** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra raw->jpg inklusive redigering i rätt ordning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får inte bearbeta en JPG bild. Alltså, allt bearbetning måste ske innan konvertering. När det gäller arbetsgången:
1. Slutartiden
2. Skuggor och högdagrar
3. Kontrast
4. Mättnad
5. Brus
6. Färger och till sist skärpa
Spara alltid orginalet för framtiden om bilden är värd.

Tror jag har fattat nu. :)
Men 1) slutartiden???
 
Läste ett tips en gång, att Adobes Lightroom (och Camera Raw) är uppbyggda enligt en logisk arbetsföljd som innebär att du börjar högst upp på den första "fliken" och arbetar dig sedan nedåt.

1. Vitbalans
2. Grundläggande Tonjusteringar
3. Närvaro (Lokal kontrast och färgmättnad)
4. Finjustering av Tonkurva
5. Avancerade färgjusteringar (Nyans, Mättnad, Luminans, Svart/Vit, Delad toning)
6. Detalj (Skärpa och Brusreducering)
7. Objektivkorrigeringar (Distorsion, Vinjettering, Kromatisk avvikelse)
8. Effekter (Vinjettering, Korn)
9. Kamerakalibrering (Val av bildstil/profil, färgkorrigeringar)

Punkt 9 föregår egentligen punkt 1 (du börjar med att välja en existerande profil som du utgår från), men tanken är att du sedan kan spara/justera den aktuella profilen i punkt 9.

När det gäller skärpning är det klassiska rådet att alltid skärpa sist (när du vet hur bilden skall användas), men idag är de flesta överens om att skärpa kan/bör göras i flera steg.

Först något som brukar kallas för "capture sharpen", det är denna skärpning som sker i steg 6 ovan, och görs för att återställa motivskärpa som har gått förlorad i digitaliseringsprocessen (eg. antialiasfiltret och bayermasken på sensorn).

Därefter kan skärpa också användas kreativt för att lyfta fram eller tona ned detaljer i bilden, för ett typiskt porträtt skärper man kanske ögonen lite extra och softar huden för att göra den mer tilltalande.

Det sista steget är som tidigare slutskärpningen som sker när du vet hur bilden skall användas. Detta steg är mer eller mindre obligatoriskt, de två tidigare stegen kan uteslutas om man så vill (och är nöjd med slutresultatet).
 
Läste ett tips en gång, att Adobes Lightroom (och Camera Raw) är uppbyggda enligt en logisk arbetsföljd som innebär att du börjar högst upp på den första "fliken" och arbetar dig sedan nedåt.

Ja, detta är den naturliga arbetsgången men om jag förstår rätt så har ordningen man gör dessa ingen betydelse för slutresultatet när man jobbar i Lightroom (Camera Raw).

Om du däremot jobbar i ett traditionellt bildbehandlingsprogram så påverkas slutresultatet av i vilken ordning du applicerar justeringarna.
 
Läste ett tips en gång, att Adobes Lightroom (och Camera Raw) är uppbyggda enligt en logisk arbetsföljd som innebär att du börjar högst upp på den första "fliken" och arbetar dig sedan nedåt.

Adobe har lagt skärpa hög upp på listan och före bruset. Tveksamt om det är många som gör det på detta sättet.
 
Du får inte bearbeta en JPG bild. Alltså, allt bearbetning måste ske innan konvertering. När det gäller arbetsgången:
1. Slutartiden
2. Skuggor och högdagrar
3. Kontrast
4. Mättnad
5. Brus
6. Färger och till sist skärpa
Spara alltid orginalet för framtiden om bilden är värd.

Vadå "får inte" och "måste"? Det går naturligtvis utmärkt att bearbeta en JPG-bild, inom vissa gränser förstås. Det är klart att det i många fall är bättre att utgå från en RAW-bild (jag gör själv så i Lightroom) men att påsta att JPG är helt odugligt är ju ren lögn.
 
Adobe har lagt skärpa hög upp på listan och före bruset. Tveksamt om det är många som gör det på detta sättet.

Som sagt, när du arbetar i Lightroom så spelar det ingen roll i vilken ordning du gör saker och ting. När bilden visas/exporteras så sker ändå alla justeringar efter en ordning som Adobe bestämt som den optimala.
 
När bilden visas/exporteras så sker ändå alla justeringar efter en ordning som Adobe bestämt som den optimala.

Utan tvekan Lightroom är det bästa som hänt inom fotoprogram den sista tiden. Men ordningsföljden följer inte logiken. Till och med nybörjare börjar säkert fundera om man ska först bearbeta bilden med alla funktioner och till sist tar fram kamerainställningar och börjar ta bort färgljusbrytningar eller justerar till landskap eller porträtt till exempel. Som sagt, Lightroom är snabbt och effektiv program men bildbearbetning kräver viss ordningsföljd om man ska ha förväntat och snabbt resultat. Du uppfattade inte heller min åsikt om JPG bilden. Visst kan man ändra saker och ting på en sådant bild men bara om du inte ha tillgång till RAW eller TIFF orginalet. Varje gång man ändrar och sparar på nytt försämrar JPG bilds kvalitet. JPG är en form av komprimeringen och du kan inte spara igen i JPG (komprimera igen) utan att förlora något.
Komprimera innebär ta bort något (inom ljudteknik också - MPG3) utan att försämra väldigt mycket. Förresten, att gå ut här på forum att andra påstår lögner visar bara på en väldigt dåligt dag! Ha en bra dag.
 
Du kan justera en bild i Lightroom i vilken ordning du vill. Att följa alla reglage uppifrån och ner, eller nerifrån och upp, eller i helt valfri ordning spelar ingen roll för slutresultatet eftersom när justeringarna slutligen appliceras på bilden så sker det enligt en intern ordning som bara Adobe exakt känner till.

Den ordningsföljd som justeringarna i Developmodulens högra panel är upplagde enligt är ju bara en grov indelning, men förmodligen en indelning som passar för majoriteten av användare och deras behov.

JPG komprimerar, visst, men med LR så sparar man aldrig över sitt JPG-original. Man sparar en ny fil med JPG-originalet plus justeringarna. Även om jag går in och gör 400 justeringar vid 300 olika tillfällen så blir den exporterade JPG'en ändå bara en generation sämre än originalet.

Själv fotar jag i RAW, men jag opponerar mig mot alla som hävdar eller insinuerar att JPG är mer eller mindre oanvändbart.
 
Utan tvekan Lightroom är det bästa som hänt inom fotoprogram den sista tiden. Men ordningsföljden följer inte logiken. Till och med nybörjare börjar säkert fundera om man ska först bearbeta bilden med alla funktioner och till sist tar fram kamerainställningar och börjar ta bort färgljusbrytningar eller justerar till landskap eller porträtt till exempel.

Jag tycker ordningsföljden är logisk. Att avsnittet "Camera Calibration" där man kan välja profil kommer sist beror ju på att de flesta nog väljer att jobba med en profil som man gillar och inte ändrar den för varje enskild bild.

För egen del gör jag så att OM jag av någon anledning bestämmer mig för att använda en kamera profil som är annorlunda än min default, ja då är det den första justeringen jag gör. I de allra flesta låter jag dock den vara (Camera Neutral) och därför är det logiskt att den hamnar sist.
 
Nej, det är inte bara Adobe-killarna som vet vilken ordning saker sker i.... :)

Sara är helt rätt på det. Punkt 9. kan iofs komma ANTINGEN före eller efter punkt 1. Detta är parametrar som påverkar omvandlingen från råfilens specifika färgrymd till XYZ. Det finns en kameraprofilversion där vitbalans och exponering gör i XYZ, och en där detta sker i kamera-RGB.

Efter denna valbara ordning på de första två punkterna (1 och 9) sker allt i den ordning som de ligger i panelen, uppifrån och ner. Av väldigt goda, och enligt mig ganska välgenomtänkta orsaker.

För min egen del ligger dock ett steg FÖRE Lightroom, och det är kopieringen till en tempmapp på hård-disken. I denna "import-mapp" sköter jag första-sorteringen av bilder som refuseras.

Program för första-sortering: http://www.fastpictureviewer.com/
FastPictureViewer Professional. Det snabbaste jag hittat för att bläddra och culla bilder.
Sedan LR, export till ProPhoto fullstorlek (eller ARGB nerskalat), beroende på vad jag ska använda bilden till.
Sedan eventuellt PS...

Man bör (rent bildtekniskt, ang. kvalitet) försöka komma så nära slutmålet som möjligt i råkonverteraren. Det är här du har tillgång till bäst råmaterial, allt efter detta måste ju ske på gamma-korrigerad och redan kurvbehandlat material.
 
Att avsnittet "Camera Calibration" där man kan välja profil kommer sist beror ju på att de flesta nog väljer att jobba med en profil som man gillar och inte ändrar den för varje enskild bild.

Du glömmer väl inte att i det sista avsnittet (Camera Calibration) man ska välja både kameran och objektivet. Att prata om någon profil hänger inte ihop med de funktionerna som Adobe lagt in där.
Du kan antingen korrigera alla objektivets svagheter manuellt eller göra det i auto om man väljer sitt objektiv.
 
Nu blandar du väl ihop "Camera Calibration" och "Lens corrections"?
Att du ger inte upp. Jag såg dina svar på andra trådar och du brukar neka till det som folk säger.
Trivs du med det? Lens corrections ligger bara en liten bit ovanför Camera Calibration av den långa listan. Jag börjar tro att du har inte förstått alla funktioner på LR, gillar experimentera med foto och flyttar reglage fram och tillbaka för att se vad som händer och därför spelar det ingen roll för dig ordning på funktioner. Men tyvärr det finns folk som kommer hem från utflykten med 50 eller 100 RAW bilder och vill systematiskt och snabbt rätta till sina bilder och spara i antingen TIFF eller JPG. Med andra ord. Du bara skapar förvirring här bland nybörjare och jag tror inte att de vill återkomma till fotosidan.se för att hitta nya ideer eller hjälp.
 
Att du ger inte upp. Jag såg dina svar på andra trådar och du brukar neka till det som folk säger.
Trivs du med det? Lens corrections ligger bara en liten bit ovanför Camera Calibration av den långa listan. Jag börjar tro att du har inte förstått alla funktioner på LR, gillar experimentera med foto och flyttar reglage fram och tillbaka för att se vad som händer och därför spelar det ingen roll för dig ordning på funktioner. Men tyvärr det finns folk som kommer hem från utflykten med 50 eller 100 RAW bilder och vill systematiskt och snabbt rätta till sina bilder och spara i antingen TIFF eller JPG. Med andra ord. Du bara skapar förvirring här bland nybörjare och jag tror inte att de vill återkomma till fotosidan.se för att hitta nya ideer eller hjälp.

Varför denna reaktion??

Det är ju du som inledde med att försöka korrigera mig. Eftersom du hade fel gick Robert in och påtalade detta vilket jag tackar för så att jag slapp bemöta dig.

Jag tycker Robert i många trådar har visat upp god kunskap om hur Lightroom fungerar och alltid är villig att dela med sig av sina kunskaper på ett mycket bra sätt.

Är det någon som skapar förvirring i den här tråden så är det väl du...
 
Tänk på oss amatörer inom profilering som följer tråden väldigt noga. Bidra sakligt med Era kunskaper utan att hacka på varandra. Annars riskerar även denna tråden till att urarta.
 
Så här jobbar jag.

1. Importerar RAW-filerna till LR. (döper om å lägger i rätt mapp)

2. Går snabbt igenom alla bilder för att betygsätta mellan 1-3 samt kastar de bilder som jag inte vill ha kvar alls.

3. Redigerar bilderna, lite olika i vilken ordning men fixar oftast lite exponering, WB, konstrast, 'clarity', kurvor å kanske lägger på nån effekt eller GND-filter mm... Samt lägger på en grundskärpa och ibland även extra skärpa på tex ögon.

3.5 Behövs redigering i Photoshop då öppnar jag upp bilden och gör de ändringar som behövs å sparar om den som TIFF för att senare få in den automagiskt igen i LR.

4. Om det är en bild jag ska lägga ut på nätet så förminskar jag bilden, lägger på skärpa och sparar som JPEG (allt detta sker dock automagiskt med något publiceringsverktyg i LR.)

5. Sen använder jag SyncBack för att ta backup på de nya RAW, XMP-filerna och LR Katalogen till min andra hårddisk.

PS. Det spelar ingen roll vilken färgrymd man väljer när man fotograferar RAW.
 
ANNONS