Annons

Hjälp mig lite här..

Produkter
(logga in för att koppla)

DjurJessica

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag ska klargöra att jag har INTE eget företag, däremot brukar jag då och då sälja mina bilder när jag fotar träningar/tävlingar och då blir det inkomst från hobbyverksamhet, och då jag själv inte anser mig ha tiden att ha ett eget företag så vill jag hålla det på den nivån.

Nu är det så att jag sålde några bilder från en träning till en tjej som la dessa på sin facebook och instagram vilket är det sedvanliga med hästmänniskor och det "räknar jag med" när jag säljer mina bilder även om jag väl formellt säljer dem för privat bruk om inget annat anges.
Jag är ok med att man delar på bloggar och sociala medier SOM PRIVATPERSON om man nu ändå köpt bilden. Däremot säger jag inget om att man får okeja den till tidningsartiklar eller liknande.

Nu har i alla fall den här tjejen som köpte några bilder av mig gett en journalist ett ok att ta min bild från hennes sociala media och använda som en del i ett reportage, utan min vetskap. Att jag fick veta det var för att jag senare fick se bilden i tryck med text runtomkring och ganska kraftigt beskuren och inte heller någon byline med mitt namn. Jag kontaktade tjejen och undrade vilken tidning det kom ifrån, eftersom bilden på urklippet var från hennes instagram.
Jag förklarade att jag ville komma i kontakt med tidningen och om möjligt få ersättning eller i alla fall föra en diskussion gällande detta för det känns inte ok att man stjäl min bild, beskär den och inte ger fotografen någon byline. Jag är medveten om att detta är något som händer relativt ofta men det är första gången min bild blivit publicerad på så vis, och nu känner jag att jag vill ha ersättning då bilden de facto är publicerad, plus att redigering och byline saknas, tre såvitt jag vet ganska uppenbara fel om man ska följa upphovsrättslagstiftningen. Eller?

Tjejen säger då att nej, det är jag som gjort fel, du får fakturera mig personligen men jag visste inte att jag inte fick dela med mig av bilden när jag köpt den.

Min fråga är nu
A) Hur långt hade ni tagit saken, jag har informerat om att jag i första hand är intresserad av att kommunicera med tidningen. Inte henne. Men hon vägrar uppge tidningens namn. rent lagligt har väl BÅDE hon och tidningen gjort fel? Vad ska jag fakturera henne för och vad ska jag fakturera tidningen för?

B) Hon säger "skicka en faktura" men jag har ingen aning om vilka summor jag ska skriva, jag vet att det skjuter i höjden när det är olovlig spridning, olovlig publicering och så vidare, men vad för summor är det på ett ungefär? eftersom jag är "privatperson" vet jag inte riktigt hur mycket jag ska ta eller hur hårt jag ska gå fram. DOCK vill jag banne mig ha skäligt betalt och det känns inte ok det som hänt. Jag har beställt en prislista men den verkar ha kommit bort då det var flera veckor sedan, så nu vänder jag mig till er och undrar om ni kan hjälpa mig med prissättningen kanske.. Det var en bild som var ungefär 8x8 cm publicerad har jag fått veta. Ingen byline, kraftigt beskuren. Olovligt publicerad.

Och slutligen.. hade ni gått vidare med saken till polis för att på så vis komma fram till vilken tidning det rör sig om när tjejen verkligen vägrar säga något, hon har sagt uttryckligen att det säger hon inget om såvida jag inte polisanmäler henne, då framkommer det i förhör. Men det känns ju lite sådär.. Samtidigt ÄR det ju ett lagbrott och det ÄR ju framför allt tidningen jag är intresserad av.. Vet inte riktigt hur jag ska göra faktiskt.

Tack på förhand.
 
Vet du inte vilken tidning det är kan du glömma all form av ersättning/dialog.
Så antingen går du till biblioteket och läser hästtidningar, eller så lägger du upp en länk här/i hästforum och låter internet hitta bilden och tidningen åt dig.

Därefter fakturerar du tidningen.
 
Vet du inte vilken tidning det är kan du glömma all form av ersättning/dialog.
Så antingen går du till biblioteket och läser hästtidningar, eller så lägger du upp en länk här/i hästforum och låter internet hitta bilden och tidningen åt dig.

Därefter fakturerar du tidningen.

Jag har nu lyckats få reda på vilken tidning det gäller, och jag har också pratat med journalisten som gjort artikeln och man vill ju VERKLIGEN inte vara tillmötesgående kan jag ju säga. Det var jag som fick skäll för att jag inte lagt logga på bilden (när någon köper bilden för privat bruk lägger jag ingen logga) och när jag inte köpte att man gjort ett "ärligt misstag" utan ifrågasatte hur ansvarig utgivare kunde godkänna att man trycker bilder där man inte vet vem som fotat, så var det plötsligt tjejen på bilden som gjort fel och näst intill lurat på dem bilden lät det som.
Eget ansvar fanns inte på kartan. Så trist inställning!!

När jag började förhöra mig om vad de normalt sett betalar för en bild så blev svaret "500 för en liten och 1000 för en stor... du kan få tusen kronor och så gör vi en rättelse i nästa nummer. "
Jag tackade men när en tidning gått ut i ca 40 000 exemplar som denna nu gjort, så känns det inte riktigt rättvist att de ska komma undan med en tusenlapp. Jag sa att det var en fin tanke men att jag fortfarande vill att man gör rätt för sig också och betalar för olovlig användning, utebliven byline, olovligt framställande av kopia osv... men att jag inte hade siffrorna helt klara för mig och måste återkomma.

Det är här jag kommer behöva er hjälp. Bilden trycktes alltså i en tidning med nästan 40.000 ex, den var ca 6x6 cm och mitt ordinarie grundpris för bilden är 500 kr.
Vad ska jag rimligen begära i ersättning? Som sagt, min broschyr verkar vara på avvägar och jag vill gärna kunna ge ett besked till tidningen så fort som möjligt för nu har de börjat gå på tjejen som är på bilden och det känns inte heller riktigt rätt, de försöker lägga skulden för hela saken på henne.
Den del HON ska stå för är ju i så fall att ha delat ut den till tidningen, men vad kan DET i så fall vara värt, hon undrar nämligen själv vad hon ska betala för att HON ska ha gjort rätt för sig..
Mvh
 
Återanvände en bild för några år sedan. Hade bara tillstånd för en publisering, den första.
Fotografen krävde 10 000:- men efter lite förhandlande slutade det på 2000:-. Upplaga ca 20 000 ex.
Om det är till någon vägledning.
 
När jag började förhöra mig om vad de normalt sett betalar för en bild så blev svaret "500 för en liten och 1000 för en stor... du kan få tusen kronor och så gör vi en rättelse i nästa nummer. "

... mitt ordinarie grundpris för bilden är 500 kr.

Vad ska jag rimligen begära i ersättning?

Om jag förstår dig rätt hade du begärt 500 kr om de frågat dig i förväg. Då låter 1000-1500 kr som en rimlig ersättning för den olovliga publiceringen.
 
På sociala medier sprids bilder obegränsat och det verkar vara OK, medan en hästtidning med blygsam upplaga inte är OK. Vad är skillnaden?
Jag skulle nog se det som "läropengar". Det handlar ändå inte om några stora summor. Var tydligare med vad som gäller nästa gång bilder överlåts.
 
Håller md Ventures. Jag hade nog låtit saken bero och sagt till tidningen "okidocki, jag bjuder på bilden den här gången". Och fortsättningsvis vara tydlig med vad som gäller i fråga om spridning av dina bilder. Dessutom kan du ju ta det som "bra reklam". En ganska spridd tidning har ju uppenbarligen tyckt att din bild varit värd att publiceras.....;-)
 
Och slutligen.. hade ni gått vidare med saken till polis för att på så vis komma fram till vilken tidning det rör sig om när tjejen verkligen vägrar säga något, hon har sagt uttryckligen att det säger hon inget om såvida jag inte polisanmäler henne, då framkommer det i förhör. Men det känns ju lite sådär.. Samtidigt ÄR det ju ett lagbrott och det ÄR ju framför allt tidningen jag är intresserad av.. Vet inte riktigt hur jag ska göra faktiskt.

Tack på förhand.

Polisanmälan hade jag inte gjort, kan inte se att tidningen gjort sig skyldig till något brott och att polisanmäla någon man sålt en bild till för att denne av okunskap lämnat bilden till en tidning för ett reportage känns inte som att det kommer att leda till något förutom slöseri med polisens resurser.

Tycker 1000 kr plus rättelse i nästa nummer låter ganska bra :)
 
Detta avser en arkivbild i redaktionellt syfte, dvs en bild du tagit utan uppdrag från varken tidning eller tjejen och där ingen av dem använder bilden i kommersiellt syfte.

Enligt SFFs prislista sidan 9, så skulle det innebära ca 1300 kr vid en upplaga på 50 000 kr.

Du har redan fått 500 kr av tjejen för bilden och om du inte skriftligen meddelat henne att hon inte fick lämna bilden vidare till tidningar osv så tycker jag hon bör få göra det. Du har ju fortfarande kvar bilden och kan sälja den om du så önskar, då det inte finns avtal från tjejen som säger att du inte får.

Jag tycker 1000 kr för bilden och rättelse var skäligt av tidningen att erbjuda.
 
... nu har de börjat gå på tjejen som är på bilden och det känns inte heller riktigt rätt, de försöker lägga skulden för hela saken på henne ...

Såg denna del och tänkte även ge min syn på denna, då det är helt korrekt enligt mig.

Du som fotograf går på tidningen (som erbjöd dig 1000 kr) och de går i sin tur till den som gett dem bilden "med löfte om att den gick att använda kostnadsfritt". Tidningen kräver då samma summa av tjejen som de får betala till dig.

Tidningar har dock ett större ansvar och behöver ha frågat tjejen om det gick att använda bilden. Har de inte gjort det så kan de i sin tur inte kräva tjejen. Troligen har det väl blivit lite slarvigt (som vanligt) från privatpersoner som tror att allt man kan dela på sociala medier kan delas på andra sätt också.
 
Detta avser en arkivbild i redaktionellt syfte, dvs en bild du tagit utan uppdrag från varken tidning eller tjejen och där ingen av dem använder bilden i kommersiellt syfte.
Hur får du det till att tidningen inte använde bilden i kommersiellt syfte?

Såvitt jag begriper är det en kommersiell tidning, dvs tidningen avser att gå med vinst precis som de flesta tidningar (även om rätt många inte klarar sig utan presstöd; presstöd lär dock knappast vara aktuellt i det här fallet).
 
tycker du gör fel som ältar det här, en bilds värde ska inte skapas genom dess olovliga användande och därmed skadeståndskrav. om du sålde den så borde fulla rättigheter övergå till den nya ägaren. såhär är ju inte världen skapt och därför har vi anti pirater som jagar pirater och allmän otrevlig stämning där pengar tydligen är motivet till att förstöra eventuella framtida goda relationer människor emellan. jag är expert på att dela med mig av skapelser och ta del av andras gratis utan att bli tillfrågad eller fråga själv. var mot andra som du vill andra vara mot dig. typ. för handen på hjärtat är vi alla skurkar som inte vill bli påkomna med handen i syltburken.
 
ANNONS