Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur gör man ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snömannen

Aktiv medlem
Har du pratat med polisen än? Jag menar visat dem bilden där den ligger publicerad i alla fall...

Rätt vad det är tar de bort bilden och då kanske polisen inte tycker det är lika intressant.
 

Dajo

Aktiv medlem
Jag gjorde en polisanmälan för en stund sedan via email ifall alltomhundar väljer att inte göra rätt för sig.
Bilden ligger kvar och jag har inte hört ett ljud från honom angående detta.
Så för säkerhets skull är det nog bäst att anmäla enländet.

Så nu avvaktar jag och ser vilken respons jag får dels från polisen och dels från alltomhundar.

[redigerat av Admin, tagit bort personnamn]
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag vill att ni undviker att i möjligaste mån peka ut enskilda personer! Detta för att inte riskera att bryta mot Personuppgiftslagen. Likaså tillåter vi inte i forumreglerna att peka ut enskilda medlemmar. Det ser så illa ut och ibland vet det inte om att de är utpekade och kan inte försvara sig.

Det räcker med att diskutera företaget och den MYCKET relevanta frågan om bildstölder.

Det är sakfrågan som är det intressanta!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag vet inte vad det tillför frågan faktiskt, så jag tycker nog att det är onödigt.

Vi har ju bestämt att inte länka till profiler från forum, speciellt i "negativa" trådar där medlemmen förmodligen inte vet om tråden. Detta oavsett trådens ämne.

Det är ju sakfrågan som är det intressanta trots allt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Pas de problem, som tyskarna säger :) Det är lugnt, man kan ju inte veta allt.

Låt oss återgå till frågan.
 

Dajo

Aktiv medlem
Svar från www.alltomhundar.com

[Redigerat av Admin 030220 19:42 Detta är inget öppet brev. Alltså publicerar vi inte det här!

Fotosidan vill INTE bli anmäld till PUL]
 

Dajo

Aktiv medlem
Mitt svar

Hej xxxx

Du får helt enkelt kräva den person som skickade bilden till dig på ersättning för dom utgifter han/hon åsamkat dig.
Att du lade upp bilden redan 1999 förändrar ingenting. Inte heller att du nu tagit bort den.

Jag har lämnat in en polisanmälan i dagarna och kommer att begära att åklagaren ska föra min talan mot dig om du inte var beredd att lösa det genom att betala den ersättning du är skyldig.
Det kommer tydligen att bli aktuellt i det här fallet.
Det medför att du förmodligen utöver skadeståndet till mig får betala dagsböter (40-60 dagsböter har tidigare utdömts i liknande fall) och en mindre summa pengar till brottsofferfonden.


MVH
Daniel Jönsson
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag tycker inte att denna tråd är särskilt kreativ längre. Jag vill inte att vi hänger ut enskilda personer på detta vis eftersom fotosidan riskerar att bli anmälda till PUL.

Respektera nu detta. Detta enda som kan vara intressant är vad som händer efter åklagaren tagit över eller snararen myndighetens syn på saken.
 

Dajo

Aktiv medlem
Nu är det nära

Hej

Ärendet har nu tagit fart igen och Polisen ringde mig idag (lite lång handläggningstid) och ville att jag skulle komma in med originalbild så att dom kan jämnföra.

Jag skriver igen och talar om hur det går/gick.
 

swedda

Medlem
Nu har ju detta ärende tydligen gått ganska långt, men jag tänker ändå säga vad jag tycker om sånt här. Peronen i fråga har gjort fel i att publicera en bild utan tillstång på sin sida, men jag tycker att det räcker med en tillsägelse om att bilden ska tas bort, det där med anmälan ersättning å sånt är ganska svagt...var glad att din bild tydligen uppskattas istället för att hoppa på varandra...han/hon har begått ett lagbrott, visst! men alla har rätten att göra fel en gång enligt mig.
 

swedda

Medlem
Nu tänkte jag specifikt på detta, men nej jag skulle inte uppskatta om nån klampade in hemma hos mig å tog vad som helst.... men skulle någon använda ett kort jag tagit på en hemsida så skulle jag först kontakta personen i fråga och göra han uppmärksam på att det är jag som har rättigheterna till bilden, sen skulle jag erbjuda han/hon att fortsätta ha bilden på sidan antingen mot betalning eller marknadsföring av mig alternativt ta bort bilden.... man kan dra paraleler hur mkt som helst... med alla har rätt att göra fel en gång så menar jag inte att man har rätt att mörda någon, misshandla någon osv.... men förstod du inte vad jag menade med att alla har rätt att göra fel en gång så kanske du förstår vad jag menar nu, så spydiga kommentarer kan du hålla för dig själv... jag tror att du redan från början förstod vad jag menade... håller du inte med så skriv det...
 

swedda

Medlem
Jo jag har läst igenom hela tråden, men jag läste igenom den idag för första gången och en del inlägg har blivit redigerade av admin... så jag kanske inte har lika mkt koll på tråden som dom som följt den från att den började. Det jag menar i kort är ju att jag tycker att det är fel att direkt gå på ett ersättningskrav. Sen vet ju jag inte hur personen i fråga uppträtt mot Daniel som tagit kortet, har han uppträtt svinigt mot honom så kan jag förstå men jag har inte fått det intrycket i alla fall. om så är fallet så är jag den första att erkänna att jag har fel och han gör rätt som tar till polisanmälan.
 

KGS

Aktiv medlem
Jag var redaktör för en föreningstidning under många år, ett månadsblad som trycktes i ett par tusen exemplar... som omslagsbild scannade jag en gång en snygg bild ur en tidning, ändrade den till vad jag tyckte oigennkännlighet... bytte bakgrunder o lite annat skoj.

Men... fotografen som tagit bilden kände igen den *s*.

Vad hände? Jo han skrev ett brev till mej. Förklarade läget och jag hade ju bara att göra en pudel. Han ville emellertid inte göra nåt av det hela, han ville bara upplysa mej så jag inte skulle råka illa ut en annan gång...

Han fick full kred för bilden i ett senare nummer och ett stort tack. Därmed var saken utagerad. Hade jag gjort om det hade han väl jagat mej med blåslampa *s*.

Fortsättningsvis tog jag alla bilder själv, eller fixade skriftliga tillstånd när jag hittade bra bilder på nätet. De flesta fotografer o tecknare blev jätteglada att få uppträda på förstasidan med namn o länk till sina hemsidor osv. Några pengar fick de inte, för det hade föreningen inga... nåja... men ändå.

Jag tycker att man kan vara lite storsint, speciellt om personen ifråga erkänner att han gjort fel o gör nåt åt det... det ska jag vara den dagen nån snor nån av mina bilder.
Skillnad om de sätter sitt eget namn på bilden. Då...
 

KGS

Aktiv medlem
kom nyss in... batterierna tog slut tillslut... *S* kollar du i A1-tråden hittar du fler bilder nu...
 
ANNONS