Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar ration på ST-E2?

Produkter
(logga in för att koppla)

lembit_pet

Aktiv medlem
Känns ju helt ologiskt. Det som stog i manualen var att 8:1 motsvarar -3 steg... varför inte skriva -3 då? Och vad innebär det för blixt B?


Låt säga att jag har 2 blixtar, en grupp A och en grupp B.

Om jag vill underexponera blixt A med -1 steg utan att ändra styrkan på blixt B, vad gör jag då?

Om jag vill överexponera blixt A med +1 steg utan att ändra styrkan på blixt B, vad gör jag då?

Om jag vill överxponera blixt A med +1 steg och underexponera blixt B med -1 steg, vad jag gör då?


Jag har mina teorier om att ändra blixtkompensation på kameran och så vidare, men svara bara den som vet så får vi se om jag har rätt =)
 
-1 steg halverar ljusmängden, -2 halverar igen dvs en fjärdedel och -3 blir då en åttondel så ologiskt är det inte det används även för filter t.ex. Men visst är det lite omständigt med olika beteckningar för samma sak.
 
Det bästa svaret på dina frågor, alla tre, är faktiskt att du fattar din ST-E2 i din bästa kasthand och slänger den så långt du kan. Istället använder du en 580 EX II som master (eller en 7D) och ställer in slavblixtarna manuellt.

Om du nu vill/måste använda E-TTL, med dess ratio, ska du inte tänka som du gör.
Du ska istället fundera på just förhållandet mellan blixtarna. Hur mycket av belysningen ska blixtgrupp A stå för och hur stor del ska grupp B stå för? Om du vill ha dubbelt så mycket ljus från A som B ställer du in 2:1. Vill du ha fyra gånger så mycket från B som från A, ställer du in 1:4. När du fått förhållandet rätt kan du sedan använda exponeringskompensationen för blixt (FEC) för att hissa den kombinerade belysningsstyrkan upp och ner. Eftersom både A och B används för att tillsammans ge rätt exponering, kommer både A och B att ändra styrka, men fortfarande med samma inbördes förhållande, om du ändrar FEC.

Notera även att om du ställer in förhållandet 4:1, är det inte säkert att exempelvis 1/8 i grupp A och 1/32 i grupp B, manuellt inställt, ger samma resultat, även om vi antar att det också ger rätt exponering. Men förhållandet i belysningen kan se annorlunda ut. I det manuella fallet är det blixtens styrka du ställer in, och där är förhållandet 4:1. Med slavblixtar styrda med ratio och E-TTL, är det den reflekterade belysningen från motivet till kameran du ställer in. Så det som kameran ser som 4:1 kan mycket väl vara 10:1 från blixtarna, eller rent av 1:1, allt beroende på hur de står och hur ljuset når motivet från dem, samt från vilken vinkel det träffar.

Notera att blixtexponeringskompensationen på kameran kontra den på blixtarna inte fungerar på samma sätt om man har en 580 EX II som master, jämfört med om mastern är den inbyggda blixten i en 7D.
Notera också att även med E-TTL kan man ställa in manuellt, men då varje slav för sig. Det blir samma resultat som manuell styrning från mastern, men du måste knata bort till varje slav och ställa den för sig varje gång. Du kan inte ändra den manuella styrkan från kameran. Detta är alltså en begränsning man får leva med, om man kör ST-E2 som master.
En vettigare användning av detta är om man kör en del blixtar med E-TTL, men sen vill ha någon speciell belysning manuellt inställd.
 
ANNONS