Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbyverksamhet

Produkter
(logga in för att koppla)

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Är det inte skillnad ifall en privat person köper en tjänst av en privatperson?
Iaf skatteverkets ombud hänvisade till T2-blanketten och nämnde att det enda man behövde betala i skatt var den vanliga skatten som beräknas på den totala på året.
...
Annars får du göra som jag. Dela upp tjänst och kapital där den ena är större än den andra. ...
Men eftersom jag inte är helt kunnig i ämnet så kan det bli felskrivningar om det exakta förfarandet.
Så länget det inte finns ett klart och tydligt prejudikat så kan egentligen ingen säga att det vare sig är rätt eller fel.

Att göra som du, och som du beskrivit rätt utförligt i en annan tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1956235

Är något som jag är högst osäker på vad det skulle få utfall på i en rättslig prövning.
Håller det juridiskt att dela på "tjänst" och "kapital" i ett juridiskt perspektiv?
Eller för att uttrycka det lite annorlunda.
Håller det att skilja på "tjänsten" att "bevaka" bröllopet" och "arkivbildsförsäljningen"?
Dvs att sälja själva bilderna separat?
Det förra är ju en nödvändighet för det senare!

I slutändan behövs det ett prejudikat även här, innan någon kan säga vare sig att det är "rätt" eller "fel" med någon som helst säkerhet.

Ett prejudikat är ju i egentlig mening en form av "tolkning" av lagen/rgeln och syftet med den.
Jag har rejält svårt att se att det du beskriver är inom ramen för det som lagstiftaren avsett.

Men det är ju trots allt en fråga som måste prövas rättsligt för att få ett klart svar.
Så jag tänker inte hävda vare sig det ena eller det andra med någon som helst säkerhet.

Utan tycker mest att det är hela är intressant, men framstår som en rätt tveksam gråzon.
(Min verksamhet drivs inom ramen för ett Aktiebolag, jag "hyr min arbetsgivare, mest av allt för att ägna mig åt det jag är bra på, men inte minst för att allt ska bli rätt).

Precis som andra i den här tråden.
Så tycker jag att det vore bra med klara och tydliga regler, för alla.

För att uttrycka det lite annorlunda.
Jag säger inte alls att du gör/har fel.


Däremot så är jag inte alls säker att du skulle få "rätt" i en juridisk prövning.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ja, om du aldrig tjänar några pengar stämmer ju det din "revisor" sa: Du behöver inte betala sociala avgifter.

Å andra sidan behöver du isf inte betala skatt heller.
Mja, Revisorn sa nåt om eftersom hobbyverksamhet och tjänster inte fungerade ihop så var jag tvvungen att separera dom åt. Så vad jag förstår så nollar han min hobbyverksamhet varje år (säger till mig köpa saker till hobbyverksamheten innan skatteåret går ut) och så skattar jag för tjänstdelen som ligger utanför min hobby.
Jaja, blääää som sagt. Nån annan får pilla på det som kan det.

/Stefan
 

Photocon

Aktiv medlem
Nån annan får pilla på det som kan det.

/Stefan
Jo det vore ju det bästa. Men den verkligt viktiga frågan här är: FINNS DET NÅGON SOM KAN DET? Vi verkar alla få lite svävande svar från våra kontaktpersoner på myndigheterna (SKV).

Det enda som verkar vara juridiskt hållbart är att göra exakt som det är skrivet i SKV:s anvisningar. Då finns det svart på vitt så att säga.

//Lennart
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Lyfter gammal tråd…vad gäller numera? Vid försäljning av några arkivbilder kan man deklarera det som hobbyverksamhet? Alltså inte uppdragsfotografering där man åker ut och fotar en beställning, det måste alltid F-skattas förut i alla fall. Utan flera år gamla bilder i arkivet tagna enbart för egen skull. Som säljs. Måste dessa momsas och F-skattas via ngt egenanställningsföretag eller kan de deklareras som hobbyverksamhet?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har du inte aktivt sökt kunder med reklam och annat så borde det funka upp till 50000kr (var det tidigare). Har du köpt lite fotoutrustning sparar du kvitton och visar utgifter vs intäkter. Går du inte plus behöver du inte göra mer än att spara uppgifterna och kunna redovisa om du tillfrågas. Tror det finns en blankett för detta numera. Dessa uppgifter fick jag för några år sedan utifrån samtal med deras rådgivare.
 

PMD

Aktiv medlem
Skattverket föreslår att man momsregistrerar sig om verksamheten drar in mer än 80000 kr.
 
ANNONS