Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar Canon 100mm macro + Close up 250d i praktiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Har trampat ner i macro-träsket och mycket vill ha mer. Vill således komma ännu närmare och funderar på att köpa canons 250D close up lense att sätta på mitt macro-objektiv.

Dock är frågan hur det rent praktiskt skulle fungera. Har redan nu en närgräns på 30 cm vilket i praktiken innebär ungefär 15 cm från själva linsen. Kommer en 250d flytta min närgräns så att jag kommer så fånigt nära att alla små djur att de sjappar direkt? Eller kommer jag kunna dra nytta av filtret på ungefär den närgräns jag befinner mig med macrot självt.

Har letat en hel del efter erfarenheter på denna kombination, det jag har sett är att det ska funka, hur det funkar är dock oklart.

Någon som testat denna kombo? Alternativet är 500D close up för att komma lite mindre nära så att säga alt. mellanring men då jag varken jobbat med close up linser eller mellanringar tidigare så känner jag att jag behöver lite feedback. Det enda jag vet är att jag vill komma närmare!

(Känner till att det finns billigare alternativ än canons filter men vill ha något som sitter som en smäck och är avsett för mitt objektiv)
 
Jag har uppfattat att Canons närbildslinser är till för att ge vanliga objektiv en bättre närgräns. Inte att det är tänkta att användas med makroobjektiven.

Mellanringar funkar med nästan alla objektiv. Mellanringar och bälgar ger också bättre närgräns. De innehåller inga linser, så resultatet blir lika oavsett märke på mellanringarna. Finns en del billiga från tredjepartstillverkare.

En del här på Fotosidan använder närbildslinser från Raynox. De kanske funkar med makroobjektiv?
 
Lite så jag också funderat, eftersom jag har så kort närgräns redan blir det kanske inte till någon hjälp att korta denna ytterligare.

Hittade detta på youtube, han plåtar med just 100mm macro och ett gäng mellanringar och får ju helt galet häftiga resultat. Kanske är den vägen man ska börja gå. Finns ju som sagt rätt billiga mellanringar att hitta!

https://www.youtube.com/watch?v=5Eryj583IH8

Har läst endel om raynox närbildslins, verkar vara bästa alternativet efter canons egna. Nu är dock frågan om man inte ska börja kika på mellanringar.
 
Om man har grunderna i optikteori är det väldigt lätt att förstå hur det funkar med närbildsfoto och olika strategier för att öka förstoringsgraden.

Makroobjektiv tillämpar två olika sätt att "komma närmre"
  1. Det tidigaste var att objektivet drogs ut längre från bildplanet, vilket förr var väldigt enkelt när kameran hade bälg. Det gjordes väldigt många bälgkameror med "dubbelt utdrag", vilket gav avbildningsskalan 1:1.
  2. Numera är de flesta makroobjektiv innerfokuserade, vilket innebär att utdraget inte ändras när man fokuserar. I stället ändras objektivets brännvidd, så att det i slutändan, när man har kommit som allra närmast, bara har halva den brännvidd som står angiven på objektivet.

I båda de här fallen, och överhuvudtaget alltid, är objektivets fokuseringsavstånd jämförbart med ett dioptrital på en lins. När ett teleobjektiv, som skjuter ut tio centimeter från sensorplanet, fokuseras till 1,1 m, är det jämförbart med att montera en närbildslins på en dioptri, när objektivet är ställt på oändligt. Om man då skruvar det till näravstånd, blir det två dioptrier, eftersom fokuseringen skjuter till ytterligare en dioptri, och man kommer till ett avstånd av 0,6 m från sensorplanet, en halv meter närmre än näravståndet.

Ett innerfokuserat 100 mm makroobjektiv har ungefär brännvidd 50 mm vid sin närgräns och avståndet mellan objektivets framkant och motivet är ungefär en decimeter, vilket svarar mot en lins på mer än tio dioptrier. Att lägga på ytterligare två eller fyra dioptrier gör ganska liten skillnad på förstoringen och näravståndet, men kanske större skillnad på bildfelen, som för Canons akromatiska linser begränsas till sfärisk aberration och komafel med bildförvrängning.

De där bildfelen är försumbara vid smal bildvinkel och objekt som inte är beroende av att optiken tecknar rakt, men vinsten i förstoring är så liten, att det är ett dyrt sätt att åstadkomma något som man i de flesta fall kan göra genom att bara beskära bilden lite grann.

Mellanringar är ett mer rationellt sätt att komma till stor förstoring om man behöver mer än vad objektivet kan åstadkomma utan extra tillbehör.

Med ett Tamron 90 mm av äldre typ, det som skjuts ut när det fokuserar, är det ingen större idé att lägga på en kort mellanring, utan man behöver en ökning av utdraget med åtminstone en decimeter för att det ska vara särskilt meningsfullt.

Om objektivet innerfokuserar, har det kortare brännvidd i närläget, och då kan man ha god nytta av en vanlig mellanringssats, eftersom ett 100 mm är omkring 50 mm vid sin närgräns. Man ökar avbildningsskalan markant genom att lägga till mellanringar, även om den tunnaste är rätt meningslös. Hela traven mellanringar gör att man kan komma betydligt närmre.

Om man vill ta på riktigt nära håll med stor förstoring krävs ännu kortare brännvidd, och då kan ett omvänt monterat vidvinkelobjektiv och bälg vara en lösning, eller om man snöar in på det riktigt mycket, kanske man skaffar specialobjektiv, som mikroskopobjektiv och dylikt. När man är så nära blir det svårt att hitta motivet, och det är också svårt att belysa.

Canon har ett specialobjektiv, där förstoringen börjar vid naturlig storlek och går upp till fem gångers förstoring utan några extra tillbehör. Objektivet kostar en del, men om man vill ta mycket bilder i sådan avbildningsskala är det ett rationellt val, eftersom det ger en mycket stabil uppsättning jämfört med att exempelvis ha bälg.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103

Jag har gjort en PDF som visar hur förhållandena är mellan utdrag och förstoring, och den kanske kan vara till hjälp för att utvärdera vad du kan få för resultat med mellanringar.
http://foto.ifokus.se/u2/21f4e8178f02cdaaa3df454069df81d3/default/utdrag-och-forstoringsgrad.pdf
 

Det låter med andra ord som att en närbildslins är onödig i mitt fall och att jag bör satsa på mellanringar istället.

Objektivet du länkat till ser spännande ut men det kostar ju som sagt en slant och eftersom mitt 100mm macro bara är en månad gammalt känns det i dagsläget inte aktuellt.

Tackar för PDF'n. Dock är jag så långt ifrån en sifferperson man kan komma. Det blir bara en enda röra när jag ger mig in på sådan läsning. Tur är då att det finns andra som både begriper och är intresserade av sådant som kan tala om för en annan rent konkret hur man ska bära sig åt.

Eftersom du verkar ha bra koll på tekniken bakom det hela (och om du orkar). Hur pass många mellanringar tror du jag kommer ha nytta av på mitt 100mm macroobjektiv? Kan man plocka på en hel sån här sats ex http://gamla.tradera.com/item/341692/238435344/jjc-mellanringar-12mm-20mm-36mm-elektronisk-canon-eos eller blir det overkill?
 
Hur pass många mellanringar tror du jag kommer ha nytta av på mitt 100mm macroobjektiv? Kan man plocka på en hel sån här sats ex http://gamla.tradera.com/item/341692/238435344/jjc-mellanringar-12mm-20mm-36mm-elektronisk-canon-eos eller blir det overkill?

Det är definitivt inte overkill, men om du köper mellanringar, se till att du får dem som kallas "elektroniska", dvs att de har överföring av objektivets data till kamerahuset. Utan den överföringen får du ingen hjälp att fokusera, och det är verkligen inte lätt att fokusera helt manuellt på så nära håll.

Det är inte stor skillnad på dyra och billiga mellanringar; dvs det blir inte någon skillnad i bildkvalité, för det handlar egentligen bara om ett tomt rör mellan kameran och objektivet, så att objektivet hamnar längre ifrån sensorn. Skillnaden kan vara att de är av bättre eller sämre kvalité, så att passningen mot kamera respektive objektiv kan vara bättre hos en del av dem, men det går ju inte att avgöra förrän man kan prova dem på kameran. Om de sitter så att de glappar måste man fixa det på något sätt, men de ska inte heller vara alltför tröga att sätta dit. Med rätt mått och precision vid tillverkningen blir mellanringarna bra, men det finns tyvärr exempel på att man måste fixa så att de passar.

Och eftersom näravståndet på objektivet motsvarar ungefär fem centimeter i mellanringar för ett 50 mm objektiv, är det knappast någon mening med mindre än omkring fem centimeter för ditt makro, som ju vid näravståndet har krympt sin brännvidd till i närheten av fem centimeter.
 

Tack för ett bra svar! De jag länkade till från JJC är just elektroniska och ska ta med alla elektroniska funktioner.

Beställde just ringarna och det ska bli riktigt spännande att få prova dem. (Funkar det inte enligt vad som utlovas är jag inte rädd för att reklamera )

Jag är fascinerad av den värld jag möter redan med mitt 100mm macro så att kunna dyka in i den ytterligare ska bli riktigt häftigt! Ser fram emot att spendera kommande vecka med näsan i backen! :)
 
@Urban:
Har själv funderat lite på närbildsfotografering någon gång, och även om jag nog inte har exakt samma behov som TS här så måste jag ändå passa på att tacka för att du så pedagodiskt delar med dig av dina väl insatta kunskaper i ämnet! Har laddat ner PDF:en och skall starta med att läsa igenom den, men ville passa på att tacka för ditt arbete och god råd/kunskpar redan nu. Imponerande källa av kunskap som du besitter.
 
[Mycket bra information]

Jag lånar tråden lite med en halvrelaterad fråga.

Jag har funderat på om mellanringar kan vara till nytta för att komma närmare med vissa av mina objektiv, fast inte riktigt till makro-avstånd.

Exempelsvis har jag ibland viljat ta produktbilder eller liknande men funnit att mitt Canon 85/f1,8 har lite för lång närgräns. Är det lämpligt att sätta in mellanringar även i sådana situationer och hur många mm ring kan man tänkas behöva för att, säg, halvera närgränsen?

/P
 
Jag lånar tråden lite med en halvrelaterad fråga.

Jag har funderat på om mellanringar kan vara till nytta för att komma närmare med vissa av mina objektiv, fast inte riktigt till makro-avstånd.

Exempelsvis har jag ibland viljat ta produktbilder eller liknande men funnit att mitt Canon 85/f1,8 har lite för lång närgräns. Är det lämpligt att sätta in mellanringar även i sådana situationer och hur många mm ring kan man tänkas behöva för att, säg, halvera närgränsen?

/P

Fördelen med ett makro är att du har friheten att sätta arbetsavståndet från närgränsen och till oändligheten, vilket betyder att du har stor frihet att få den avbildningsyta du önskar

Sätter man dit ett 1,4xTC eller 1,7 så har man fortsatt samma frihet både på ett makro och ett vanligt objektiv, du behåller din närgräns men du förstorar din avbildningsyta så du "kommer närmare"

Om man istället sätter dit en mellaring så binder man upp objektiven till en mer bestämt arbetsavstånd och avbildningsyta. Det går att justera avståndet något med avståndsringen men man är ganska låst till ett fixt avstånd. Men vet du vilken avbildningsyta du önskar så går det att räkna ut vilken mellanring du ska ha. Gissar i ditt exempel att du inte ska ha så mycket, 42mm ger 2x sensorytan, 21mm ger 4x och 10mm ger 8x sensorytan om jag nu tänkt rätt :)
 
Har läst endel om raynox närbildslins, verkar vara bästa alternativet efter canons egna. Nu är dock frågan om man inte ska börja kika på mellanringar.


Jag kör Nikons 105 2.8 macro + en raynox lins. Funkar prima, och märker ingen försämring i bildkvalité heller.
Har även funderat på att köpa mellanringar.
 
Jag kör Nikons 105 2.8 macro + en raynox lins. Funkar prima, och märker ingen försämring i bildkvalité heller.
Har även funderat på att köpa mellanringar.

Ja, visst är det kul med prylar, plocka av och plocka på.

När man är ett år ungefär, är en rysk docka den bästa presenten. Om man inte har någon rysk docka räcker det med ett antal askar i olika storlekar, den ena inuti den andra.

När man är lite äldre är en systemkamera suverän för att hitta olika sätt att kombinera grejer.
 
Jag lånar tråden lite med en halvrelaterad fråga.

Jag har funderat på om mellanringar kan vara till nytta för att komma närmare med vissa av mina objektiv, fast inte riktigt till makro-avstånd.

Exempelsvis har jag ibland viljat ta produktbilder eller liknande men funnit att mitt Canon 85/f1,8 har lite för lång närgräns. Är det lämpligt att sätta in mellanringar även i sådana situationer och hur många mm ring kan man tänkas behöva för att, säg, halvera närgränsen?

/P

Frågans svar är egentligen inte särskilt intressant, eftersom att minska "närgränsen" inte är vad du är ute efter, utan du vill att det föremål du fotograferar ska fylla bildrutan lagom mycket.

Så det som är mer intressant ur det perspektivet är hur långt du behöver öka utdraget för att få önskad avbildningsskala, och det beror på hur stort föremålet du ska fotografera är.

Förmodligen kan du använda någon av mellanringarna i en mellanringssats för att få din eftersträvade avbildningsskala. Om du tittar igenom bladet jag lade in, ser du att åttiofem millimeters utdrag ger avbildningsskala naturlig storlek, på ett avstånd av omkring 35 cm, och närmre går det inte att komma med det objektivet. Med längre utdrag blir avståndet längre medan avbildningsskalan ökar.

För att se hur tjock mellanring som sömlöst ökar avbildningsskalan från näravståndet utan mellanring, behöver du se hur långt utdrag objektivet har vid näravståndet. Det kan du räkna fram; ganska lagom räkneuppgift i femman. Du kan också lätt mäta det, genom att helt enkelt mäta hur långt objektivet skruvas ut från oändligt till näravståndet. En mellanring som är precis så tjock kommer att ansluta direkt vid nuvarande näravstånd och korta ner det till en större avbildningsskala.

Mellanringarna kommer i satser om tre, eftersom det ger stor möjlighet att hitta en kombination som är lagom för närbilden man tänker ta.

Och, som sagt innan; näravståndet är knappast intressant när man kommer till extrema närbilder, annat än när man kanske har begränsat utrymme och inte kan flytta bakåt.
 
ANNONS