Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skaffar ni studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har nyligen avslutat mina fotostudier och har därför inte längre tillgång till studio och upplever att det börjar bli ett problem. Ska jag bygga upp en portfolio med modellbilder i studiomiljö behöver jag en vettig plats med lite schysst grundutrustning. Jag vet att man dels kan äga en studio, hyra, ha en hemma, men hur gör man om man inte har något av det här?
 
Det finns studios för dag/halvdag kanske per timme i STHLM vilket inte brukar vara jättedyrt för portfolio syfte. Sedan brukar ju del i studio annonseras ut relativt ofta bland annat här på FS, inte heller särskilt dyrt många ggr. men det beror på hur mycket man behöver använda den.
 
Man ser till att bli en anställd fotograf, och jobba för fast månadslön. Finns ju för och nackdelar med det, men för mig fungerar det just nu åtminstånde. Har dock andra planer i framtidsplaneringen :)
 
Det glömde jag tillägga - jag bor i Stockholm.

Vad gäller set med blixtar så saknar jag för tillfälle utrymme att ha dem hemma, alltså att bygga en liten mini-studio.

Intresserad av att dela studio ?
Är ute efter en bra lokal att bygga studio i.

Var i sthlm ? Själv finns jag i Hammarbyhöjden och letar lokal där.
 
Jag får många bra och fina förslag som jag måste smälta. Ingenting är ju gratis men av naturliga skäl är jag tvungen att prioritera den billigaste lösningen. Kanske får jag börja med den utrustning jag redan äger och utgå därifrån för att utvidga min portfolio.
 
Många fotografer börjar ju som assistenter. Inte så välbetalt, men ofta får assistenter låna utrustning och studio hos fotografen man arbetar hos samtidigt som man få lära sig mycket när man assisterar. Vanligast är väl att man väljer en fotograf som gör det man själv vill göra senare. VIll du hålla på med mode och modeller, kanske porträtt, ska du välja en modefotograf och jobba där ett eller ett par år. Du får då också gott om tid att sitta med Photoshop.....
 
Många fotografer börjar ju som assistenter. Inte så välbetalt, men ofta får assistenter låna utrustning och studio hos fotografen man arbetar hos samtidigt som man få lära sig mycket när man assisterar. Vanligast är väl att man väljer en fotograf som gör det man själv vill göra senare. VIll du hålla på med mode och modeller, kanske porträtt, ska du välja en modefotograf och jobba där ett eller ett par år. Du får då också gott om tid att sitta med Photoshop.....

Det är ett bra tips, men att bara välja en fotograf är nog lite optimistiskt. Jag har sökt tjänst som ass förr men det känns som att de flesta fotografer redan har en eller inte vill betala arvode. Har du ni några tips på var man kan söka efter fotografer som söker assistenter?
 
ANNONS