Annons

Hobbyverksamhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Da2

Aktiv medlem
Hej,

Jag är en hobbyfotograf som funderar på att börja ta fotouppdrag i en liten skala. Är främst intresserad av att fotografera människor under bröllop och andra typer av event. Till en början kommer jag ta en låg ersättning för arbetet för att känna av litegrann och se hur saker utvecklar sig. Tidigare har jag mest fotograferat natur. Min största fundering är självklart hur jag ska nå ut till en publik. Några saker jag funderat på är:

1. Starta en blogg och lägga upp bilder tagna av mig.
2. Annons på blocket.
3. Grupp på FB.
4. Annons i lokala tidningen.

Vad har ni för andra tips för att landa uppdragen? Andra tips och synpunkter? Tack!
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Du får i en "Hobbyverksamhet" inte göra uppdrag för någon annan.
Vilket gör att du inte kan köra verksamheten som hobbyverksamhet om du vill kunna ta in uppdrag som bröllop eller liknande.

Skatteverket; sa:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.
Källa:
http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html
 

Da2

Aktiv medlem
Ringde igen och nu kom vi fram till att det är enskild firma som är den bästa bolagsformen.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ringde igen och nu kom vi fram till att det är enskild firma som är den bästa bolagsformen.
Beror på din omsättning och varaktighet.

Som privatperson får du göra uppdrag åt andra privatpersoner. Högsta tillåtna att tjäna är 10.000 kr/år och person.
Du ska inte ta upp det i din hobbyverksamhet utan ska deklarera detta vid sidan om i SKV 2050-T1 (OBS, inte i T2) blanketten. Du behöver heller inte betala arbetgivaravgiften utan du betalar "normal" skatt när du deklarerar.
Har du enskilt firma så "åker" du på sociala avgifterna också.

/stefan
 

Da2

Aktiv medlem
Beror på din omsättning och varaktighet.

Som privatperson får du göra uppdrag åt andra privatpersoner. Högsta tillåtna att tjäna är 10.000 kr/år och person.
Du ska inte ta upp det i din hobbyverksamhet utan ska deklarera detta vid sidan om i SKV 2050-T1 (OBS, inte i T2) blanketten. Du behöver heller inte betala arbetgivaravgiften utan du betalar "normal" skatt när du deklarerar.
Har du enskilt firma så "åker" du på sociala avgifterna också.

/stefan
Svaret från skatteverket lät annorlunda. De sa att om jag som bedriver hobbyverksamhet utför uppdrag åt annan privatperson så måste uppdragsgivaren skicka in kontrolluppgifter till skatteverket, vilket gör det hela väldigt krångligt och osmidigt. Han som svarade hos skatteverket verkade väldigt svävande i sina svar.

Kan någon ge klarhet i detta??
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Så skrev jag väl inte? Jag skrev att du INTE ska ta upp det som hobbyverksamhet utan gör du bara nån enstaka uppdrag så kan du ta upp det i T1-blanketten. Ska du däremot ha det varaktigt så blir det näringsverksamhet.
Håll alltså hobbyverksamheten och bröllopsuppdragen separata. De kommer inte med varandra att göra.
Du kan då heller inte kvitta någon förlust i hobbyverksamheten i T1-blanketten.

De behöver inte skicka in kontrollupgifter såvida ni inte tagit med detta i betalningen.

EDIT: Läser igenom ditt första inlägg och det verkar se ut som du vill kunna livnära dig på detta i slutändan? Åtminstone gå med vinst?`Glöm då ovanstående och starta enskilt firma.

/stefan
 

Cambora

Aktiv medlem
Intressant information Stefan! Kollade upp SKV 2050-T1 samt skattereglerna för privatpersoner (SKV 330) och allt verkar stämma (inte för att jag misstror dig). Jag kan alltså ange upp till 10 000:- per år för beställda jobb (vilket jag inte når upp i) och på detta räknas endast vanlig skatt? Enskilda försäljningar av bilder etc går som hobbyverksamhet.

Nej, jag har inga avsikter att leva på detta men skadar ju inte om man kan få in lite kosing till att utveckla hobbyn (jobbar heltid inom IT).

Ursäkta om tråden lånades, jag är i alla fall OT :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja det stämmer bra. 9.999 kr faktiskt. Inte 10.000 kr ;)
Och det är per person per år (fysisk uppdragsgivare)

/Stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja tyvärr räknas inget inom fotografi som konst när vi pratar om Skatteverket. De betalar väl annan typ av skatt också?!?
 

Saarikko

Aktiv medlem
Fotografi är också konst, iaf enligt mig. Vet inte hur du ser på saken och vad du har för definition om det.

Konstnärer ska, enligt lag, gå under betäckningen "egenföretagare" och inneha "F-skattsedel", men det är inget måste om du inte tjänar mer än 24 000 kr per kalenderår på dina verk. Du får även ha ett fast jobb även om du målar och säljer tavlor.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad du, jag, klubbar, föreningar anser bryr sig Skatteverket sig inte om. Kalla du vad du vill, men du skattar inte som konstnär gällande fotografi.
 

Umi71

Aktiv medlem
Fotografi är också konst, iaf enligt mig. Vet inte hur du ser på saken och vad du har för definition om det.

Konstnärer ska, enligt lag, gå under betäckningen "egenföretagare" och inneha "F-skattsedel", men det är inget måste om du inte tjänar mer än 24 000 kr per kalenderår på dina verk. Du får även ha ett fast jobb även om du målar och säljer tavlor.
Nu är det ju inte gemene man som sätter stämpel på vad som är vad, vi kan kalla fotograferandet vad vi vill men i slutändan är det någon annan som bestämmer vad det är i laglig och skatteteknisk mening.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Man kan syssla med bröllops- och porträttfotografi i viss mån och med rätten att tjäna pengar på det så länge man inte marknadsför sig som TS vill göra, att denne vill synas på tidningar och hemsidor om diverse arbeten.

Bästa sättet att kunna tjäna en liten summa peng är med rykte mellan folk i sin närkrets än att gå stort som sedan leder till skattebetalning. För om man vill marknadsföra sig stort osv så måste man inneha F-skattesedel och stämpla sig som egenföretagare och det är ju självklart.
 

afe

Aktiv medlem
Marknadsföring och skattskyldighet har mycket lite med varandra att göra. Betalar man inte skatt jobbar man svart, och risken för upptäckt är måhända lägre om man inte marknadsför sig.

Jag tycker inte det är ok att jobba svart, och jag tror många medlemmar håller med mig - i synnerhet de som driver egen verksamhet och måste konkurrera med skattefuskare ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Som privatperson får du göra uppdrag åt andra privatpersoner. Högsta tillåtna att tjäna är 10.000 kr/år och person. (...) Du behöver heller inte betala arbetgivaravgiften utan du betalar "normal" skatt när du deklarerar.
Det där tror jag du har missuppfattat. Tvärtom SKA du då betala arbetsgivaravgifter även om du är A-skattare.

Så här skriver Skatteverket i broschyren SKV330 (sid 24):

"Den som har A-skatt ska betala egenavgifter på ersättning för arbete som understiger 10 000 kr per utbetalare om denne är fysisk person."
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hur förklarar du då att Skatteverket skriver en sak medan du hävdar motsatsen?
Läste vad du du skrev och och läst på deras hemsida. Det gör ändå inte att det blir rätt eftersom detta fick jag reda på en kurs där skatteverket var med och bekräftat av min revisor. finns säker paragrafer som reglerar detta som man måste djupdyka ner för att förstå.
Dock gjorde det ingen effekt ändå för min egen del då jag effektivt separerat tjänst (T2 blankett) och hobbyverksamhet åt genom att vara relativ billig i tjänstdelen.
Jag motsäger inget som du hänvisar till i text utan mina påståenden kommer direkt ur 2 fysiska personer som jobbar på olika sätt inom skattefrågor. Jag deklarerar i T2-blanketten och ser glad ut ändå eftersom den är en bråkdel av allt annat.

Enklaste är att gå med deklarationen till skatteverket och be dom om hjälp eller som jag lämna det till revisor.

/Stefan
 
ANNONS