** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra raw->jpg inklusive redigering i rätt ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)

MixPix

Aktiv medlem
Har fotat ett tag nu men är inte riktigt nöjd med resultaten (jpg-bilder).

Det jag vill göra är följande:

-Fota i raw
-Editera bilden (Ändra färger, ljus, skärpa, beskära)
-Förminska bilden
-Konvertera till jpg

Det jag är ute efter nu är alltså en steg för steg beskrivning, vilka saker gör man i raw/vilka i jpg, i vilken ordning bör man göra stegen osv (vissa är ju rätt självklara :) ).

Det kan tilläggas att jag hittills inte orkat sätta mig in i PS utan använder Faststone editorn för samtliga steg ovan. Fast jag antar att ordningen blir densamma oavsett vilket verktyg man använder.

Tacksam för hjälp! :)
 
Hej!

Om det är ordningen du frågar efter så är det nog så som du säger: fota i RAW --> redigera RAW-filerna --> konvertera (=förminska) till jpg. Du "gör" alltså ingenting i jpg - utan jpg är slutresultatet som du delar med dig till släkt, vänner och oss på Fotosidan :)

Sen blir ju inte bilderna automatiskt bättre för att man fotar i RAW (det krävs en del efterbehandling) men det blir lättare att "rädda" halvtaskiga bilder (jämfört med om du bara fotar i jpg).

Kan inget om Faststone, och har endast begränsade kunskaper om PS. Jag kör Lightroom för katalogisering och redigering och tycker det täcker mina behov gott och väl.

Allt gott,

E.
 
Hej!

Om det är ordningen du frågar efter så är det nog så som du säger: fota i RAW --> redigera RAW-filerna --> konvertera (=förminska) till jpg. Du "gör" alltså ingenting i jpg - utan jpg är slutresultatet som du delar med dig till släkt, vänner och oss på Fotosidan :)

Sen blir ju inte bilderna automatiskt bättre för att man fotar i RAW (det krävs en del efterbehandling) men det blir lättare att "rädda" halvtaskiga bilder (jämfört med om du bara fotar i jpg).

Kan inget om Faststone, och har endast begränsade kunskaper om PS. Jag kör Lightroom för katalogisering och redigering och tycker det täcker mina behov gott och väl.

Allt gott,

E.

Stort tack för svar, en följdfråga dock: Läst en del om att man ska skärpa upp jpg:en så ska man skärpa upp den innan man konverterat eller efter? (Eller både och?)
 
När det gäller skärpan, så är de flesta råden att den sparar man till sist när man vet storleken på slutbilden samt hur den skall användas. Jag kör ett mellanting och skärper något i konverteringen till TIFF men slutskärper sist.
 
När det gäller skärpan, så är de flesta råden att den sparar man till sist när man vet storleken på slutbilden samt hur den skall användas. Jag kör ett mellanting och skärper något i konverteringen till TIFF men slutskärper sist.

När du konverterat till jpg eller vad menar du med sist? (tack för svar :) )
 
Jag kör samma arbetsflöde som du men använder andra programvaror.

Plåtar i RAW - Adobe RGB
Läser in bilderna i LightRoom
Gallrar och grundjusterar bilderna med de verktyg som finns i LR
Exporterar till TIFF
Plockar upp bilden i PS CS
Fortsätter att fila på bilden och lägger på "grundskärpa".
Sparar i TIFF
Skalar ner
Slutskärper och sparar dessutom som en JPEG.


Kastar TIFF om jag bara skall ha bilden själv för eget nöje. Arkiverar RAW + TIFF (i originalstorlek)+ JEPG i den storleken som kunden har beställt.
 
Jag kör samma arbetsflöde som du men använder andra programvaror.

Plåtar i RAW - Adobe RGB
Läser in bilderna i LightRoom
Gallrar och grundjusterar bilderna med de verktyg som finns i LR
Exporterar till TIFF
Plockar upp bilden i PS CS
Fortsätter att fila på bilden och lägger på "grundskärpa".
Sparar i TIFF
Skalar ner
Slutskärper och sparar dessutom som en JPEG.


Kastar TIFF om jag bara skall ha bilden själv för eget nöje. Arkiverar RAW + TIFF (i originalstorlek)+ JEPG i den storleken som kunden har beställt.

Bra detaljerat svar, tack! :)
 
Om du använder Canon så kan jag rekommendera att du tar en titt på Canons programvara Digital Photo Professional (DPP).

Här finns ett antal bra video lektioner:
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=1228&fromTips=1

/Leif

Tack! :) Ska kika på de senare.

Det är inte verktygen i sig jag undrade över utan arbetsgången.
Tror vi brutit ned det nu till när man skärper upp bilderna.
Har läst förut att man bör skärpa upp den jpg men konverterat till, men läser ibland att man ska skärpa upp bilden INNAN konverteringen. Det är nog där mitt största frågetecken ligger just nu. :)
 
Har läst förut att man bör skärpa upp den jpg men konverterat till, men läser ibland att man ska skärpa upp bilden INNAN konverteringen. Det är nog där mitt största frågetecken ligger just nu. :)

Jag jobbar enbart i Lightroom och där fungerar detta "automatiskt" och det spelar ingen roll i vilken ordning du utför åtgärder, men av gammal vana så gör nog de allra flesta skärpningen sist.

Det som är bra i LR är att du jobbar med en skärpning av bilden i originalet. Sedan när du vill exportera eller skriva ut den så finns möjligheten att göra ytterligare en skärpning. Denna skärpning är anpassad efter målet, dvs papperets beskaffenhet eller JPG-bildens storlek etc.

Det här gör det väldigt enkelt att hantera.

Säkert kan man uppnå ännu bättre resultat genom att jobba i PS men för den som har många bilder och som jag inte har alltför mycket kunskap om skärpningens underbara konst så är Lightroom ett väldigt bra verktyg.
 
Jag jobbar enbart i Lightroom och där fungerar detta "automatiskt" och det spelar ingen roll i vilken ordning du utför åtgärder, men av gammal vana så gör nog de allra flesta skärpningen sist.

Det som är bra i LR är att du jobbar med en skärpning av bilden i originalet. Sedan när du vill exportera eller skriva ut den så finns möjligheten att göra ytterligare en skärpning. Denna skärpning är anpassad efter målet, dvs papperets beskaffenhet eller JPG-bildens storlek etc.

Det här gör det väldigt enkelt att hantera.

Säkert kan man uppnå ännu bättre resultat genom att jobba i PS men för den som har många bilder och som jag inte har alltför mycket kunskap om skärpningens underbara konst så är Lightroom ett väldigt bra verktyg.

Nu tolkar jag nog dig fel men menar du att det inte spelar nån roll om du skärper upp bilden före eller efter du har konverterat till jpg?
 
Nu tolkar jag nog dig fel men menar du att det inte spelar nån roll om du skärper upp bilden före eller efter du har konverterat till jpg?

Han menar att att det kvittar när under bildbehandlingsmomentet inne i LR man skärper upp eller utför de använder de andra justeringsverktygen. LR har det inbyggt i vilken ordning den ska utföra dessa delmomenten.

Sen vid exprt eller print så kan man välja till att skärpa upp det ytterligare med hänsyn till storlek och media. Skärpningsvertktyget i LR är ju egentligen för 100 % crop.

/Stefan
 
Nu tolkar jag nog dig fel men menar du att det inte spelar nån roll om du skärper upp bilden före eller efter du har konverterat till jpg?

Som Stefan sa.

I Lightroom är det alltså så att man först gör en skärpning i bidlbehandlingen av originalfilen (RAW i mitt fall, men kan vara JPG också).

När man sedan skall exportera till JPG (det som du kallar konvertering) så finns det val för att lägga på ytterligare skärpning. Man kan då välja skärpning för screen eller print och man kan välja olika nivåer på skärpningen.

En stor fördel är att man med denna metod alltså kan göra en och samma grundskärpning oavsett i vilken storlek man senare skall visa bilden i. Den sista skärpningen vid export anpassas automatiskt efter målbildens storlek etc.

Som sagt, en kunnig person kan säkert få bättre resultat i Photoshop men för många av oss är nog verktygen som finns i Lightroom tillräckliga.
 
Nu tolkar jag nog dig fel men menar du att det inte spelar nån roll om du skärper upp bilden före eller efter du har konverterat till jpg?
I LR gör du alla justeringar på den bild du laddade in, oavsett om den är RAW, JPG, TIFF, DNG, ...
Justeringarna läggs på som en add-on via själva LR-programmet och originalbilden är oförändrad. Det är alltså bara via LR du får med dina justeringar.
När du exporterar bilden, inklusive justeringar, så skapas tex en JPG som då har önskat utseende inklusive WB, crop, skärpa, NR, yada yada.
Det spelar ingen roll i vilken ordning du gör justeringarna i LR. Resultatet blir det samma.

EDIT: Någon konvertering görs alltså inte...
 
Nu tror jag vi har snöat in oss lite på verktygen och inte på arbetsgången. :)

I min värld borde man göra all redigeringen i ett format med icke-förstörande komprimering för att slutligen konvertera till .jpg.

Sista frågan var alltså om man bör skärpa upp även .jpg bilden i efterhand eller om man endast ska skärpa upp bilden INNAN man konverterar den?
 
Varför ska man göra det i efterhand?
Då kan du lika bra exportera ut till TIFF och sedan skärpa upp den innan JPG.

Svaret är helt enkelt. Du skärper upp precis innan slutrprodukt. Dvs allra sista steget oavsett filformat du jobbar i.

/Stefan
 
Nu tror jag vi har snöat in oss lite på verktygen och inte på arbetsgången. :)

I min värld borde man göra all redigeringen i ett format med icke-förstörande komprimering för att slutligen konvertera till .jpg.

Sista frågan var alltså om man bör skärpa upp även .jpg bilden i efterhand eller om man endast ska skärpa upp bilden INNAN man konverterar den?

Nu tror jag du snöar in på fel saker. :)

Arbetsgången är förstås olika beroende på vilket verktyg du jobbar med.

I Lightroom jobbar du hela tiden icke-förstörande. Oavsett om originalet är en RAW eller JPG så är all redigering endast instruktioner i en databas. När LR öppnar en RAW "konverteras" den för att kunna visas på skärmen. Då läggs alla justeringar på.

Sedan kan du om du vill välja att exportera bilden till JPG, då exporters den konverterade bilden ut till en JPG som är "fristående". Vid det exporttillfället så inkuderas förstås de grundläggande skärpeinställningar du gjort. Du kan dessutom välja att lägg på ytterligare skärpning om du så vill. Denna skärpning anpassas automatiskt till ditt val av output.

Alltså, vad jag försöker säga är att om du jobbar med Lightroom så blir din ursprungliga frågeställning ointressant och det fungerar precis så som du önskar.
 
Varför ska man göra det i efterhand?
Då kan du lika bra exportera ut till TIFF och sedan skärpa upp den innan JPG.

Svaret är helt enkelt. Du skärper upp precis innan slutrprodukt. Dvs allra sista steget oavsett filformat du jobbar i.

/Stefan

För att jag läste det nångång... :)
Tackar för ditt svar, jag har samma uppfattning. :)
 
Sista frågan var alltså om man bör skärpa upp även .jpg bilden i efterhand eller om man endast ska skärpa upp bilden INNAN man konverterar den?

Du får inte bearbeta en JPG bild. Alltså, allt bearbetning måste ske innan konvertering. När det gäller arbetsgången:
1. Slutartiden
2. Skuggor och högdagrar
3. Kontrast
4. Mättnad
5. Brus
6. Färger och till sist skärpa
Spara alltid orginalet för framtiden om bilden är värd.
 
ANNONS