Annons

Handla från England nu när pundet är lågt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Hejsan..

Nu börjar man kunna spara riktigt många tusen på att handla från England.

Det jag undrar över, då jag inte handlat från utlandet på bra många år är hur dagens regelvärk ser ut. Gäller garantier för kamerahus och objektiv ?

Det är för tillfället Olympus jag kollar på.

Har hittat en affär som verkar seriös http://www.ffordes.co.uk någon som har erfarenhet eller tips på bättre ?

Mvh Johannes
 
Hm.. 500 kronors skillnad på en Em-5 Mk2 vet jag inte om jag skulle krångla med att handla från England för..
 
Haha, oj, det var skillnad, synd att Wex-sidan inte skickar utanför England bara..

Ok, det var ett mycket bättre pris :) Och lite mer seriöst också för en så liten sensor. I sverige är det alldeles för dyrt med små-sensor-kameror.
 
Haha, oj, det var skillnad, synd att Wex-sidan inte skickar utanför England bara..

Ok, det var ett mycket bättre pris :) Och lite mer seriöst också för en så liten sensor. I sverige är det alldeles för dyrt med små-sensor-kameror.

Märkligt. Jag har handlat där flera gånger, fast det var för några år sedan.
 
Hejsan..

Nu börjar man kunna spara riktigt många tusen på att handla från England.

Det jag undrar över, då jag inte handlat från utlandet på bra många år är hur dagens regelvärk ser ut. Gäller garantier för kamerahus och objektiv ?

Det är för tillfället Olympus jag kollar på.

Har hittat en affär som verkar seriös http://www.ffordes.co.uk någon som har erfarenhet eller tips på bättre ?

Mvh Johannes

Har bara gott att säga om http://www.srsmicrosystems.co.uk/, men har å andra sidan aldrig behövt åberopa garanti. Antar att prylarna måste skickas in på egen bekostnad, men det kan det ju vara värt om man sparar några tusenlappar. Sist jag handlade från dem var det dock Pentaxobjektiv, som, om de hade strulat, hade åtgärdats i Sverige pga Europa- eller världsgaranti. Hur det är med Olympus vet jag inte.
 
Fast på den engelska bilden är det inte 12-40 utan det mycket billigare 12-50
Frågan är vilket som ingår....
Sen är det kanske en icke-fråga om dom nu inte skickar till Sverige ändå.
 
Senast ändrad:
ffordes skickar till Sverige och det verkar även SRS göra och priserna är ungefär samma så priset ligger nog där i utlandet.

Mvh Johannes
 
Har bara gott att säga om http://www.srsmicrosystems.co.uk/, men har å andra sidan aldrig behövt åberopa garanti. Antar att prylarna måste skickas in på egen bekostnad, men det kan det ju vara värt om man sparar några tusenlappar. Sist jag handlade från dem var det dock Pentaxobjektiv, som, om de hade strulat, hade åtgärdats i Sverige pga Europa- eller världsgaranti. Hur det är med Olympus vet jag inte.

Mig veterligt är det EU regler som gör gällande att en garanti gäller i hela EU och inget som tillverkaren kan styra över.
 
Hejsan..

Nu börjar man kunna spara riktigt många tusen på att handla från England.

Det jag undrar över, då jag inte handlat från utlandet på bra många år är hur dagens regelvärk ser ut. Gäller garantier för kamerahus och objektiv ?

Det är för tillfället Olympus jag kollar på.

Har hittat en affär som verkar seriös http://www.ffordes.co.uk någon som har erfarenhet eller tips på bättre ?

Mvh Johannes

Ni svenskar i Sverige kan ju som sagt fynda här i England nu – grattis! Inte jag dock som får betalt i pund! :-( Kan bara tala mig varm om SRS Microsystems. Var där häromdagen på grund av ett problem med min K-1 och de löste det hela på ett mycket bra sätt.

Mvh
Fredrik
 
Mig veterligt är det EU regler som gör gällande att en garanti gäller i hela EU och inget som tillverkaren kan styra över.

Mycket möjligt, men jag lämnar ju hellre in en produkt på service i Sverige än skickar den till GB. Där tror jag att det skiljer tillverkare emellan, men är å andra sidan ej säker.
 
Jag brukar räkna in en fraktkostnad och addera framtida "problem" till det lägre priset och sedan se hur mycket lägre det ev är.

De senaste 3 åren begagnatpriserna varit markant lägre i Sverige än tex USA.
Tidigare var det värt att importera beggat därifrån även om man åkte på moms och tull.
I vissa fall idag ligger priserna i USA på samma nivå som i Sverige och i många ligger de markant högre än här hemma. Och det redan innan dollarn började stiga.

Ska man köpa från England idag bör man göra det innan de justerar upp sina priser efter nyinköp och lagerpåfyllning.
Begagnat kan vara billigare ett tag till.

Mycket möjligt, men jag lämnar ju hellre in en produkt på service i Sverige än skickar den till GB. Där tror jag att det skiljer tillverkare emellan, men är å andra sidan ej säker.
 
Har inte handlat kameror, men handlat fototillbehör på amazon.co.uk utan problem. Verkar vara generösa med garantier.
 
Mycket möjligt, men jag lämnar ju hellre in en produkt på service i Sverige än skickar den till GB. Där tror jag att det skiljer tillverkare emellan, men är å andra sidan ej säker.

Olympus har ingen serviceverkstad i Sverige, man får ändå skicka den utomlands för reparation. Inte ens säkert att de i UK inte måste posta utomlands, beror på var reparstionscentrat ligger.
 
Jag köpte ett Fujinon på eBay, från eInfinity - som inte var helt. Det levererades från UK.

Fuji Sverige tog det på garanti, räckte med kvitto, skickades till Varberg och kom helt i retur på några dagar.

Sedan kan man ju undra, var detta en okontrollerad retur (lådan såg dock helt ny ut, var det en gråimport eller något som lagts som andrasortering i fabriken (Kina) och som kom ut?

I Fuji's fall (fujirumors.com) tar man upp att Fuji nu agerar mot gråimportörer (USA) och att det finns produkter till salu med "According to Fujifilm, the cameras physically and materially differ from products authorised for import to and sale in the US."



-J!
 
Det kan bli en aning högre pris från UK (Ffordes ligger i Skottland). UK har 20% moms medan Sverige har 25% och om Ffordes säljer för mer än en viss summa (ett par hundratusen, har jag för mig) om året till Sverige så måste de ta svensk moms på försäljning till Sverige.

Skicka ett ebrev till Ffordes (eller vilken säljare du nu väljer) och fråga hur det ligger till.
 
Tack för info, svar och tips.

Just nu kollar jag mest på SRS då de verkar smidigast, billigt och har det jag vill ha i lager.

Mvh Johannes
 
Hejsan,

Det var inte så länge sedan jag handlade från Techinthebasket från England. Med frakt och allt så sparade jag ca 8000:- på en Nikon D810.

https://www.techinthebasket.com/

Lycka till
Mats

Kan ju vara att de inte har bättre priset på Sony prylar, Sony FE90 är "bara" ca 600SEK billigare från Tech***** 10.315SEK inkl frakt (10.990 från Cyberphoto)

Noterade dock att Amazon.de (tyskland) är billigare än Amazon.uk i pricerunner
 
ANNONS