen" till att det är dessa avfärdande inläggen som kommer att få likes, det beroende på stämningen i den tråden. Idag räcker det att det är någon som börjar på ett sätt och andra följer efter av farten/obetänksamhet.

De forumen som jag varit med i som man infört gilla-knappen har de ökat. (T.ex. byggahus, jag lämnade det forumet som en följd av gilla-knappen. Visst finns det bra svar som också får "gilla", men det också en sport att vara en lite "forumcool" person då det också genererade "gilla" och ibland fler "gilla" än ett läsvärt inlägg.)

Jag tycker inte om popularitetstävlingar.
 
Senast ändrad:
Så tror inte jag, det verkar lite långsökt. Det kan även få motsatt effekt än den önskade.

Det håller jag med om men inte "även" utan "att" det får en motsatt effekt också. Om vi testar med att säga att jag har mindre rätt att uttrycka min åsikt på detta forumet, eller att det jag skriver är mindre värt, då jag har mer än 2000 inlägg mindre än dig. Jag tror inte att du, jag och antagligen många andra skulle ställa sig bakom något sådant.

Och om antalet inlägg inte är betydelsefullt, varför ska vi då skapa antalet "gilla" i profilbilden till höger som en måttstock om hur pass bra du och jag är i en jämförelse på forumet. Det blir en elitistiskt samling på sitt sätt.

Eller på det andra jättestora sociala mediat, FB, där jag tror att alla skriver under på att vi inte ska lägga vikt vid hur många vänner vi eller någon annan har i listan, eller lägga vikt vid att det är 10st som gilla ens egna inlägg medans 35st gillar någon annans. Bedöma någon utifrån att den bara har 50st vänner medan någon annan har 786st.

Varför införa det här? För att det ska få effekt så ska vi ju värdera varandra utifrån antalet "gilla" i profilen.
 
En "gilla" knapp för kommentarer i forumet tycker jag vore bra för att uppmuntra bra kommentarer och minska antalet tjafskommentarer.
Här kan det vara på sin plats att citera Frank Zappa:

"Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?"
 
För att kommma in på rätt spår igen: ursprungsinlägget gällde vad jag förstår att fotosidan kanske skulle införa en gilla-knapp för bilder - inte för att bedöma andras inlägg. Kan vara viktigt att komma ihåg om det fortsätter att diskuteras i denna tråd!
 
Här kan det vara på sin plats att citera Frank Zappa:

"Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?"

Zappa var ett geni.

David Bowie färgade av misstag håret morotsrött, färgämnet var alldeles för starkt. Vilket genomslag det fick. Bowie liksom Zappa gick sin egen väg.

Om man ska utveckla sig som fotograf så ska man nog inte luta sig mot gilla-knappar.
 
Zappa var ett geni.

David Bowie färgade av misstag håret morotsrött, färgämnet var alldeles för starkt. Vilket genomslag det fick. Bowie liksom Zappa gick sin egen väg.

Om man ska utveckla sig som fotograf så ska man nog inte luta sig mot gilla-knappar.

Bowie och Zappa är missförstådda genier som få förstod eller vad menar du? Hade de inte fått uppskattning är det inte troligt att de skulle fortsatt som artister.
 
Räcker det inte med att man själv vet att man har rätt?

Om allting gick ut på att få så många gillanden ("likes") som möjligt så skulle världen vara en rätt eländig plats. Hm, vänta förresten ...
 
ANNONS