** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

danne8905

Medlem
Hej jag ska göra ett fotojobb som innebär att jag ska fotografera produkter till ett lokalt företags hemsida.
Jobbet innefattar att jag ska fotografera ungefär 1700 st olika pärlor och berlocker.
Jobbet kommer ju gå hyfsat snabbt då jag kan ha ungefär samma ljussättning till alla produkterna och sen kommer ju efterarbetet till såklart.
Men hur mycket är rimligt att ta betalt?
Jag har ett nystartat företag och detta kommer vara mitt första "riktiga" jobb gentemot ett annat företag.
Tacksam för svar.
Daniel
 
Ta betalt per timme så blir det lättare. Bara fråga dig själv vad du vill ha i timmen.

Edit: är du säker att det går snabbt? Själv hade jag putsat till alla produkterna, sen skulle jag placera ut dom så dom får rätt vinkel så det blir iögonfallande. Det tar tid även om man har identisk ljussättning.
Sen är det efterarbetet... 1700 st och gör du 2 bilder/min så blir det ändå ett par timmar.
 
Ett sätt att vara juste är att lämna en offert där du säger att du tar t ex 100 i timmen och att du räknar med 20 timmar, dvs 2000. Och sen lägga ett tak och lova att aldrig ta mer betalt än 2 500.

På det sättet får du betalt om det tar lite mer tid, men slipper "lura" företaget om det nu råkar ta dubbelt så lång tid. Bara du som får lida ;-)

Vet inte om detta är bra, men en tanke från mitt håll.
 
Jo, men 100 kr/timme för ett företag som gör ett jobb åt ett annat företag är nog inte många som tar....
 
Ett sätt att vara juste är att lämna en offert där du säger att du tar t ex 100 i timmen och att du räknar med 20 timmar, dvs 2000. Och sen lägga ett tak och lova att aldrig ta mer betalt än 2 500.

På det sättet får du betalt om det tar lite mer tid, men slipper "lura" företaget om det nu råkar ta dubbelt så lång tid. Bara du som får lida ;-)

Vet inte om detta är bra, men en tanke från mitt håll.

100 i timmen?! Nu bor inte jag i Sverige så känner inte exakt till skatter, avgifter etc, men min känsla är att tar man 100 kronor i timmen så blir man inte kvar med mycket pengar när alla avgifter är betalda. Nu är det ju frågan om ett enmansföretag så då kan en timlön kännas befogad, men i andra fall ger man nog en offert på en fast summa då det gäller jobb som utförs företag mot företag.

Tänk på hur mycket man får betala för hantverkare, hemstädning och så vidare, anledningen till att timpriset är så högt är ju att ca hälften av summan går till skatter och avgifter. Åtminstoner är det de proportionerna i Finland, antar att det ligger på ungefär samma nivå i Sverige.

Så, utgå från vad du tycker är en rimlig timlön, lägg sedan på alla avgifter och där har du ditt pris.

Lycka till och grattis till första jobbet!
 
100 i timmen?! Nu bor inte jag i Sverige så känner inte exakt till skatter, avgifter etc, men min känsla är att tar man 100 kronor i timmen så blir man inte kvar med mycket pengar när alla avgifter är betalda. Nu är det ju frågan om ett enmansföretag så då kan en timlön kännas befogad, men i andra fall ger man nog en offert på en fast summa då det gäller jobb som utförs företag mot företag.

Gissar att summan var just ett exempel och att det mer var ett sätt man kan tänka på vid prissättning per timme :)
 
Precis, blir jobbigt med huvudräkningen när det inte är jämna 100-tal ;)

Man ska kanske även tänka på att skilja på fotograferingen och efterarbetet. Kanske ta mindre betalt (per timme) för att efterbehandla? Vet inte vad som är kutym men kanske ett sätt att utmärka sig om inte annat.
 
Bildbearbetning tar tid vid smyckesfoto!

Jobbet innefattar att jag ska fotografera ungefär 1700 st olika pärlor och berlocker.
Jobbet kommer ju gå hyfsat snabbt då jag kan ha ungefär samma ljussättning till alla produkterna och sen kommer ju efterarbetet till såklart.
Men hur mycket är rimligt att ta betalt?
l

Pärlor o berlocker, ja smycken av alla typer är inte något som går så lätt o snabbt att fota!
Vill man göra bra bilder tar det tid.
Be att få provfota 10 eller kanske 100 st så inser både du o kunden dels hur lång tid det tar och vilken kvalitet som du kan leverera.
Småsaker som de du nämner har en tendens verkligen att suga till sig både damm o fingeravtryck = bildbearbetning o retusch tar mycket mera tid än vad någon tror!!

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Daniel, menar du att Ni har kommit överens om uppdraget UTAN att ha kommit överens om priset/kostnad ??? Eller är det en offert du skall lämna in ??
 
Hej tack för en bra tråd. Har själv ett uppdrag på gång där kunden vill att jag ska fotografera 4 olika mindre produkter på tre olika sätt mot svart eller vit bakgrund. Svårt att säga hur långt tid sådant tar bara. Hur många timmars jobb tror ni och vad kan man behöva för utrustning utöver själva fonden?
 
Hej tack för en bra tråd. Har själv ett uppdrag på gång där kunden vill att jag ska fotografera 4 olika mindre produkter på tre olika sätt mot svart eller vit bakgrund. Svårt att säga hur långt tid sådant tar bara. Hur många timmars jobb tror ni och vad kan man behöva för utrustning utöver själva fonden?

Du kan ju ta tiden genom att göra testfotografering.



/Stefan R. Nilsson
 
Kan någon med erfarenhet publicera lite realistiska siffror.
Jag inser att 100.-/h är ett exempel. :)
I SFF's guide står att generellt allt fotograferingsarbete ligger på ~1500.-/h (ex.moms)

Jag har en massa smycken att fotografera.
Det är ädelstenar infattade i guld eller silver.
I och med facettslipningar så tar det lite tid att få till ljuset för varje smycke.

Får jag hjälp här så återkommer jag med andra förhoppningsvis hjälpsamma råd i denna tråd kring ämnet när jag är klar.

Tack på förhand.
 
Får man 1500 kr i timmen ska man nog vara väldigt nöjd. Själv tycker jag att hälften, 5000-6000 kr per dag är okej.
 
Får man 1500 kr i timmen ska man nog vara väldigt nöjd. Själv tycker jag att hälften, 5000-6000 kr per dag är okej.[/QUOTE


tar man 5000 för 8 timmar så blir det drygt 600 timmen om man kollar blf/sf så ska man ta betydligt mer. Sedan baserar jag precis mycket på hur mycket utrustning som behövs ibland behövs det köpas in fonder o andra studio tillbehör. Har man inte gjort ett liknande jobb innan så är mitt förslag att testa innan o se vad som behövs sedan så tar det alltid betydligt mycket mer tid än vad man tror. Jag har dels fotot ringar smycken år en butik o bara att skaffa rätt fonder sätta ljuset o putsa allt tar tid. Vill man få ringen att (sväva) i luften så tar det också tid. i vissa fall så kan det ha stor betydelse att få fram rätt färg på tex ädelstenar bara där kan det vara riktigt tidsödande.
Vilket pris man ska sätta beror mycket på hur proffsigt man kan göra jobbet jag gör aldrig jobb under 1100 + moms däremot skulle jag ha en kund som kan boka mig 40 timmar i veckan heltid så kan man säkert diskutera timpriset. Men oavsett rek priser är baserade på mängder med saker som inköp av utrustning,bil,dator,telefon alla kostnader etc firman behöver ta för att kunna genomföra uppdraget. Det kostar betydligt mer än vad man tror. Jag har mycket studio utrustning bara mina alla fonder kostar en större slant.

Men vad prislappen ska baseras mest på är helt enkelt hur duktig fotografen är vad personen kan leverera och just det är stora skillnaden. Jag tar sällan under 1400 kr per person +moms för företagsporträtt och räknar man in all tid så blir det inte speciellt mycket över för det tar tid att packa bil,montera allt osv.
är du duktig o kan leverara o använder bra utrustning som tex studio ljus så tycker jag att prislappen börjar på 1200 uppåt men oavsett det viktigaste är att man kan ge kunden vad dom vill ha kan du det så kan du oftast ta bra betalt. Har du inte utrustning som krävs så kan man hyra en del eller låna av kollegor.
 
Pris

Kan någon med erfarenhet publicera lite realistiska siffror.
Jag inser att 100.-/h är ett exempel. :)
I SFF's guide står att generellt allt fotograferingsarbete ligger på ~1500.-/h (ex.moms)

Jag har en massa smycken att fotografera.
Det är ädelstenar infattade i guld eller silver.
I och med facettslipningar så tar det lite tid att få till ljuset för varje smycke.

Får jag hjälp här så återkommer jag med andra förhoppningsvis hjälpsamma råd i denna tråd kring ämnet när jag är klar.

Tack på förhand.

Antingen tar du 1500 timmen eller så uppskattar du hur många bilder du tar i timmen och ger ett styckpris. Tar du 100kr/tim kommer du konka innan julafton och dra med dig hela branchen på köpet. Dina kunder kan sällan påverka priset på hyra, el, leasing eller pizzapriserna i stan så varför ska fotograferna gå ner till en 1/15 del av SFF:s rekommendationer?

Jag önskar att de som följer Fotosidan också håller sig till anvisade prislistor om man levererar bilder dugliga för kommersiellt syfte. Din portfolio är ditt bevis för vad du presterar, gillar kunden din portfolio så är det rimligt att debitera enl SFF prislista. Ger du 95% i rabatt så brakar hela branschen och vi är redan långt nere i lågprisdiket därför blir jag mörkrädd varje gång någon nämner en timdebitering på 100kr.
 
ANNONS