Annons

Hjälp och tips till utställning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mio L.

Aktiv medlem
Nu är det så att vi är fyra fotografer som har fått förmånen att ställa ut våra alster i Konsthallen i stan under en månad i höst.

Vi skulle vilja göra något annorlunda och inte bara hänga bilder på väggarna.

Har du tips, idéer eller kanske rent av någon bild på något kul och annorlunda som du sett så hör av dig och dela med dig!

/
Maria
 
Vill man vara originell och annorlunda så är det bäst om man är det utifrån sin egen fantasi och kraft.

Men i alla fall:
Projicera bilder på väggarna eller kör en video.
Skriv ut på tyg och häng fritt i rummet.
Figurklipp och gör ett stort pussel på golvet.
Bygg ett tittskåp med små bilder bakom luckor.
Ha ett mörkt rum med rörliga spotlights som lyser upp bilderna slumpmässigt.

Gå på många konstutställningar!
Gå på muséer!

Fundera på vad just era bilder vill förmedla och hitta ett uttryck som passar just dem!
 
Senast ändrad:
Stina.D skrev:
...Ha ett mörkt rum med rörliga spotlights som lyser upp bilderna slumpmässigt...

Kul idé. Kanske helt enkelt ett bildspel där man som tittare får snurra runt lite för att se allt.
Iom spotlights så behöver man ju inte heller begränsa sig till foton, även skulpturer och installationer kan ju belysas.

Under vernisagen kan man ju även lysa på förfriskningsbordet ibland :)
 
Nja... det är snarare så att vi behöver lite idéer om på hur man kan hänga bilderna, utöver de som ska vara på väggarna...

Vi kan inte hänga i linor eller på nät, det funkar inte med larmet som är nattetid...

Ljussättning och sånt löser sig när vi väl vet hur vi ska hänga bilderna...

Bildspel och liknande är inte heller aktuellt. Det kommer uteslutande att vara bilder inom glas och ram...
 
Nu fattar jag ingenting?

Ni skriver: "Vi skulle vilja göra något annorlunda och inte bara hänga bilder på väggarna."

Men det ska bara vara bilder som hänger och inte löst och inte bara på väggarna...

Menar ni tips på hur man bygger skärmväggar eller vad?
 
Jag ska försöka förklara mig...

Vi har tillgång till konsthallen som är ett stort rum men tyvvärr bara har två väggar där man kan hänga bilder. Det ska vi också göra, men vi vill göra något mer utöver det...

Alltså, vi vill hänga fler bilder men frågan är hur. Vi vet vad vi inte vill och det är skärmväggar...

Vi har funderat på att hänga galvat nät på rulle från golv till tak, och sedan hänga inramade bilder på nätet. Men det visade sig att det ev kunde utlösa rörelsedetektorlarmet som finns nattetid så det är uteslutet, samma gäller för bilder som hänger i linor...

Så det jag egentligen är ute efter är alternativ till skärmväggar...

Hitta något annat kul att bygga upp/montera/skapa i mitten av rummet eller på annan plats och som man kan hänga bilder på...

Någonting som förhöjer intrycket samtidigt som det är funktionellt...

Hoppas jag har lyckats förklara mig någorlunda...
 
Jag såg en hängning en gång som jag fastnade för – tror att det var på Elmia-mässan. Bilderna var monterade på plexiglas som hängde fritt rummet.

En annan idé som jag provat i liten skala är att ta fram kopior på sk. ljuslådematerial – som är halvt genomskinligt. Har man belysning bakom så får bilderna då nästan samma känsla som en diabild. Det är dock inte helt gratis, och kräver både att bild och ljus är rätt.
 
Senast ändrad:
ANNONS