Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Greta som chefredaktör

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Sverige styrs inte av folket. Det styrs av internationella organisationer med hjälp mutade politiker. Under sista valet fuskade även yrkespolitikerna helt öppet till sig makten genom att använda dataprogram som fixade till valresultatet.
Det är ett mycket starkt påstående. Hur fick du reda på detta? Vilka organisationer handlar det om? Vilka yrkespolitiker var inblandade? De gjorde det ganska besvärligt för sig med tanke på hur valresultatet ser ut, eller hur?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ett mycket starkt påstående. Hur fick du reda på detta? Vilka organisationer handlar det om? Vilka yrkespolitiker var inblandade? De gjorde det ganska besvärligt för sig med tanke på hur valresultatet ser ut, eller hur?
Det där med "dataprogrammet" misstänker jag är en konspirationsteori som hänger ihop med när Valmyndighetens hemsida kraschade på valdagen, men den har ingenting med själva rösträkningen att göra. Att vi har fysiska valsedlar, som sparas fram till nästa val, och att de dessutom kontrollräknas efter den preliminära räkning som görs på valkvällen har möjligen gått konspirationsteoretikerna förbi.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Att globalisterna styr världen är en del av de konspirationsteorier söm gäller, till exempel filantropen Soros är en del av detta och hatobjekt. Globaliseringen hotar nationalstaten och folket. Och är en del av det tankgods esbtse torgför. "Fake news" och "korrumperade politiker i Washington" är också en del av detta.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Sverige styrs inte av folket. Det styrs av internationella organisationer med hjälp mutade politiker. Under sista valet fuskade även yrkespolitikerna helt öppet till sig makten genom att använda dataprogram som fixade till valresultatet.
Kan du förklara lite närmare vem, hur och vad du menar...

Vilka organisationer?
Vilka politiker?
och på vilket sätt fixade dataprogrammen till resultatet?
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, jag tänker inte sitta och googla åt dig och det sista stycket skrev jag ju inte ens till dig. Jag citerade en annan person.
Nu uppvisar du stor förvirring. Nej, det verkar konstigt om du skulle googla åt mig, men jag undrar vad du syftar på med det.
Det jag valde ut i ditt inlägg visar precis min poäng och därför känns det helt meningslöst att diskutera vidare.
Nej, jag tror att du har missförstått. Min kommentar bestod av en åsikt samt mina funderingar om dina frågor om varför nyhetsrapporteringen ser ut som den gör. Du får nog förklara varför du tycker att det visar din poäng.
Jag anser att nyhetsrapportering ska vara fri från åsikter och vad du tycker om Trump är säkerligen påverkat av just alla de åsikter du läst. Därför kan du inte komma på nåt som skulle kunna vara bra som han gjort.
Min åsikt om Trump är inte speciellt mycket influerad av svensk nyhetsrapportering, helt enkelt för att jag inte läser så värst mycket nyheter på svenska. Det mesta av min åsikt om Trump är baserad på hans egna uttalanden.

Vad får dig att tro att jag inte kan komma på något som skulle kunna vara bra som Trump har gjort? Jag har inte uttalat mig om det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag var adjunkt/ämneslärare i 8-9 år. Mina huvudämnen var Samhällskunskap, Historia och Geografi. Så jag har faktiskt läst amerikansk historia Per och tyvärr tvingats följa vad USA har hittat på i världen sedan jag i princip föddes. Tyvärr har det inte gått att undvika. Ett av mina tidigaste minnen var när mina föräldrar och mina släktingar gick i Anti-Atombombsmarscher på 50-talet. Jag var inte gammal då. Jag har ett vagt minne att vi passerade gamla Ströms klädbutik som fortfarande ligger på samma ställe. "Slut på terrorn, Slut på terrorn, A-bomb Nej!", skanderade tåget då. Varför kommer jag ihåg något sådant när jag glömt så mycket annat? Den tiden var en mardröm för många, för USA hade ju verkligen visat att de inte bara hade både fissions- och fussionsbomber utan att de faktiskt var beredda att släppa bomberna över städer och helt utplåna dem. Städer med i princip enbart civila mål.
Det där har föga med amerikansk politisk historia att göra. Antiatombombspöbeln var dessutom till stor del styrd av Moskva.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns och har nästan aldrig funnits den typen av rena ideologiska motsättningar i USA som man haft i Sverige (om man med det menar de 1700-1900-tals -ismer som ofta utgjort fundamentet i många av Sveriges partier).
Jodå. Motsättningarna mellan kapital och arbetare var mycket framträdande i USA under lång tid (kanske fortfarande?)
Har du hört talas om Joe Hill? (Retorisk fråga).
 

PMD

Aktiv medlem
På 60-talet hade man ett möte i Rom om jag inte missminner mig och då trodde en del att klotet skulle kunna föda 60 miljarder. Så trodde en del av vetenskapen då - apropå blind tro på vetenskapen. De hade dock bara glömt en liten liten detalj - vattnet. Nu kör vi på fälgarna redan fast vi inte ens skramlat fram till 8 miljarder än och nu visar det sig att det finns även annat än sötvattentillgången som kommer vara begränsande.
Jordens befolkning kommer att stabiliseras på cirka 11 miljarder människor. Hans Rosling har visat detta på ett övertygande vis, och jag har länkat till hans videor om det förut. Det är bara att leta lite på Youtube.
 

PMD

Aktiv medlem
Sverige styrs inte av folket. Det styrs av internationella organisationer med hjälp mutade politiker. Under sista valet fuskade även yrkespolitikerna helt öppet till sig makten genom att använda dataprogram som fixade till valresultatet.
Vilka internationella organisationer syftar du på. The Bavarian Illuminati?
 

snakebunk

Aktiv medlem
Man undrar ju vilket datorprogram yrkespolitikerna använder när dom fuskar sig till makten. Kan det vara Lightroom? Jag tycker att det nya färgverktyget påminner misstänkt mycket om de olika partifärgerna. Men det är det såklart ingen journalist som vågar ta upp.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det korta svaret är: Ja.

[...]
Ja är ju ofta ett logiskt korrekt svar på en eller-fråga, det ger jag dig. Men med tanke på längden på Sten-åkes inlägg som avslutades med att usa:s system med elektorsröster effektivt stänger ute alla partier utom två så borde det finnas gott om ord att också beskriva ifall detta är något som är bra, eller om det är något dåligt.
Vad är för- respektive nackdelar med bara två partier? Och gärna i jämförelse med andra system.
 

PMD

Aktiv medlem
Min åsikt är att det är både bra och dåligt. Det är bra att det finns tydliga alternativ, men det kan vara dåligt att det inte finns en större mångfald.

Man bör också ha i minnet att USAs politiska system skiljer sig ganska mycket från t.ex. Sveriges parlamentarism. Det finns stora skillnader i vilka konsekvenser man får av att ha (i praktiken) endast två partier.
 

afe

Aktiv medlem
Det har hävdats valfusk både i USA och i den här tråden, från två lika trovärdiga debattörer. Någon tillförlitlig källa till att detta valfusk skett lär vi dock inte gå ...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Min åsikt är att det är både bra och dåligt. Det är bra att det finns tydliga alternativ, men det kan vara dåligt att det inte finns en större mångfald.

Man bör också ha i minnet att USAs politiska system skiljer sig ganska mycket från t.ex. Sveriges parlamentarism. Det finns stora skillnader i vilka konsekvenser man får av att ha (i praktiken) endast två partier.
Tänk vad enkelt om alla vägkorsningar alltid bestod av mötet mellan tre vägar: den väg jag kom ifrån plus de två jag har att välja på.

Nåväl, nu är Gretas tidning ute.
 
ANNONS