Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med BugEyes. Har använt kameran ett halvår jag med och fotat en hel del hockey. 5D Mark II konkurrerade ut mina andra kameror vid hockeyfotograferingen, 40D, 1D Mark II och 50D. Nu beror det helt på vad för uppdrag man har men för mig var 5D Mark II outstanding av dessa kameror.
 
Du har väl läst tråden om dess MYCKET dåliga autofocus, den är långsam och okonsekvent när den ställer in focus.

Men visst, skall man ha den i en studio och har tid att ställa skärpan manuellt så.

Sen var kanske ordvalet överreklamerad att ta i lite ;-)


//Photographer

Jag upplever den som mycket bra på af-servo när jag fotar fågel, tyvärr så förlorar jag brännviddsförlängningen mot min 40D men det går ganska bra med en tejpad 1,4extender, tom så jag upplever den tejpade extendern fungerar bättre på en 5Dmk2 än på 40d'n tillsammans med EF 100-400.

Men i tråden om AF problemen var det väl med mer ljustarka objektiv..
 
Den är inte långsam i Autofocus, tester har visat att den är nästan lika snabb som D700, folk skriver att den är långsam i AF när dom egentligen borde skriva att den är långsam i serietagning. Det är en stor skillnad på det.!!!

Att den sen kanske inte sätter fokus 100% på stor bländaröppning alltid tror jag många upplevt.

Har kört kameran i 5 månader nu och är så nöjd jag kan vara för dom pengarna.
 
Den är inte långsam i Autofocus, tester har visat att den är nästan lika snabb som D700, folk skriver att den är långsam i AF när dom egentligen borde skriva att den är långsam i serietagning. Det är en stor skillnad på det.!!!

Att den sen kanske inte sätter fokus 100% på stor bländaröppning alltid tror jag många upplevt.

Har kört kameran i 5 månader nu och är så nöjd jag kan vara för dom pengarna.


bra sammanfattning. vad Sorkin få defekt 50/1.4 från förstår jag inte. Att sedan flertal hus har lämnat fabrik med felaktig inställning vad det gäller horisontell och vertikal avläsning från korssensorn i mitten gör inte saken bättre.Mina två hus var behäftade med detta fel liksom ett 10 tal andra hus bara i tråden om 5dmk2 AF..

Mitt nya 24/1,4 mk2 uppträder tillsammans med 5dmk2 AF väldigt nervöst vid nära avstånd. Att få till en skarp bild på 1,4 kräver ett antal bilder. Att jämföra med liveview resultat och manuell inställning.
5dmk2 är en suverän kamera på många sätt men en tillförlitligare AF vore önskvärd.
Senaste ryktena om den nya 1d modellen för bla sportfotografering med 16 miljoner pixlar har enligt ryktena en ny AF modul som enligt beta testarna uppträder mycket likt Nikon d3 i att hitta mer rätt i svåra sport situtioner. Om ryktena stämmer får framtiden utvisa.
Dvs keepers blir högre med med nästa generation av Canons AF.
Jag är inte någon sportfotograf men jag har talat med ett antal duktiga kollegor och sportfotografer som jag träffar på olika evenemang , alla vittnar om att övergången till Nikon från Canon idag medför ett större antal rätt fokuserade sportbilder.
 
Senast ändrad:
Dålig autofokus är ett rykte som den fått av den där tråden som dissikerade den med ett defekt 50 1,4 mm.

Jag har använt min 5D mkII i ett halvår nu och gjort ett flertal bröllop, sport, studio och annat. Jag kunde inte vara mer nöjd med vad den presterar och då gäller det även AF som är vida överlägset gamla 5D som jag också har.

En fantastisk kamera till en rimlig, ja till och med billig peng.

Om inte 1d seriens AF är i paritet med exv Nikon d3 vad det gäller sport, jag kan ta fram ett antal evalueringar av stora bildbyråer som bara plåtar sport så är knappast 5dmk2 bättre.
Att du sedan anser att du får bra resultat från bröllop är en sak men jag vill gärna veta hur du i sportsammanhang kan anse att 5dmk2 duger vid sport i jämförelse, det faller på sin egen orimlighet-eller hur.


Vi har med andra ord lite olika erfarenhet vad som är bra eller mindre bra, det är åtminstonne min slutsats. Varför skulle annars ett antal stora bildbyråer som bara sysslar med sport byta till Nikon år 2009 ? OCH där en testparameter har just varit keepers.
 
Okey eftersom jag själv inte testat den så har jag bara den upfattning som jag kunna läsa mig till kanske får jag revidera den ;-)

Vore ju kul om den INTE är så dålig som jag fått uppfattning om ;-)

En fråga bara är det så att i den aktuella AF tråden så att man kommit fram till den slutsattsen att det inte är nått fel på kamerans AF eller håller Risedal fortfarande på att testa ;-)

Får nog uppsöka den tråden igen , var längesedan jag avbröt min prenumeration på den tråden ;-)

((Photographer
AF i 5dmk2 uppträder som den gör när den väl är justerad av verkstad, dvs mycket bra i de flesta situationer, men kan också falera, uppträda nervöst, dvs den är så bra som man skall förvänta sig av en sådan AF modul, men någon state of the art är det inte och det finns andra kameror med betydligt tillförlitligare och modernare utformad AF
 
men jag vill gärna veta hur du i sportsammanhang kan anse att 5dmk2 duger vid sport i jämförelse, det faller på sin egen orimlighet-eller hur.

Nedan några hundra av dom sportbilder jag tagit med den. Jämför med 40D jag hade innan så är keepers mycket högre procentuellt med mkII.

http://www.sorkin.se/coppermine/cpg...se/coppermine/cpg135/thumbnails.php?album=170
http://www.sorkin.se/coppermine/cpg135/thumbnails.php?album=171
http://www.sorkin.se/coppermine/cpg135/thumbnails.php?album=176
 
Jag vet inte hur många 5D II som är bokade idag, men jag kommer att lägga in en beställning imorgon. Troligen blir det bundlingen med 24-70 hos min hovleverantör Fotokungen på Söder.

Vilket minneskort rekommenderas egentligen? Fabrikat? Kapacitet? Eller spelar det ingen roll?
 
Jag vet inte hur många 5D II som är bokade idag, men jag kommer att lägga in en beställning imorgon. Troligen blir det bundlingen med 24-70 hos min hovleverantör Fotokungen på Söder.

Vilket minneskort rekommenderas egentligen? Fabrikat? Kapacitet? Eller spelar det ingen roll?

Jag kör med Sandisk Extreme III (30gb/sek) och det fungerar bra
 
Jag kör med Sandisk Extreme III (30gb/sek) och det fungerar bra

Toppen, såna har jag redan flera av!

Men jag har läst nånstans att kameran klarar UDMA och då borde den ju kunna skyffla flera bilder snabbare till minneskortet om också det stöder UDMA. Räcker det då med Sandisk Extreme IV, eller måste man satsa på andra fabrikat som exempelvis Lexar?
 
Toppen, såna har jag redan flera av!

Men jag har läst nånstans att kameran klarar UDMA och då borde den ju kunna skyffla flera bilder snabbare till minneskortet om också det stöder UDMA. Räcker det då med Sandisk Extreme IV, eller måste man satsa på andra fabrikat som exempelvis Lexar?


Det har tidigare varit problem med Lexar kort till vissa kameror så dessa undviker jag.
Visst kan man köra med Extereme IV om man man vill betala för det.
Tror att HD filmningen är det som kräver mest prestanda.
 
Toppen, såna har jag redan flera av!

Men jag har läst nånstans att kameran klarar UDMA och då borde den ju kunna skyffla flera bilder snabbare till minneskortet om också det stöder UDMA. Räcker det då med Sandisk Extreme IV, eller måste man satsa på andra fabrikat som exempelvis Lexar?

Sandisk Extreme IV är UDMA-kort.

Angående minnskorthastigheter i praktiken så är följande länk starkt rekommenderad läsning:

http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9784
 
Tack för länken, det gäller alltså att se till att få den nyare omarbetade (snabbare) versionen av Extreme IV-korten så man inte sitter där med de gamla slöa. Synd att Ducati-korten inte görs i 16 GB-versioner.

Gamla slöa vetefan, det skiljer nog inte mycket i praktiken. Nu finns inget 16GB Extreme IV (gamla modellen) med i tabellen men mellan det nyare 16GB och äldre 8GB skiljer ju bara 800kB/s (30.9 vs 30.1 MB/s) och det märker nog inte av. Huvudsaken är att det är UDMA-interface på kortet så verkar kameran vara glad och tuffa på rätt bra :)
 
Jag vet inte hur många 5D II som är bokade idag, men jag kommer att lägga in en beställning imorgon. Troligen blir det bundlingen med 24-70 hos min hovleverantör Fotokungen på Söder.

Hmmm, lite i-lands-beslutsångest så här på söndan. Ska jag beställa bundlingen med 16-35 istället? Enligt lösa rykten så lanserar Canon ett nytt 24-70 med den nya hybrid-IS, och det lär ju inte vara den versionen som ingår i 5DII-paketet...

Jag har redan en EF-S 10-22 som inte kommer att funka till 5DII men väl till min 40D, och en EF 24-105 som förvisso bara erbjuder maxbländare 4...
 
Det kommer alltid komma nya bättre objektiv, 24-70/2.8 blir inte sämre för det. Till nöds kan du faktiskt modifiera 10-22 för användning på ett fullformatshus, 10-22:an tecknar ut hela bildcirkeln ned till 14-15 mm (och spegeln går då fortfarande fri). Se vidare i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=51749&page=2

Hur modifieringen görs kan du se på denna länk: http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/

Sedan är faktiskt även Sandisk Extreme III 30 MB/s UDMA-kort, fast det verkar som om jag efter senaste firmwareuppgraderingen ändå inte får den extra bilden i råbufferten (eller drömde jag bara att jag hade det tidigare?). Inte för att det stör värst, då kameran skriver bilderna till kortet så snabbt att bufferten nästa aldrig hinner blir full.
 
Det kommer alltid komma nya bättre objektiv, 24-70/2.8 blir inte sämre för det. Till nöds kan du faktiskt modifiera 10-22 för användning på ett fullformatshus, 10-22:an tecknar ut hela bildcirkeln ned till 14-15 mm (och spegeln går då fortfarande fri). Se vidare i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=51749&page=2

Hur modifieringen görs kan du se på denna länk: http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/

Sedan är faktiskt även Sandisk Extreme III 30 MB/s UDMA-kort, fast det verkar som om jag efter senaste firmwareuppgraderingen ändå inte får den extra bilden i råbufferten (eller drömde jag bara att jag hade det tidigare?). Inte för att det stör värst, då kameran skriver bilderna till kortet så snabbt att bufferten nästa aldrig hinner blir full.

Tack för dina konkreta råd och tips, Sara. Mycket värdefullt och uppskattat. Jag imponeras alltid av såna som du, som har testat själv i praktiken och vet vad du pratar om. För det mesta i alla fall. Till skillnad från mig själv... ;o)
 
ANNONS