Annons

Gitzo GT3532LS / GT 3532LSV

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Kollar lite på ett Gitzo GT3532LS /GT 3532LSV
Finns det något bra alternativ till dessa stativ? De kostar en hel del men är ju rejäla och lätta.
Använder ett canonhus med 500 mm objektiv så det ska tåla endel.

//Jens
 
Köpte nyligen ett 3532LS och ångrar mig inte en sekund, det bästa stativ jag någonsin provat.
Alternativet skulle väl kanske kunna vara ett Benro C4780T. Har själv ingen erfarenhet av detta men såg att Cyberphoto har bra pris på den nu.

//Tommy
 
Kollar lite på ett Gitzo GT3532LS /GT 3532LSV
Finns det något bra alternativ till dessa stativ? De kostar en hel del men är ju rejäla och lätta.
Använder ett canonhus med 500 mm objektiv så det ska tåla endel.

//Jens

Benro har ju en Systematic-serie som verkar väldigt stabila o bra. Motsvarande Gitzos värstingstativ men till halva priset. Sen så säljer de ju också de nya Sunway-kulorna som verkar ha fått väldigt bra omdöme hos olika testare världen runt. Du landar kring 8000 kr för stativ och kulled istället för typ, 13000 kr för Gitzo och RRS
 
Sirui skall var bra men deras kulor är jag mer tveksam till. Sunway ligger kvalitetsmässigt i paritet med RRS, Markins och Kirk. Dessutom en väldigt fin finish
 
Hej.

Jag kan rekomendera Benro C4780T! Grymt stabil och jag har inga problm med höjden även fast jag är 184cmoch kör utan mittpelare.

Lätt att sjustera benen även om man har hanskar på sig.

Själv så har jag Benros gimbalhead 1 till mitt Canon 400 2.8 is.
 
Jag köpte ett Sirui N-2205 som jag tror mycket på. Bara specat till 12 kg dock. Såg att man på kameradoktorn har fler modeller av Sirui bla systematicmodeller två st som borde motsvara Gitzo. ca 2500-3000 kr billigare än Gitzos motsvarigheter.
 
Jag köpte ett Sirui N-2205 som jag tror mycket på. Bara specat till 12 kg dock. Såg att man på kameradoktorn har fler modeller av Sirui bla systematicmodeller två st som borde motsvara Gitzo. ca 2500-3000 kr billigare än Gitzos motsvarigheter.

Kan nämna att jag skickade tillbaka mitt Sirui-kit. Lååååångt ifrån Gitzokvalitet och kulleden kändes som flera klasser under RRS. Tog det säkra före det osäkra och beställde ett Gitzo GT3532LSV idag med tillhörande RRS BH55, moddad av Optipod. No more Gitzokopior och RRS-wannabes för min del. Kvalitetskänslan jämfört med Sirui var enorm, mycket större än jag kunnat föreställa mig.
 
Kan nämna att jag skickade tillbaka mitt Sirui-kit. Lååååångt ifrån Gitzokvalitet och kulleden kändes som flera klasser under RRS. Tog det säkra före det osäkra och beställde ett Gitzo GT3532LSV idag med tillhörande RRS BH55, moddad av Optipod. No more Gitzokopior och RRS-wannabes för min del. Kvalitetskänslan jämfört med Sirui var enorm, mycket större än jag kunnat föreställa mig.

Well, det finns ju alltid en förklaring till varför ditt kostar si å datt kostar så.... Priser är knappast slumpmässigt satta...... Eller för att summera det hela med de klassiska orden; "man får vad man betalar för..."

/Oscar
 
Kan nämna att jag skickade tillbaka mitt Sirui-kit. Lååååångt ifrån Gitzokvalitet och kulleden kändes som flera klasser under RRS. Tog det säkra före det osäkra och beställde ett Gitzo GT3532LSV idag med tillhörande RRS BH55, moddad av Optipod. No more Gitzokopior och RRS-wannabes för min del. Kvalitetskänslan jämfört med Sirui var enorm, mycket större än jag kunnat föreställa mig.

Hade du kikat på Sirui R-serien? Det känns ju mer jämförbart med Gitzo GT5232LSV...

Försöker själv avgöra om ett Gitzo stativ är värt pengarna eller om ett Sirui är tillräckligt bra. Jag har kikat på Sirui och Gitzo sida vid sida och kan köpa att Gitzo känns lite bättre. Dock tycker jag inte att skillnaden motiverar priset då jag tycker att Sirui stativet känns väldigt bra det med.
 
Hade du kikat på Sirui R-serien? Det känns ju mer jämförbart med Gitzo GT5232LSV...

Försöker själv avgöra om ett Gitzo stativ är värt pengarna eller om ett Sirui är tillräckligt bra. Jag har kikat på Sirui och Gitzo sida vid sida och kan köpa att Gitzo känns lite bättre. Dock tycker jag inte att skillnaden motiverar priset då jag tycker att Sirui stativet känns väldigt bra det med.

Köpte N2205 för 4000 kr plus största kulleden för ca 1700 kr. Tyckte det var stor skillnad i finish ochkänsla i benlås, toppplatta och låsen som reglerar benens vinklar. Gitzo är nästan totalt stumt med en fantastisk precision i tillverkningsdetaljerna. För mig var skillnaden stor. Möjligt att R-serien är bättre. Men en RRS med optipodtillbehör är 10 klasser över Siruis kulor och plattor.
 
ANNONS