Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur gör man ?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanh

Aktiv medlem
Det finns 2 XX XX i Sverige att hitta via Gula Sidorna
http://privatpersoner.gulasidorna.se/

Fast om han har hemlig telefonnummer är det nog ingen av dessa.

Jag blir så irriterad av alla dessa människor som stjäl bilder. En artikel om hur man går tillväga vore som sagt bra.

[redigerat av Admin, tagit bort personnamn]
 

Dajo

Aktiv medlem
Hej

Jag har redan kollat internetversionen av gula sidorna och det är ingen av dom. Personen jag söker bor någonstans kring Stockholm.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
När det gäller hans adress kan du kanske få hjälp från Telia. Annars får du kontakta den organisation i USA som skäter domänen .com De bör kunna ge dig hans adress. Om du förklarar för dem att det gäller bildstöld kan de kanske lätta på eventuella tystnadsregler. Annars har du möjligheten att kontakta svenska Posten. Det verkar som om hans sida ligger på Torget, vilket sköts av Posten. De måste kunna skicka räkningar till honom och därmed har de hans adress.
Om inget av detta hjälper måste polisen kunna få fram den. Om du inte kan få den av dem anmäl honom för brott och låt ärendet ha sin gång.
 

Dajo

Aktiv medlem
Sedär ja... Jag kollade på www.ripe.net men där gav det ingenting.

Han verkar ha sin telefon skriven på sambo eller något sådant men det bör ju vara hans riktiga adress.
 

Jennie E

Guest
Bandhagen

Adressen stämmer.

xx, jag har själv varit i kontakt med honom.

Lycka till!

[redigerat av Admin, tagit bort personnamn]
 

dig

Aktiv medlem
Men skriv en formell "riktig faktura" till honom och skicka med ett brev som bilaga. Hur man skriver en faktura kan du kolla på skattemyndighetens hemsida. Om du inte har någon f-skatt skriver du inte det. Han får nog större respekt om du får det att se ut som en riktig faktura.

MVH /// Jonas Svedin
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Hur har det gått i detta ärende? Skrev du något brev till IP? Skickade du med nogon faktura? Har du fått betalt eller bestrider IP dina krav? Berätta för oss, i alla fall jag vill veta fortsättningen.
 

Michael Stener

Aktiv medlem
Upphovsrättslagen

SKYDDET AV UPPHOVSRÄTTEN

För att möjliggöra konstnärligt skapande har upphovsrättslagen tillkommit, vilket ger konstnärer m.fl. ekonomisk ersättning och ensamrätt att bestämma över sina verk. Med verk avses litterära och konstnärliga alster, fotografiska verk, datorprogram mm som kan sägas ha verkshöjd, d.v.s ett visst mått av originalitet och särprägel. Upphovsrätten uppstår automatiskt i och med verkets skapande. Man markerar ofta upphovsmannens skydd genom användande av symbolen för copyright, (©), men detta har enligt svensk lag ingen formell betydelse för att upphovsrätt ska gälla.

UPPHOVSMAN

Upphovsrätten till ett verk tillhör alltid en eller flera fysiska personer. Rätten att använda verket kan dock helt eller delvis överlåtas, exempelvis till ett förlag När upphovsmannen avlider övergår upphovsrätten till de efterlevande.

Läs mer om upphovsman.

IDEELL RÄTT OCH FÖRFOGANDERÄTT

Upphovsrätten består av en ekonomisk och en ideell sida. Den ekonomiska rätten (den s.k. förfoganderätten) innebär en ensamrätt för upphovsmannen att framställa exemplar av verket, att visa det offentligt, att sprida det till allmänheten samt framföra verket offentligt. Upphovsmannen kan dock, normalt mot ersättning, tillåta annan att förfoga över verket genom upplåtelse eller överlåtelse.
Den ideella rätten innebär att upphovsmannen skall namnges vid utnyttjanden av verket och att verket inte får ändras på ett för upphovsmannen kränkande vis, eller göras tillgängligt i ett för upphovsmannen kränkande sammanhang. Den ideella rätten, kan med bindande verkan endast efterges i begränsad omfattning.

NÄRSTÅENDE RÄTTIGHETER

Även de som framför ett verk eller överför det till annat medium, t.ex. de utövande konstnärerna, produktionsbolagen, radio, TV-bolag etc., får skydd vid inspelningar, konserter, teaterföreställningar mm. trots att deras prestationer inte uppnår verkshöjd.

SKYDDSTID

Även efter en upphovsmans död är dennes verk skyddat. Skyddstiden förlängdes 1996 från 50 till 70 år - ett verk är alltså skyddat 70 år efter upphovsmannens död (70 år efter den sist avlidnes död, om verket har flera upphovsmän). Dessutom finns ett särskilt skydd för de närstående rättigheterna som i sig är skyddade i 50 år. Härtill erhåller katalogframställare ett femtonårigt skydd.

UNDANTAG I UPPHOVSRÄTTEN

För att förenkla användandet av upphovsrättslagen och möjliggöra vissa typer av ett verks användning som inte bedöms som kommersiellt utnyttjande, finns ett antal undantag i upphovsmannens ensamrätt till sitt verk. I det flesta fall gäller fortfarande att upphovsmannen skall ersättas ekonomiskt. Dessutom kvarstår i princip alltid den ideella rätten.

Det är tillåtet att ta enstaka kopior av ett verk för enskilt bruk. Ett undantag från denna regel är kopior av datorprogram. Det är tillåtet att för undervisningsändamål kopiera skyddade verk mot ersättning (se bonusavtalet) och att offentligt framföra skyddade verk i undervisnings situationer, gudtjänster och vissa andra sammanhang, (URL §13 och §21).
Det är tillåtet att sammanställa skyddade verk i samlingsverk för undervisningsändamål.
Det är, enligt citaträtten, tillåtet att citera ur skyddade verk så länge citatet har en belysande funktion och inte används för att försköna den egna framställningen.

Det är tillåtet att offentligt framföra ljudupptagningar av musikaliska verk utan rättighetshavarens medgivande.
Rättighetshavaren har dock rätt till ersättning. (URL §47).
Vissa avtal ger skolor, myndigheter, företag och andra organisationer möjlighet att kopiera och använda material för specifika ändamål, se Bonus Presskopia

UPPHOVSRÄTT PÅ INTERNET (och andra digitala medier)

På grund av de nya förutsättningar för framställande och tillgängliggörande av rättsligt skyddade verk som informationssamhället idag erbjuder oss har en del oklarheter uppstått angående tolkningen av upphovsrättslagen. Vi kommer under de närmaste åren att se åtskilliga lagändringar och tillägg som klargör hur vi skall hantera alla de nya möjligheter som står till buds. För närvarande är vi hänvisade till ett fåtal prejudicerande fall (bland annat ett svenskt), och en lagstiftning som i många fall kan upplevas som otydlig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det spelar ingen roll om ngn annan är boven i dramat.
IP står som ansvarig, han betalar.
Om han sedan kräver ersättnignen av ngn annan det är upp till IP.
 

catweazle

Aktiv medlem
bankgiro

Tror att du kanske skulle fundera på ett Bank-giro för där står det datum för insättningen plus att du får info om vem som satt in pengarna på kontot och då kan du skriva ditt bankgiro nummer samt ditt namn som innehavare för konto på fakturan du skickar till dom, samt vad fakturan gäller.

SE Banken tar 500 kr /år för ett bankgiro du får det direkt.
Sparbanken tog 200 kr/år
 

Dajo

Aktiv medlem
Jag har skickat brevet men har inte hört någonting ännu. Han fick 30 dagar på sig så det är bara att avvakta.
Bilden ligger kvar ännu i alla fall.
 

Dajo

Aktiv medlem
Han fick det i början av veckan så det har inte gått så lång tid ännu. Jag förväntar mig en reaktion innan veckan är slut.
 

Dajo

Aktiv medlem
Nej, jag har inte hört något ännu men bilden liggar kvar.
Jag har å andra sidan gett honom 30 dagar på sig att betala så man ska nog inte dra för stora slutsatser av det.
 
ANNONS