Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hitta på din drömpryl/finess

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en separat ljusmätare som sänder mätvärdet till kameran (med IR eller nåt) så att kameran själv ställer in värdet.
Jag ska kunna ta flera mätpunkter och kameran kan då räkna ut medelvärdet av dessa där den står för sig själv på stativet.

Vilken pryl eller finess vill Du ha?
Spåna fritt, det här är en tråd om saker som inte finns (ännu?).
 
Bryggarn skrev:
Jag skulle vilja ha en separat ljusmätare som sänder mätvärdet till kameran (med IR eller nåt) så att kameran själv ställer in värdet.
Jag ska kunna ta flera mätpunkter och kameran kan då räkna ut medelvärdet av dessa där den står för sig själv på stativet.

Vilken pryl eller finess vill Du ha?
Spåna fritt, det här är en tråd om saker som inte finns (ännu?).

Just nu så kan jag inte hitta på någon idé (är för trött), men jag måste säga att din idé var väldigt bra.

/ Marcus
 
jag vill ha en billig och extremt bra rengörare för ccd:er. Den ska monteras på bajonetten, man trycker på en knapp, väntar femton sekunder och sen är ccd:n garanterat dammfri. Det vore nåt det.
 
Dadigan skrev:
jag vill ha en billig och extremt bra rengörare för ccd:er. Den ska monteras på bajonetten, man trycker på en knapp, väntar femton sekunder och sen är ccd:n garanterat dammfri. Det vore nåt det.

Hittar du nån får du hojta till
 
Jag vill ha en hyggligt kompakt digitalkamera med kvadratisk sensor på säg 40x40 mm. Den skall ha ordentliga förställningsmöjligheter, alltså i stil med en storformatskamera i miniatyr. Sökaren skall vara elektronisk i form av en väl avskärmad och stor lcd-skärm.
 
Det var en väääldigt bra ide du hade Magnus!

Själv så önskar jag:
-Att det fanns en funktion som gjorde att jag kunde flytta aktiveringen av IS,funktionen till en annan knapp utan att den följer AF,en. Irriterar mig ofta att jag måste aktivera AF bara för att starta IS.

-Att det fanns en mjuk solcellpanel som jag kune ha bak på ryggsäcken som kunde underhållsladda ett batteripack i fickan redo i vinterkylan...

-Att det fanns en fast spegel som inte rör sig i huset,, så att man ser bilden hela tiden UTAN att förlora ljus.

etc,, det var det jag kom på nu:)

Mvh Niclas.
 
Re: Re: Hitta på din drömpryl/finess

Staffan skrev:
Polaroid-dia av högsta kvalitet.

Eller en digital kopia av alla analoga bilder jag tar/tänker ta.


-En diapolaroid som dessutom är mer miljövänlig än dagens polaroid!

-Jag hade hellre sett att man av digitala filer kunde skapa högkvalitativa dias!! Tänk er dias i typ 6x8,5cm från en 11Mp kamera,, huj huj så fint det hade varit på mitt ljusbord!!
Det hade plötsligt gett mellanformatoriginal av småbildshuset på ett vis:)

Mvh Niclas, som äälskar DIA:)!
 
Jag kom just att tänka på en sak som hade varit praktiskt.

Tänk er en vanlig analog kamera men som också är digital i den bemärkelsen att när du exponerar filmen så exponeras också en bildsensor som skicka bilden vidare så att den visas på en liten monitor precis som på en digitalkamera.

Du kan med andra ord kontrolera exponering, så att ingen blinkade osv. Men du har samma fördel som med analog med att kunna använda din favoritfilm, ingen brännvidsförlänging, med mera. Det skulle dessuton gå snabbare än med en digitalare eftersom bilden inte ska lagras digitalt utom en lågupplöst kopia i ett ramminne.


Frågan är om man borde tipsa några tillverkare om denna diskution, vem vet, grejerna kanske kommer ut på marknade då?

Greve Nickon
 
Re: Re: Hitta på din drömpryl/finess

Staffan skrev:
Polaroid-dia av högsta kvalitet.


Polaroid diafilm tror jag finns, men högsta kvalitet kan väl diskuteras.

Jag glömde nämna att min ljusmätare givetvis också kan utlösa slutaren på kameran trådlöst, så jag slipper trassla med trådutlösare.
 
jag skulle vilja att det var möjligt att man befann sig på två ställen samtidigt, bakom och framför kameran. eller ja, nån anordning som gjorde det lättare att vara fotograf och modell. samtidigt

( förmodligen är det bra att jag inte hittat nåt enkelt sätt. är självupptagen så det räcker och blir över)
 
En 12-800mm f/1,4 IS USM, superkvallite över hela brännvidden! valfri motivlackering, pris endast 995:-

de hade vart nåt...
 
Re: Re: Re: Hitta på din drömpryl/finess

Niclasfoto skrev:
-En diapolaroid som dessutom är mer miljövänlig än dagens polaroid!

-Jag hade hellre sett att man av digitala filer kunde skapa högkvalitativa dias!! Tänk er dias i typ 6x8,5cm från en 11Mp kamera,, huj huj så fint det hade varit på mitt ljusbord!!
Det hade plötsligt gett mellanformatoriginal av småbildshuset på ett vis:)

Mvh Niclas, som äälskar DIA:)!

Har för mig att jag sett något labb som gör digitala kopior på genomsikt, kanske inte riktigt dia kvallitet, men iaf fotografiskt 400dpi. Tror att det var www.dox.se

/N
 
Bryggarn skrev:

Vilken pryl eller finess vill Du ha?
Spåna fritt, det här är en tråd om saker som inte finns (ännu?).

Ett billigt och riktigt bra bakstycke med CCD till min gamla Nikon F-301.

För några år sedan läste jag om en "filmrulle" som skulle innehålla minne och en platta som stack ur "filmrullen" som film gör men med en ccd på. Denna pryl skulle man sedak kunna sätta i vilken 35mm kamera som helst och fota digitalt.
Det vore nog en kul pryl, dock ser jag hel del nackdelar mm, men.
 
Bryggarn skrev:
Jag skulle vilja ha en separat ljusmätare som sänder mätvärdet till kameran (med IR eller nåt) så att kameran själv ställer in värdet.
Jag ska kunna ta flera mätpunkter och kameran kan då räkna ut medelvärdet av dessa där den står för sig själv på stativet.
Minolta hade ett sådant system förut. Med en lös exponeringsmätare kunde man både sända mätdata och utlösa slutaren.
 
Greve Nickon skrev:
Jag kom just att tänka på en sak som hade varit praktiskt.

Tänk er en vanlig analog kamera men som också är digital i den bemärkelsen att när du exponerar filmen så exponeras också en bildsensor som skicka bilden vidare så att den visas på en liten monitor precis som på en digitalkamera.

Du kan med andra ord kontrolera exponering, så att ingen blinkade osv. Men du har samma fördel som med analog med att kunna använda din favoritfilm, ingen brännvidsförlänging, med mera. Det skulle dessuton gå snabbare än med en digitalare eftersom bilden inte ska lagras digitalt utom en lågupplöst kopia i ett ramminne.


Frågan är om man borde tipsa några tillverkare om denna diskution, vem vet, grejerna kanske kommer ut på marknade då?

Greve Nickon

För några år sedan hade faktiskt Kodak en APS-kompakt med den funktionen. Tanken var att man skulle kunna välja vilka bilder man ville kopiera. Vet inte om det blev någon hit.
 
Jag vill ha höghastighetsbluetooth i kameran som kan användas dels för att föra över bilder till datorn, dels för att kunna använda Magnus eminenta ljusmätare (och varför inte fjärrutlösare?). Sen vill jag gärna ha GPS i kameran också, så att kameran lagrar positionen i RAW-filen.

Eller varför inte en kamera som lagrar hela landskapet i 3D, givetvis extremt högupplöst, så man kan komponera om hemma vid datorn :)

Eller mer realistiskt: En spotmätare som markerar mätpunkten med en laser!
 
* En indikator i sökaren som visar om kameran är i våg eller inte.

* Bländarring på nya Nikkor objektiv som gör dom användbara på äldre kamerahus.
 
ANNONS