Annons

hur gör man ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Efwa

Aktiv medlem
Det jag vet om Allt om hundar är att det hänt ett antal gånger.

Det står nu förtiden, sedan många år tillbaka att man bara får ladda upp bilder som man själv tagit.
Allt om hundar hade förr ett inlägg om att de fritt fick användas av allt om hundar, men den är borttagen för ett antal år sedan.

Dvs, problemet för allt om hund är är att de har en fotosida där folk skickar in bilder som dom påstår är deras egna. Sedan har allt om hundar skrivit copyrightlagen för att hindra spridning i tredje led.

Jag har ingen förklaring till att märka dom som copyright: Allt om hundar, men det andra kan jag se kan uppstå problem med.
Det kan dock inte vara Allt om hundars fel att någon påstår sig ha tagit en bild de egentligen stulit.

Jag har inte sett bilden på allt om hundar då den är borttagen och jag kan inte läsa svaret från Allt om hundar. Kanske är jag ute och cyklar.

Det är väl som med de flesta stora sidor som tar in bilder. Ber man dom snällt att ta bort en bild som någon stulit av dig så gör dom det utan att blinka.
 

davidvpt

Aktiv medlem
Efwa skrev:

...

Det kan dock inte vara Allt om hundars fel att någon påstår sig ha tagit en bild de egentligen stulit.

...

Det är väl som med de flesta stora sidor som tar in bilder. Ber man dom snällt att ta bort en bild som någon stulit av dig så gör dom det utan att blinka.
Det är inte deras fel att andra påstår att det är deras egna bilder de laddar upp, men det är Allt om hundars ansvar att inte publicera bilder utan tillåtelse. I det här fallet så har Allt om hundar lagt ut en bild utan fotografens samtycke och då är det ett brott mot upphovsrätten.

Oavsett om de tar bort bilden utan att blinka så är de ersättningsskyldiga, däremot borde man som glad amatörfotograf se genom fingrarna med just ersättningsanspråket i ett sådant fall. Givetvis beror det på omständigheterna.
 

Efwa

Aktiv medlem
davidvpt skrev:
Det är inte deras fel att andra påstår att det är deras egna bilder de laddar upp, men det är Allt om hundars ansvar att inte publicera bilder utan tillåtelse. I det här fallet så har Allt om hundar lagt ut en bild utan fotografens samtycke och då är det ett brott mot upphovsrätten.

Men de kanske har frågat den så kallade fotografen. Den har kanske svarat att det är okey.
Det är väl ändå på bildsidan den var, eller? Den var väl inte använd i något annat sammanhang?

Om den var det så kanske det var före de tog bort det om "De bilder som laddas upp på Allt om hundar får fritt användas av Allt om hundar"

Det har dom nu tagit bort. Men faktum kvarstår....han kan ju frågat den som påstod sig vara fotograf, fått ja och publicerat den.

Då kan man enligt lag bli belastad, ja, men moraliskt skulle jag inte ge honom skulden för att någon sa att det var deras bild.

Jag skulle be honom ta bort den efter att förhoppningsvis fått en förklaring på att det jag tror hänt, just hänt så.
 

KGS

Aktiv medlem
davidvpt skrev:
Oavsett om de tar bort bilden utan att blinka så är de ersättningsskyldiga
Med det resonemanget o de konsekvenserna (som kanske är juridiskt korrekt) så skulle ingen site kunna ta emot o visa några bilder nånsin...

Fotosidan.se kan knappast veta om de bilder du lägger upp verkligen är tagna av dej t ex
 

davidvpt

Aktiv medlem
Efwa skrev:
Men de kanske har frågat den så kallade fotografen. Den har kanske svarat att det är okey.
Det är väl ändå på bildsidan den var, eller? Den var väl inte använd i något annat sammanhang?

Om den var det så kanske det var före de tog bort det om "De bilder som laddas upp på Allt om hundar får fritt användas av Allt om hundar"

Det har dom nu tagit bort. Men faktum kvarstår....han kan ju frågat den som påstod sig vara fotograf, fått ja och publicerat den.

Då kan man enligt lag bli belastad, ja, men moraliskt skulle jag inte ge honom skulden för att någon sa att det var deras bild.

Jag skulle be honom ta bort den efter att förhoppningsvis fått en förklaring på att det jag tror hänt, just hänt så.
Men vem ska betala om det går så långt att den riktige fotografen begär ersättning? Lagen säger att det är den som publicerar som ska betala, även om det är någon annan som är skyldig genom att felaktigt ange sig själv som fotograf. Allt om hundar får i det här fallet vända sig till den som laddat upp bilden för att föra vidare ersättningskravet, men det har inte med den felaktiga publiceringen att göra egentligen.
Allt om hundar skulle i sina regler påpeka att eventuella ersättningskrav som uppstår pga felaktig användning av uppladdade bilder förs över på den som laddar upp.

KG Stolt: Nej, det är ju såklart alltid en risk att publicera bilder som man inte är säker på laddas upp av den rättmätige ägaren. I fallet med fotosidan så sätter man ut copyright åt den som laddat upp bilden vilket är lite av en friskrivning från fs sida, även om det inte förändrar saker och ting juridiskt. I fallet med Allt om hundar så hade de satt copyright till sig själva.

Jag hade själv i just det här fallet inte dragit det så långt som till ersättningskrav, en offentlig ursäkt till mig på deras hemsida hade nog räckt, att plocka bort bilden hade annars varit det minsta jag hade begärt.
 

KGS

Aktiv medlem
Disney som är rätt duktiga på att bevaka sina rättigheter skickar varningar till siter som publicerar deras figurer. Ofta är det barn/ungdomar som bara vill poppa upp sina sidor med sina favoritfigurer. De kräver ingen ersättning i första omgången.

Undrar hur RollsRoyce agerar... de är (var?) de som var allra bäst (värst?) på att bevaka sitt varumärke. Att jämföra sej med dem eller använda deras RR i sin reklam t ex kostade alltid pengar *s*

Borttagning är förstås ett rimligt krav. Bråkar de om det så är det kanske dags att ta till stora släggan...
 

Dajo

Aktiv medlem
Detta har legat orört en tid men jag har nu skickat det vidate till Staffan Teste för vidare arbete med ärendet.

Enligt Teste ska det tydligen vara 10 års preskribtionstid så det har inte gått för lång tid än.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Dajo skrev:
Hej

Jag undrar om någon kan tala om för mig hur jag ska göra.
Jag har en hemsida där jag har en massa fotografier som jag tagit.

När jag satt och surfade häromdagen hitade jag ett av mina fotografier på en "portalsida".

Vad gör man ?

kopian finns här:
http://www.alltomhundar.com/aoh/bildarkiv/bilder/dobvalp.jpg


Mitt original finns här:
http://hem.bredband.net/b107887/images/2V1.JPG
Bilden är borta nu i alla fall och länken en dead end som inte längre fungerar.
 
ANNONS