Annons

Hur gör vi nu??

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Något som jag saknar här på fotosidan.se är de intressanta bilddiskussionerna, det är allt för sällan som vi snackar bilder och fotografering på ett mer analytiskt plan tycker jag. Oftast, ja nästan alltid skulle jag vilja påstå, är det de rena tekniska diskussionerna som dominerar. Självklart är det inget fel med det, men lite fler bilddiskussioner hade i alla fall jag funnit stimulerande.

För att bryta denna trend skulle jag därför vilja ta upp Ulf Sjögrens förslag (Dags igen för gammalt uppslag??)http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3611 om att ta en bild vid ett visst datum och klockslag. Det jag funderar över är nämligen hur man gör detta på bästa sätt.

Om jag har fattat det hela rätt så handlar det främst om ett dokumentär-realistiskt projekt, och med det menar jag att man ska visa upp olika platser/miljöer i Sverige vid ett visst datum och klockslag. Det handlar alltså kanske inte främst om att ge sig ut med bladaren och trådutlösaren i naturen för att fånga en vacker skogsdunge, som ju ändå kan avbildas på nästan samma sätt vid flera tillfällen, utan snarare att bege sig till någon miljö med mänsklig föränderlig aktivitet.

Frågan som jag då ställer är hur man tar en sådan bild på bästa sätt? Vilken typ av miljö är bäst/intressantast? Hur ska man gå tillväga? Är det tillåtet att påverka människorna i bilden? Osv. Hur gör vi?
 
Du har helt rätt i att det behövs fler "mjuka" diskussioner som motvikt till allt teknik- och prylsnack.

Ulf Sjögrens förslag är strålande bra. Håller med om att syftet bör vara att skapa ett tidsdokument, att beskriva mänsklig aktivitet i Sverige i ett visst ögonblick anno 2002. Närbilder på blåsippor och andra tidlösa motiv känns inte relevanta i sammanhanget.

Frågan som jag då ställer är hur man tar en sådan bild på bästa sätt? Vilken typ av miljö är bäst/intressantast? Hur ska man gå tillväga? Är det tillåtet att påverka människorna i bilden? Osv. Hur gör vi?

Det behövs inga detaljerade instruktioner, låt fotograferna lösa uppgiften efter eget huvud. Jag tycker det räcker att bestämma att motivet ska vara föränderligt och innehålla (spår av) mänsklig aktivitet. Om tio, trettio eller hundra år ska man kunna titta på bilderna och konstatera att saker och ting har förändrats.

Sen tycker jag att detta projekt bör köras först i höst. Varför inte i samarbete mellan Fotosidan och Sveriges alla fotoklubbar?
 
Senast ändrad:
Jag vill ju inte styra det här men naturbilder var väl inte det första jag tänkte på. Jag satt väl och funderade mest på på vårt samhälle med sommarstugor, arbete, semesterstängda företag, sommaröppna företag med köbildningar, semesterfirande, ingen semester, trafikköer, campingplatser, osv. osv. Det vill säga: Vad försiggår över landet vid en viss tidpunkt. Men givetvis är det helt klart grönt ljus för gnagande bäver eller häckande rödbena om man nu har de intressena...;-)). Men fotojournalistik var väl tanken.......
Us
 
Största delen av landet består väl ändå av natur, tex skog, hav och öppna fält.
Det vill säga: Vad försiggår över landet vid en viss tidpunkt.
Om man använder ovanstående som idén eller temat så fungerar det utmärkt att skildra naturen också, eller hur.

Kanske ska man specificera lite mer och bygga vidare på Ackes tankar?
 
acke skrev:
Sen tycker jag att detta projekt bör köras först i höst. Varför inte i samarbete mellan Fotosidan och Sveriges alla fotoklubbar?

Nja, vänta ÄNDA tills ihöst!!! Jag hade ju ställt in mig på att det blir lördagen den 13juli 13:15. Varför vänta tills i höst? Är det för att det ska vara ett stort nationellt projekt då ungefär hela sveriges befolkning ska gå ut och plåta? Dessutom blir det jobbigt om det är fler än medlemmarna som ska lägga upp bilderna här, blir nog rörigt...

Sen kan ju allihopa lägga upp ett album med ett speciellt namn så kan man på något sätt få album vid de namnen listade.
 
pettersson skrev:
Varför vänta tills i höst?

Jag tror att det blir många fler som deltar då. Det behövs tid att göra reklam för detta jippo.

Kör man nu i juli så blir det på sin höjd en handfull medlemmar som deltar. 99% av Fotosidans medlemmar känner förmodligen inte till denna diskussion. Många är dessutom på semester.

Det krävs många deltagare för att en sån här aktivitet blir intressant.
 
Det är kanske ingen dum ide att skjuta på saken så att vi hinner göra lite mer reklam för projektet, för det vore ju riktigt kul om vi kunde göra en mer omfattande grej av det hela. Men samtidigt kanske vi ska undvika att komplicera till det och göra en allt för stor affär av saken, då är väl risken att den där spontana glädjen försvinner. Nåväl, vi får väl fråga Ulf Sjögren vad han tycker, det var ju ändå han som kläckte idén.
 
Äsch! Nu kör vi den 13/7 kl 13.15 som sagt. Det finns väl inget som hindrar att vi med detta första försök som draghjälp marknadsför en ÄNNU STÖRRE omgång senare i höst.. eller hur?
 
Självklart kan man köra ett pilotförsök i liten skala. Skruva inte upp förväntningarna på en hög deltagarsiffra, bara.

Jag kan inte delta den 13/7 men är gärna med i en större omgång till hösten.
 
Tillägg:
Ulf Sjögren kallar idén "gammalt uppslag", men för mig (och för de flesta andra?) känns den ny och fräsch. Konceptet har potential att bli något riktigt stort, om det hanteras på rätt sätt.

Jämför med konceptet "fotomaraton" som dök upp på åttiotalet(?) och alla tyckte att det var en höjdargrej. Men sen dröjde det inte länge förrän fotomaror arrangerades till höger och vänster i minsta lilla buske. Konceptet blev snabbt utslitet. Idag är det väl ingen som blir upphetsad av ordet fotomara....?

Jag tror att en idé blir fortare utsliten om man småplottrar med den för mycket. Föredrar alltså ett stort, rejält arrangemang framför många små. Bara en personlig åsikt.
 
lynxx skrev:
Äsch! Nu kör vi den 13/7 kl 13.15 som sagt. Det finns väl inget som hindrar att vi med detta första försök som draghjälp marknadsför en ÄNNU STÖRRE omgång senare i höst.. eller hur?

Verkar roligt. jag är på.
 
ANNONS