Annons

Hur räknas detta med zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Om en kompaktdigitalkamera (allt-i-ett-kamera) har x3 optisk zoom och 4x digital zoom vad menas med det eg. Eller 7x zoom?

Alltså 7x vad då?

Jfr med ett zoomobjektiv till t ex en Canon eos 350D 28-135 m m.

Vad är skillnaden och vad menas med siffrorna?

Ja, jag är totalamatör och jag törs ställa dumma frågor.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det betyder att skillnaden mellan kortaste och längsta brännvidd är 7x.

Ett objektiv på 28-200 mm har 7x zoom. Likaså ett på 18-125. För 28x7 är ca 200 och 18x7 är ca 125.

Det är en rätt poänglös siffra som inte säger något om vad du kan ta för bilder. Den har mig veterligen aldrig använts tidigare för stillbildskameror men tyvärr gjort sitt intåg med digitalkamerorna.

En tumregel är att högre tal innebär fler kompromisser och sämre kvalitet.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Exempelvis 7x zoom betyder att omfånget är på 7x, man gångrar helt enkelt vidvinkeln 7 gånger, för att få fram hur mycket tele man får, 28 x 7 blir exempelvis 196 och objektivet har därmed ett omfång på 28 till 196mm.

Om man vill veta vilket omfång i x, ett exempelvis 28-135 objektiv har så delar man 135 med det mindre talet, 135 delat med 28 = 4.8 (x).
 

Uttryck

Aktiv medlem
Omfång och zoom

Vet inte om jag är ute o cyklar nu men...

För mig är zoom nåt man använder för att "komma närmare" föremålet man ska fota.

Ju mer zoom möjligheter man har desto längre ifrån kan man stå ifrån det man ska fota.

Alltså behöver jag bara ett objektiv med stort zoom omfång om jag kommer ta bilder på långt håll eller?

Försöker fatta vilket objektiv (med vilket omfång) som är lämpligast. Mer zoom ger väl oftast sämre ljusstyrka också va?

Och är ett systemkamerobjektiv alltid längre o tyngre för att de har mer zoomomfång?

Vill jag även kunna ta macrobilder spelar närgränsen på objektivet nån roll? Eller kan jag använda mig av zoomen då också för att komma nära?
 

jimh