Annons

Har fotosidan.se gjort dig till en bättre fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Har fotosidan.se gjort dig till en bättre fotograf?

  • Ja

    Röster: 954 76.1%
  • Nej

    Röster: 145 11.6%
  • Vet inte

    Röster: 154 12.3%

  • Totala väljare
    1,253

Bee

Aktiv medlem
Bättre fotograf

Absolut!! Tack vare inspiration och feedback från andra har jag utvecklat mig enormt! Jag är enormt glad över att FS finns! Numera är jag egenföretagare och det fungerar utmärkt! För något år sedan hade jag inte drömt om att kunna leva på mitt fotograferande, bland annat kanske jag ska säga jag lever inte enbart på fotograferingen utan gör en del annat också.

Undrar jag över något så får jag snabb hjälp via forumen och när jag ska köpa produkter så använder jag recensionerna.

Tack FS!! //Bee
 

Lars Horn

Aktiv medlem
En otrolig möjlighet........

Jag är väldigt tacksam att Fotosidan finns. Att kunna ställa frågor om allt som rör fotografering utan kommersiella intressen, är mycket unikt.

Recensionerna av allt som rör foto är en bra bas för att bedöma kvalitén när man ska skaffa något.
Mycket bra sökfunktioner och en trevlig stämning.

Hoppas verkligen att Fotosidan får vara kvar, jag ska nu dessutom anmäla mig för ett guld-medlemsskap.
 

Sedell

Aktiv medlem
Svår fråga, för frågan är hur jag hade utvecklats utan fotosidan?

Sedan jag blev medlem här har jag utvecklat mig mycket. Men när jag registrerade mig här hade jag just köpt en digital kamera vilket har bidragit otroligt till min utveckling. Jag har kunnat testa och exprementera som jag aldrig hade haft råd med utan digitala tekniken.

Jag tror fotosidan har snabbat på min utveckling endel.
 

Chewbacca

Aktiv medlem
Den har definitivt økat mina kunskaper om foto och kameror iaf. Sen hur jag hanterar det ær en annan sak :) Men det kænns bra iaf :)
 

Artificiell

Aktiv medlem
Tveklöst!

Men jag skulle förmodligen vara en ännu bättre fotograf idag om antalet bilder i olika pooler inte var så stort...

U
 

Njård

Aktiv medlem
Absolut! FS har hjälpt mig att bli en bättre fotograf. Speciellt genom att få konstruktiv kritik på mina bilder samt att få ta del andras seende på mina foton.
Jag utvecklas och kan sen ge vidare konstruktiv kritik. Det är otroligt lärorikt att läsa andras kritik också.
FS är en stor inspirationskälla för mig.
 

AnteVante

Aktiv medlem
Fotosidan har definitivt gjort mig till en bättre fotograf.
Eller rättare sagt hjälpt mig förstå varför bilderna inte blivit som jag hoppats eller velat att dom ska bli.
Fått tips och inspiration på hur jag ska kunna göra annorlunda för att få den där roliga / speciella bilden.
 

Britt-Inger

Aktiv medlem
Jag är precis nybörjare här på sajten och jag tycker den är förträfflig redan nu och har redan lärt mig ett par saker. Så visst kommer denna sidan att hjälpa mig framöver.
 

Sköldpadda

Aktiv medlem
Man lär sig något nytt varje dag.

Även om jag inte alltid får kommentar på mina bilder så är det intressant att se hur andra har tagit sina bilder och hur de har efterbehandlat dem.
När jag kikar på andras bilder här blir det ofta: "Va häftigt det måste jag prova."
Med mer eller mindre lyckat resultat.
Det enda som jag tycker är lite synd är att det är få som skriver exakt vad det har gjort med bilden när det gäller efterbehandlig, och det måste jag erkänna att jag är rätt dålig på själv med.
 

Thiger

Avslutat medlemskap
Ja, jag tycker nog det...tack vare dom goda råden i forumen. För mig är fotografi en utmaning, att våga , att våga misslyckas, och att ha kul!
 

Danlo

Avslutat medlemskap
1)

Nja. Åtminstone i början de första två åren för mig.. Men, har man fotosidan som enda referens så är det tyvärr kört.. För att bli duktig måste man titta på proffsens bilder, och framför allt -ha öga för att se att det faktiskt är skillnad mot pappas semsesterbilder (som för övrigt verkar vara den referens de flesta använder när de ska ta en "bra bild" här på fotosidan)

En sak som jag tror får många att tyvärr bli sämre fotografer är att "photo.net-amerikanskt-photoshoplek-jättehögkontrast-hudutslätnings-sofnings-amatör-looken" såååå ofta premieras och höjs till skyarna.. Det är väldigt synd.

2)

Ja, recensions-delen är helt underbar, och forumen likaså. Har lärt mig en del från artiklarna också.
 
Senast ändrad:

kenny_lex

Avslutat medlemskap
När jag kom till Fotosidan första gången trodde jag att jag skulle få ut mycket av det, men det visade sig att även de som kallade sig proffs talade om myter, falsk kunskap och även hade fel när det gälde fotograferingens grunder.

När det gäller att utvecklas som fotograf så har biblioteket, gallerier och kulturhuset vart till större nytta, men när det gäller bild -editering och -manipulering så har Fotosidan lärt mig mycket och jag vet nu att flera av de bilder som jag gillat är ett resultat av Photoshop och att man kallar detta för "det digitala mörkrummet" och "efter arbete" osv.

Dock har forumet vart en guldgruva när det gäller hårdvara och att få tips och köpråd samt lite idéer om hur man förbättrar bilder så man tex får bort de lila störningarna vig kontraster och hur man förbättrar kontrast och lägger på skärpa mm. Men det är inte att bli en bättre fotograf utan enbart att lära sig hur man får ut det mesta ur en kamera som inte är så bra.
 

Britt-Inger

Aktiv medlem
Var har du läst: om hur man förbättrar bilder så man tex får bort de lila störningarna vid kontraster ?
Och hur får man bort dem ?
Jag har provat att få bort kromatisk aberration genon att man tar bort färgbrus till 100 % i Photoshop med ett lyckat resultat. Det försvann helt och hållet. Men finns det fler sätt skulle jag gärna vilja veta det ?
 

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Lät kan man förklara det så här och det kräver en del manuellt arbete i Photoshop.

1 Kopiera bilden till ett nytt lager.
2 markera alla områden som har dessa störningar
3 drag ner saturation för de färger som berörs.
4 ändra ljusstyrkan om det behövs.
5 Sätt det översta lagret till "color"

Vad som händer nu är att de ställen där färgen är den samma kommer att vara oberörda, men på de områden man ändrade färgerna kommer dessa att förändra färgerna på bakgrunden. Då dessa störningar förekommer i kontraster brukar det räcka med att man gör dessa störningar ljusare.

Denna metod är som sagt manuell, men dessa metoder ger bäst resultat och med flera lager kan man använda olika färger för att korrigera dessa problem vilket kan vara bra om de tex uppstått mot en blå himmel och då man hellre vill ha en blå färg än en vit.

(Men nu när du säger att du inte sett nått liknande börjar jag bli osäker och kanske jag mins fel och läste detta på nått annat forum, ve och fasa).
 
Jätte nöjd

Hej!
Jag är ganska ny här, och jag har fått massa tipps av duktiga och snälla fotografer!! Om jag får ett problem så vet jag att här kan jag få hjälp snabbt och smidigt. So Thank You!!!
Så på frågan: Jag har blivit bättre men det är lång väg kvar, En rolig väg ))
// Tomas
 

Tobber

Aktiv medlem
Tycker att jag har fått hjälp med dom flesta problem jag stött på sedan jag började fotografera digitalt.
Forumet är en riktig resurs med kunniga fotografer som tar sig tid att förklara och hjälpa andra.Så svaret är ja !!
 
ANNONS